...oszczędnej, bezpiecznej, ekonomicznej jazdy odbyły się pod hasłem: "W zgodzie z naturą".
W połowie września na rynku pojawiły się Fabia i Superb w wersji GreenLine, a w przyszłym roku ukaże się w tej wersji także Škoda Octavia. Specjalną prezentację tej nowoczesnej i ekologicznej linii Skoda Auto Polska S.A. przeprowadziła w środkowej Szwecji. To idealne miejsce do bliższego poznania "zielonych" modeli - Szwedzi są prekursorami ekologicznych rozwiązań w motoryzacji. To tutaj m.in. wynaleziono sondę lambda, która zrewolucjonizowała przemysł samochodowy, pozbawiając spaliny większości toksyn. Ekologicznym testom sprzyjały także bezpieczne drogi i bajeczne krajobrazy.
W testach uczestniczyły Fabie GreenLine w wersjach hatchback i combi z silnikiem 1.4 TDI PD DPF/59 kW. Kierowcy pokonywali nimi dwa odcinki o długości 300 km każdy. Przebiegały one przez sześć szwedzkich regionów. Po starcie w okolicach Sztokholmu trasa wiodła przez wzgórza Uppsala, gdzie wybierano pierwszych szwedzkich władców, zachwycające wielkimi jeziorami regiony Västmanland i Örebro czy przez poprzecinany licznymi rzekami Östergötland. Trasa zakończyła się w nadmorskim Södermanland.
Podczas prezentacji goście nie tylko poznali ekologiczne rozwiązania, zastosowane w Škodzie Fabia i Superb GreenLine, ale także tajniki Eco Drivingu. Za kierownicą niezwykle oszczędnych samochodów udowodnili, jak niskie spalanie można osiągnąć, stosując odpowiedni styl jazdy. Średnie oszczędności na trasie 600 km wyniosły - 0,42 l/100 km mniej (o 10,3%) w porównaniu ze średnim spalaniem Fabii GreenLine. Pomogło zastosowanie zasad Eco Drivingu - nowoczesnego i inteligentnego stylu jazdy, który narodził się w połowie lat 90-tych XX w. równocześnie w Finlandii i Szwajcarii.
Ekojazda za kierownicą już oszczędnego auta dała zadziwiające rezultaty. Najoszczędniejsi kierowcy przejechali trasę 600 km zużywając tylko 3,26 l/100 km. To o 20,5% mniej, niż średnie spalanie Fabii GreenLine wskazywane przez producenta w dokumentacji samochodu. Dla porównania wynik Radka Jaskulskiego - zwycięzcy Supertestu Ekonomii 2008 to 14,11 litra oleju napędowego (średnie spalanie 3,2 l/100 km), jaki zużyła Nowa Škoda Fabia z silnikiem 1.4 TDI/59 kW (w przeciwieństwie do Fabii GreenLine nie posiada filtra cząstek stałych) na liczącej 444 km trasie testu z Warszawy do Władysławowa.
Duże oszczędności w paliwie i niskie spalanie osiągnięte przez Fabię Greenline w testach to wynik przemyślanych rozwiązań, zastosowanych w tej linii samochodów Škody. Zarówno Fabia, jak i Superb w ekologicznych wersjach zostały zaprojektowane tak, aby stać się bardziej przyjazne środowisku. Te modele łączy też niższa masa i lepsza aerodynamika pojazdu.
Poza jazdami testowymi w programie znalazł się m.in. pobyt w szkole jazdy niedaleko Sztokholmu. Można się tam m.in. osobiście przekonać, jakie skutki dla samochodu może mieć zderzenie z łosiem, zważyć się na wadze z licznikiem masy ciała podczas zderzenia z określoną prędkością, spróbować wydostać się z samochodu obracanego wokół osi podobnie, jak przy dachowaniu. W podobnych prezentacjach w tzw. "domu bezpieczeństwa", uzmysławiającym skutki zagrożeń na drodze biorą obowiązkowo udział wszyscy uczestnicy kursu Prawa Jazdy w Szwecji. Szwedzcy kursanci przechodzą także obowiązkowe szkolenie z ekojazdy.
Warto wspomnieć, że właśnie mija rok, odkąd Szkoła Auto rozpoczęła szkolenia z zakresu Eco Drivingu. Są one niezwykle popularne wśród kierowców flotowych. Do tej pory odbyło się blisko 20 kursów, w których uczestniczyło 300 osób. Dodatkowo Szkoła Auto i IKEA realizują specjalny pilotażowy program, związany z ekojazdą. W październiku odbędzie się jego podsumowanie, ale już na półmetku 15 kierowców uczestniczących w programie osiągnęło średnie oszczędności na poziomie 15%.
12 Złotych zasad Eco Drivingu
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach.
2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku wysokoprężnym.
3. Przyspieszaj, jeśli warunki ruchu na to pozwalają, dynamicznie wciskając pedał gazu.
4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu bez naciskania pedału gazu.
5. Uruchamiaj silnik bez dodawania gazu.
6. Ruszaj od razu, nie rozgrzewaj samochodu na postoju.
7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.
8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu, klimatyzacji używaj z umiarem.
9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
10. Unikaj zbędnego obciążenia auta.
11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny całego auta (silnik, zawieszenie itd.)
12. Planuj swoją podróż, wybierz trasę nawet dłuższą, za to gwarantującą płynną jazdę, bez korków. Unikaj jazdy na dystansie krótszym niż 4 km.