Dziesięć lat temu, kiedy debiutowała Octavia Combi 4x4, Škoda po raz pierwszy zastosowała napęd szwedzkiej firmy Haldex - wówczas drugiej generacji. W kolejnych latach pojawił się on także w uterenowionej wersji Octavii o nazwie Scout. W 2008 r. w modelu Octavia Combi 4x4 i Scout 4x4 wcześniejszą wersję zastąpiła czwarta generacja Haldeksu. Nowością było także zastosowanie jej w kolejnej generacji flagowego modelu marki - Superb. W tym roku znajdzie się także w modelu Yeti. Dzięki zastosowaniu systemu Haldex, samochody Škody, są jeszcze bezpieczniejsze, cechują się wyjątkową trakcją i bardzo dobrze radzą sobie zarówno w ruchu ulicznym jak i podczas jazdy w trudniejszych warunkach.
Haldex, czyli sprzęgło międzyosiowe, decyduje kiedy i jaka ilość momentu obrotowego trafi na przednią lub tylną oś. Zwykle aż 96% momentu obrotowego silnika trafia do przednich kół. Gdy jednak koła zaczynają się ślizgać, napęd rozkłada się na wszystkie cztery koła. Odbywa się to automatycznie, a system Haldex działa z błyskawicznie - znacznie szybciej niż byłby w stanie zareagować człowiek. Dodatkowo Haldex może współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, jak np. ABS i ESP. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy zmianach w przekazywaniu mocy pod uwagę brane są nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy dane pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.
Haldex najnowszej czwartej generacji występuje obecnie w Nowej Škodzie Octavia Combi 4x4, Škodzie Superb 4x4, a wkrótce znajdzie się także w Škodzie Yeti. W porównaniu z poprzednikiem (Haldeksem drugiej generacji) mechanicznie zmieniło się niewiele. Konstruktorzy skupili się przede wszystkim na elektronice - poprawili m.in. szybkość jego działania i skuteczność w trybie ABS i ESP. Pełną współpracę z układami regulacji pracy hamulców (ABS, ASR, ESP) uzyskano dzięki połączeniu sterownika Haldex magistralą CAN ze sterownikami tych układów. Dzięki temu znacznie wzrosło bezpieczeństwo jazdy.
Nowy Haldex pracuje dyskretnie i niesłychanie szybko rozdziela moment obrotowy pomiędzy osiami, pozwalając przewidywalnie prowadzić auto nawet w poślizgu. Poza tym momentalnie reaguje odpowiednio do sytuacji zaistniałej podczas jazdy, dzięki czemu np. zapobiega obracaniu się przednich kół w miejscu.
W Škodzie Superb 4x4 Haldex występuje z trzema silnikami: 1.8 TSI/160 KM, 3.6 FSI/260 KM oraz 2.0 TDI/170 KM. Dla najmocniejszego motoru jest wyposażeniem standardowym, natomiast dla dwóch słabszych silników jest to opcja.
Nowa Škoda Octavia z napędem na obie osie jest oferowana w dwóch wersjach: pierwszą jest popularna Octavia Combi 4x4, która wraz z całą linią modelową przeszła w ubiegłym roku facelifting. Drugą jest uterenowiona Octavia Scout 4x4, która w połowie br. także zadebiutuje w całkowicie odświeżonej wersji. W przypadku Octavii 4x4 Combi Klienci mogą wybrać najlepszy dla swoich potrzeb silnik spośród trzech proponowanych jednostek: benzynowej 1.8 TSI/118 kW 4x4 (160 KM) i diesla - 1.9 TDI/77 kW 4x4 (105 KM) oraz 2.0 TDI DPF/103 kW 4x4 (140 KM). Uterenowiona Škoda Octavia Scout 4x4 natomiast jest dostępna z dwoma silnikami: benzynowym 1.8 TSI/118 kW 4x4 (160 KM) oraz diesla 2.0 TDI /103 kW 4x4 DPF (140 KM). Najnowsza premiera czeskiego koncernu - model Yeti 4x4 będzie dostępny w salonach Škoda Auto jesienią 2009 r. Napęd 4x4 w tym modelu występować będzie z silnikiem benzynowym 1.8 TSI/118 kW (160 KM) lub każdą z trzech jednostek wysokoprężnych: 2.0 TDI CR DPF/81 kW (110 KM), 2.0 TDI CR DPF/ 103 kW (140 KM) oraz 2.0 TDI CR DPF/125 kW (170 KM).