Obowiązujące wówczas numery identyfikacyjne modeli zostały zastąpione nazwami - Škoda 440 stałą się Octavią, nazwę Škoda 445 zmieniono na Octavia Super, a Škoda 450 została nazwana Felicią.
- Nasz nowy pojazd ma nową nazwę, Škoda Octavia, ponieważ to ósmy model produkowany przez naszą państwową spółkę - można przeczytać w firmowym czasopiśmie "Ventil" z 6 stycznia 1959 r.
Zmiana jednak obejmowała nie tylko nazwy i drobne adaptacje frontowej części pojazdu, ale i wprowadzenie innowacji technicznych. W roku 1959 projektanci Škody przeprojektowali przednie osie wszystkich samochodów osobowych Škoda - stare resory piórowe zostały zastąpione sprężynami śrubowymi z teleskopowymi amortyzatorami, co było zasadniczą zmianą. - W tylnych osiach też miały być stosowane sprężyny śrubowe. Okazało się, że to złe rozwiązanie, firma pozostawiła więc tam resory piórowe - dodaje Lukáą Nachtmann, szef archiwum Škoda Auto.
Nazwa Octavia powróciła do portfolio Škody na początku lat 90-tych. Nazwany tak samochód stał się pierwszym produkowanym przez czeski koncern po dołączeniu do Grupy VW.
Wstępne ustalenia i pierwszy prototyp zostały przygotowane w 1992 r. Sprzedaż rozpoczęto w roku 1996, po dwóch latach na rynku pojawiła się jego wersja kombi, a następnie wersja 4x4.
W 2000 r. na rynku pojawiła się nowa, unowocześniona wersja, która jest nadal produkowana pod nazwą Octavia Tour. W lutym 2004 r. firma wypuściła Škodę Octavia drugiego pokolenia, która następnie przeszła lifting w 2008 r.
Największy czeski producent samochodów sprzedał do dnia dzisiejszego ponad dwa miliony samochodów Škoda Octavia na całym świecie, a obecnie dysponuje szeroką ofertą modelową, która obejmuje także wersję sportową - Octavia RS i wersję uterenowioną Octavia Scout. W Polsce od początku wprowadzenia na rynek sprzedało się ponad 110 000 aut tego modelu.