...jeden z najlepszych na świecie surferów - Mark Occhilupo.
Rynek australijski był jednym z pierwszych rynków, spenetrowanych przez czeskiego producenta. Marka Škoda po raz pierwszy pojawiła się na Antypodach w 1911 roku, jeszcze jako Laurin & Klement. Najbardziej dynamiczny rozwój przypadł na lata 50-te, pomiędzy 1949 a 1955 rokiem sprowadzono do Australii 2 732 samochody marki Škoda. W latach 60-tych i 70-tych na ten rynek trafiały samochody montowane w Nowej Zelandii, a importowano od kilku do kilkudziesięciu sztuk rocznie. W sumie w latach 1964 do 1978 sprzedano w Australii tylko 1 320 aut, a w kolejnych latach import całkowicie ustał.
Škoda ponownie zadebiutowała na rynku australijskim podczas Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej w Sydney, w październiku ubiegłego roku. Zaprezentowano wówczas modele Octavia i Octavia Combi, w tym wersje 4x4 i RS, oraz Roomster. Oferta Škody spotkała się z dużym zainteresowaniem gości targowych. W ciągu roku od premiery czeskich samochodów, australijski importer pozyskał jako ambasadora marki Marka Occhilupo - mistrza surfingu. - Occy i Škoda mają wiele wspólnego - wspaniałą historię, prawdziwą pasję, zaangażowanie w osiąganie jak najlepszych rezultatów oraz zamiłowanie do otwartej przestrzeni - mówi Petr Beneda - Specjalista ds. produktu Skoda Australia. - Zdaniem naszego mistrza, Škoda doskonale odpowiada tradycyjnym australijskim wartościom i, co ważne, umożliwia załadowanie kilku desek z tyłu lub na dachu samochodu - dodaje.
- Dla większości naszych klientów Škoda to mało znana marka. Dlatego w 2008 roku planujemy sprzedaż jedynie około tysiąca aut. Jednak nasze apetyty są znacznie większe - mówi Petr Beneda. Škoda cały czas umacnia swoją pozycję na nowym rynku, a dealerzy otrzymują znakomite opinie na temat samochodów czeskiej marki. Na tym etapie rozwoju struktur importera najistotniejszym elementem jest zwiększanie świadomości marki i pozyskanie zaufania Klientów. Najbardziej skutecznym działaniem jest obecnie konsekwentna budowa sieci dealerskiej i serwisowej, regularne szkolenia pracowników i rozszerzanie wachlarza produktów. Warto dodać, że w ciągu dwunastu miesięcy sieć salonów sprzedaży samochodów marki Škoda rozrosła się z dziesięciu do osiemnastu. Do końca 2008 roku w Australii powinno pojawić się jeszcze sześć kolejnych punktów dealerskich.
Obecnie w salonach Škody dostępne są modele Octavia oraz Roomster, trwają przygotowania do wprowadzenia na rynek tych samochodów w wersji Scout. Najlepiej sprzedaje się Octavia RS w wersji liftback oraz ten sam model, wyposażony w silnik 2.0 TDI z przekładnią DSG w wersji kombi. W przyszłym roku koncern ma zamiar rozszerzyć dostępną ofertę o inne auta, w tym Nową Škodę Superb. - Specyficzne australijskie przepisy wymagają dłuższego i trudniejszego procesu homologacji niż w Europie - wyjaśnia Petr Beneda - Specjalista ds. produktu Skoda Australia. Po ich zaliczeniu samochód będzie dostępny w ofercie z silnikiem 1.8 TSI oraz 2.0 TDI DPF, a w późniejszym terminie także z największym - 3.6 FSI.
Pomyślny debiut marki w Australii to duży sukces, ponieważ tamtejszy rynek preferuje mocne auta o rozmiarach większych, niż na tradycyjnych rynkach Škody. - Jest to oczywiście związane z koniecznością pokonywania znacznych odległości oraz lokalnym stylem życia - mówi Petr Beneda. - Jednak zmiany na rynku paliw oraz wzrastająca świadomość potrzeby ochrony środowiska zdecydowanie zmieniają preferencje Klientów na rzecz innych segmentów aut. To duża szansa dla naszej marki - dodaje.