Model Superb to kamień milowy nie tylko dla Škoda Auto, ale również dla pracowni projektowej koncernu. - Nie użyliśmy żadnych elementów wcześniejszej wersji Superba, to całkiem nowy samochód.
To pierwsza taka sytuacja, z jaką mamy do czynienia - mówi Zdeněk Cibulka, jedna z osób odpowiedzialnych za zewnętrzny design Superba.
Każdy pojazd w koncernie motoryzacyjnym powstaje w wyniku pracy grupowej. Nie inaczej w Škoda Auto. Nowy model projektuje kilka zespołów, które muszą pozostawać ze sobą w stałym kontakcie. Tylko jeśli harmonijnie współpracują, wnętrze i zewnętrzny design auta, kolory tapicerki oraz inne elementy idealnie ze sobą współgrają. Taką samą procedurę stosuje się w innych działach, w których projektowane są części elektroniczne, podwozia czy silniki. Projekt Nowej Škody Superb idealnie spełnia tak wyśrubowane standardy.
Wstępny projekt nowego samochodu nie jest pierwszą myślą projektanta; pierwotny zamysł trzeba umieścić w stosownym kontekście. - Najpierw pojawia się mglisty zarys. Produkt końcowy musi od razu budzić skojarzenia z rodziną samochodów Škoda, a atrapa być wizytówką konkretnego modelu - tłumaczy Cibulka. Pierwsze trójwymiarowe szkice Nowej Škody Superb zostały sporządzone latem 2004 r. - aż na cztery lata przed premierą rynkową. - Pod koniec 2004 r. powstały jego cztery gliniane modele w skali 1:4.
Dopiero wtedy autorzy modeli i projektanci projektowali model w skali 1:1 - przypomina sobie Oto Janata, lider zespołu modelarskiego.
Trzy miesiące po rozpoczęciu prac nad stroną zewnętrzną auta wybrano trzy możliwe kierunki projektu wnętrza. Jak wyglądał proces wyboru? - Patrzyliśmy na to, co w przeszłości definiowało samochody Škoda, jakie charakterystyczne cechy posiadały wtedy wnętrza innych aut, i próbowaliśmy częściowo zastosować je w nowej Škodzie Superb - mówi Miroslav Jaskmanicki, który jest odpowiedzialny za design wnętrza modelu. Inspiracje dla kolorów i materiałów czerpią zaś z obecnych lub przewidywanych na kolejne lata trendów w odzieżowej modzie. - Wnikliwość i wyczucie szczegółu są dla nas bardzo ważne przy podejmowaniu decyzji - stwierdzają zgodnie Lada Dlabolová (projekt wykończenia) i Věra Vasická (projekt kolorystyki).
Ale w jaki sposób odgadnąć, co będzie nowoczesne za parę lat? - To kwestia indywidualnej wizji. Fascynująca jest obserwacja, jak projekt opracowywany przez długi czas okazuje się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Nawet jeśli jego dopracowanie trwało lata - mówi Karl Neuhold, który jest odpowiedzialny za grupę pracującą nad zewnętrznym designem.
- W przypadku nowej wersji Superba cały nasz zespół trafił w sedno. Świeży design auta zdecydowanie odróżnia go od jego porównywalnych konkurentów. To system TwinDoor nadał Škodzie Superb sylwetkę niezwykłego sedana. Nie jest to samochód klasycznie podzielony na trzy obszary, raczej na trzy i pół - tłumaczy Neuhold.
Opracowanie projektu nowego auta nie jest wyłącznie zadaniem Działu Rozwoju Technologicznego. W trakcie całego procesu liczna grupa profesjonalistów ocenia wygląd i funkcjonalność nowych modeli Škody. Na przykład poszczególne etapy prac akceptuje nie tylko Zarząd Škody Auto, ale i władze całej Grupy Volkswagena.