...po przejechaniu stu tysięcy kilometrów. Octavia uplasowała się na trzecim miejscu w klasyfikacji 31 samochodów, które przeszły tę samą próbę.
Prestiżowy tygodnik Auto Bild stwierdził, że Octavia Combi - idealna zarówno jako samochód rodzinny, jak i firmowy - prezentuje się świetnie pod względem stosunku ceny do osiągów, a dodatkowo wysoko plasuje się wśród najlepszych pod względem jakości. W rankingu Auto Bild samochód ten musiał uznać wyższość Mazdy 6 i Toyoty Prius. Poza zdobyciem miana najlepszego samochodu grupy Volkswagen, Octavia okazała się w oczach niemieckiego tygodnika lepsza niż wszystkie samochody marki Mercedes i BMW, które poddano testom.
- Firma Škoda Auto uczy się szybko. Przezwyciężyła ona kryzys wieku średniego przed epoką rewolucji, w którym jakość i niezawodność produktów zupełnie nie odpowiadały standardom tamtych czasów. Jej osiągnięcia w ostatnich latach wprawiły w zdumienie nawet przedstawicieli technologicznie związanego z nią Volkswagena - komentują dziennikarze Auto Bilda. Od zakupu w grudniu 2005, w ciągu dwóch lat srebrna Octavia Combi 1.6 FSI Ambiente przejechała 101 718 km po całej Europie. Podczas podróży służbowych reporterzy chwalili sobie jej przestronność, łatwość prowadzenia i wygodę siedzenia.
Testujący Škodę dziennikarze wypowiadali się również pochlebnie na temat szczegółów, takich jak duże kieszenie boczne przy przednich drzwiach czy mocny system ogrzewania sprawdzony w warunkach polarnych. - Pomimo jazdy na benzynie 98-oktanowej, przeciętne zużycie paliwa wynosiło około ośmiu litrów - zauważył Auto Bild. Rzeczoznawcy mieli zastrzeżenia jedynie co do elastyczności silnika i braku szóstego biegu. - Te uwagi nikną jednak w świetle zaledwie pięciu punktów karnych, które przyznano - recenzują fachowcy z niemieckiego magazynu. Zauważają, że nie było ani jednego momentu, w którym Octavia byłaby niezdolna do dalszej jazdy. Pomijając trzy planowane przeglądy techniczne po przejechaniu każdych kolejnych 30 000 km, nie było potrzeby korzystania z usług mechanika. Pojawił się tylko jeden znaczący defekt (odtwarzacz CD zablokował się z powodu dostania się do niego pyłu) oraz dwie mniejsze usterki (zepsuty żarnik w żarówce i awaria tempomatu). Po przejechaniu 94 215 km komputer pokładowy wskazał konieczność wymiany klocków hamulcowych na przedniej osi. Po rozebraniu na części stwierdzono również konieczność wymiany tarcz hamulcowych.
Koszty eksploatacyjne
Całkowity przebieg: 101 718 km
Cena zakupu auta z wyposażeniem dodatkowym (grudzień 2005): 25 800 €
Szacunkowa cena na koniec testu (źródło: Eurotax): 13 932 €
Przeglądy techniczne (odbyte w Niemczech)
- Pierwszy przegląd po 30 000 km: 197,10 €
- Drugi przegląd po 60 000 km: 262,29 €
- Trzeci przegląd po 90 000 km: 230,16 €
Usterki i naprawy
- 15 733 km: usterka odtwarzacza CD - wymieniony podczas pierwszego przeglądu
technicznego: w ramach gwarancji
- 73 130 km: wymiana żarówki w lewym tylnym reflektorze: 5 €
- 94 215 km: wymiana klocków i tarcz hamulcowych na przedniej osi: 374 €