...magazynów motoryzacyjnych z kilku krajów Europy. Dziesięciu dziennikarzy motoryzacyjnych wybrało najlepszy samochód spośród jedenastu badanych modeli, które stanęły do testu, a były nimi: Fiat Grande Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Mazda 2, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, Seat Ibiza, Škoda Fabia, Toyota Yaris i Volkswagen Polo.
Škoda Fabia swój dobry rezultat uzyskała dzięki bardzo wyrównanym wynikom w każdej z sześciu kategorii - ocena nadwozia, komfortu jazdy, napędu, konstrukcji, właściwości jezdnych i hamowania. W zdecydowanej większości spośród 44 ocenianych dyscyplin zdobyła pozycję lidera lub wicelidera punktacji. - Dużo miejsca, wygodne fotele i komfortowe zawieszenie zachęcające do długich podróży, łatwa obsługa, dobre hamulce i stabilne, wolne od niespodziewanego zachowania podczas jazdy gwarantują Fabii pierwsze miejsce - podsumowali wyniki Międzynarodowego Master Testu jego jurorzy.
Pierwszą i bardzo obszerną częścią próby były testy dynamiczne pozwalające ocenić zachowanie samochodu podczas trudnych manewrów. Test łosia sprawdzał skłonność auta do przechyłów podczas omijania przeszkody i powrotu na pierwotny tor jazdy. Najpopularniejszy w Polsce model Škody był jednym z trzech aut, które pokonały go z największą prędkością - 71 km/h. Kolejny test - omijanie przeszkody na mokrej drodze i powrót na poprzedni tor jazdy - Fabia zaliczyła najlepiej, przejeżdżając tor z prędkością prawie 100 km/h. Następnymi próbami były: manewr szybkiego omijania przeszkody (jaki może się zdarzyć np. na autostradzie), tzw. hamowanie u-split (ostre hamowanie, kiedy prawe i lewe koła znajdują się na nawierzchni o różnej przyczepności) oraz slalom pozwalający zbadać stabilność auta i umiejętność utrzymywania właściwego toru jazdy na zakrętach. Tutaj Fabia uplasowała się w środku stawki. Stabilność na zakrętach to ostatnia próba dynamiczna, polegająca na jeździe po okręgu o promieniu 30 m, na mokrej drodze, z maksymalną prędkością - tutaj Fabia okazała się bezkonkurencyjna.
Kolejnym etapem były testy świateł przeprowadzone w laboratorium firmy Hella. Zadaniem dobrych reflektorów jest zapewnienie jak najlepszej widoczności, bez oślepiania innych użytkowników drogi. Po badaniu statycznym przyszła kolej na nocną jazdę, która weryfikuje w realnej sytuacji drogowej możliwości reflektorów. Sporządzono także diagramy izolux, ilustrujące rozkład emitowanego światła, który w przypadku Fabii wygląda imponująco - m.in. zasięg reflektorów przekracza 200 m (u Toyoty Yaris około 150 m). Badając widoczność z wnętrza specjaliści zwracali uwagę na to, czy słupki dachowe i zagłówki nie ograniczają pola widzenia kierowcy, jak duży odcinek przed samochodem pozostaje niewidoczny, a laser kontrolował realną widoczność podczas parkowania.
W podsumowaniu brano pod uwagę dane techniczne testowanych samochodów, pomiary własne - przyspieszenie, elastyczność, droga hamowania, średnie zużycie paliwa w teście, poziom hałasu wewnątrz, próby jazdy i widoczność. Testerzy oceniali też nadwozie (wymiary, wyposażenie, poczucie przestronności, wielkość bagażnika), komfort jazdy, napęd, a w zakresie bezpieczeństwa - konstrukcję, właściwości jezdne i hamowanie.
Zdaniem jury: Škoda Fabia pokazuje konkurentom gdzie ich miejsce. Jest bezkonkurencyjna w kategorii nadwozie i plasuje się w czołówce w pozostałych dyscyplinach testowych. Ma bardzo przestronne wnętrze, a miejsca na nogi i na głowę nie zabraknie nawet pasażerom o wysokim wzroście. Ergonomicznie uformowane fotele sprzyjają dalekim podróżom, podobnie jak duży bagażnik, praktyczne schowki i zawieszenie łączące komfort ze stabilnością. Fabia bezproblemowo przewozi swoich pasażerów po nawierzchniach wszelkiego rodzaju, nie dając za wygraną ani na dziurawych drogach, ani gdy jest w pełni załadowana.
Wszelkie pokrętła i przyciski znajdują się w Fabii tam, gdzie można się ich spodziewać, więc obsługa jest intuicyjna. Zawieszenie i układ kierowniczy informują kierowcę o tym, co się dzieje z kołami; na zakrętach nadwozie pozostaje neutralnie stabilne, co przy niewielkich przechyłach karoserii gwarantuje bezpieczną jazdę. 86-konny silnik testowego modelu jest wprawdzie dosyć głośny, ale ma całkiem przyzwoite osiągi. Precyzyjna 5-biegowa skrzynia zasługuje na pochwałę w równym stopniu, co efektywne hamulce".
Na kolejnych miejscach za Škodą Fabia uplasowały się: Ford, Renault, Volkswagen, Seat, Peugeot, Honda, Fiat, Mazda, Opel i Toyota.