Wariant trzy- oraz pięciodrzwiowy produkowany w Europie to bardzo interesujący samochód transportowy. W rok po premierze limuzyny Skoda przedstawia swą kompaktową Fabię w wersji kombi. Auto ma być dostępne na rynku w listopadzie 2000. Dzięki pochyłej szybie tylnej i zaokrąglonym, płynnym liniom nowa Fabia wygląda raczej na lifestyle kombi niż na "jucznego wielbłąda". Panuje opinia, że kompaktowe kombi musi być niekształtne i kanciaste aby sprostać wymaganiom dotyczącym zachowania dużej przestrzeni wewnętrznej.
Spojrzenie z zewnątrz ...
Fabia Kombi zaprzecza jednak temu poglądowi - linia boczna, opadająca łagodnym łukiem nadaje jej raczej charakteru eleganckiej limuzyny. Wygląd z tyłu jest równie zaskakujący - charakterystyczna duża szyba, tablica rejestracyjna umieszczona w lekkim wgłębieniu i ustawione pionowo światła tylne to elementy, których spodziewalibyśmy się raczej po limuzynie. Czerwonemu szkłu tylnych świateł szczególnego uroku dodają dwa białe kierunkowskazy i tylne reflektory. Zderzaki z tworzywa sztucznego utrzymane w kolorze nadwozia łączą się idealnie z kratownicą chłodnicy, reflektorami i tyłem samochodu. Są tak wytrzymałe, że przetrwają zderzenie z prędkością 5 km/h bez żadnych trwałych uszkodzeń. Wyglądają elegancko a przy okazji zmniejszają opór powietrza i hałas powodowany przez wiatr. Lekkie otarcia są dla Fabii Kombi niegroźne dzięki ochronnym listwom gumowym - dzięki nim nie ucierpi także lakier. W wersji wyposażenia Comfort listwy ochronne znajdziemy także na skrzydłach bocznych.
... i jest funkcjonalna ...
Fabia Kombi jest o 26 cm dłuższa do limuzyny i ma dzięki temu odpowiednio większą przestrzeń bagażową. Pod roletą chroniącą zawartość bagażnika przed ciekawskimi spojrzeniami (wyposażenie standardowe we wszystkich wersjach) i posiadającą w przedniej części miejsce do przechowywania parasoli, znajdziemy 426-litrową przestrzeń bagażową - prawie dwa razy tyle co w limuzynie. Złożenie tylnych siedzeń powiększa ją do 1225 l.
Przy złożonym siedzeniu tylnym przestrzeń ładunkowa ma długość ponad 1,5 m a pomiędzy nadkolami jej szerokość dochodzi do 1 m. W tak zaprojektowanym samochodzie można przewozić nawet spore przedmioty, typu pralka lub nieduża szafa. We wszystkich wersjach wyposażenia bagażnik jest wyłożony wykładziną i oświetlony.
... z bogatym wyposażeniem ...
Każda Fabia Kombi jest seryjnie wyposażona w elektrohydrauliczny układ kierowniczy, poduszkę powietrzną dla kierowcy (w niektórych krajach także poduszkę powietrzną dla pasażera i ABS), kierownicę z regulacją pionową i poziomą, obrotomierz z zegarem cyfrowym. Model wyposażenia Comfort dysponuje poza tym podwójną poduszką powietrzną, światłami przeciwmgielnymi, listwami ochronnymi na skrzydłach bocznych, obudowami lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia, ustawianym w pionie siedzeniem kierowcy i dodatkowymi lampkami do czytania z przodu i z tyłu.
Poza tym znajdziemy w niej chromowane klamki wewnętrzne, na oparciach siedzeń przednich boczne kieszenie na drobne przedmioty i dodatkową możliwość przechowywania bagażu na bokach kufra. Do wyposażenia Comfort należą także atermiczne szyby z filtrem UV, podnoszone elektrycznie szyby, komputer pokładowy (m.in. ze wskaźnikiem temperatury zewnętrznej), wlew paliwa od strony kierowcy i zamek centralny z systemem safe. Uaktywnienie tego systemu uniemożliwia otwarcie drzwi od środka: złodziej nie otworzy ich nawet wtedy, gdy zbije szybę. Przydatne jest także gniazdko 12-voltowe zainstalowane w bagażniku (w wersji Comfort i Elegance należy ono do wyposażenia seryjnego).
... wręcz luksusowa ...
Wersja Elegance obejmuje automatyczną klimatyzację z dwoma schładzanymi schowkami, chromowane: gałkę zmiany biegów, dźwignię hamulca ręcznego i przyciski do blokowania drzwi. Pozostałe luksusowe detale to m.in. elektrycznie podnoszone szyby, schowki na drzwiach - także tylnych, oświetlenie w schowku na rękawiczki, pilot do zamka centralnego, podgrzewane siedzenia przednie, elektrycznie podgrzewane i ustawiane lusterka zewnętrzne i 14-calowe obręcze aluminiowe. Wnętrze dostępne jest w dwóch kolorach: beżu do złudzenia przypominającym skórę lub ciemnej szarości (onyks).
Bezpieczna ...
Podczas przeprowadzonego niedawno crash testu EuroNACP (new car assessement program) limuzyna Fabii otrzymała cztery gwiazdki. Można więc przypuszczać, że kombi utrzyma podobny poziom w testach zderzeń czołowych i bocznych. Przy zderzeniu od tyłu wynik może być nawet lepszy ze względu na dłuższą strefę zgniotu. Gdy uaktywnia się poduszka powietrzna automatycznie wyłączają się pompa paliwowa i elektryczne obwody paliwowe - nie zachodzi więc niebezpieczeństwo pożaru w wyniku wycieku benzyny.
Jednocześnie włączone zostają ostrzegawcze światła awaryjne i oświetlenie wewnętrzne. Zbiornik paliwa umieszczono w bezpiecznej pozycji za osią tylną. Poduszka powietrzna dla kierowcy, zakotwiczenia do fotelika dziecięcego typu Isofix, ustawiane w pionie zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach zewnętrznych, siedzenia przednie ustawiane w pionie i z napinaczami pasów oraz dwupunktowy pas bezpieczeństwa na środku tylnego siedzenia, należą do standardu bezpieczeństwa we wszystkich wersjach Fabii Kombii.
W wyposażeniu Comfort i Elegance dochodzi jeszcze poduszka powietrzna dla pasażera na przednim siedzeniu i możliwość dodatkowego pochylenia pod odpowiednim kątem zagłówków na siedzeniach przednich. Zabezpieczenie przed kradzieżą zapewnia immobiliser najnowszej generacji z tzw. zmiennym kodem: przy każdym wyjęciu kluczyka ze stacyjki generowany jest nowy kod, który zabezpiecza elektronikę silnika przed niepowołanym użytkowaniem. Do wszystkich modeli oferowany jest system alarmowy. Numery podwozia można odczytać z zewnątrz pod szybą przednią - to także odstrasza złodziei.
Trochę o silnikach ...
Tak jak w limuzynie mamy do wyboru cztery silniki benzynowe i dwa diesle. Wszystkie silniki benzynowe spełniają normę EU 4 dotyczącą emisji spalin, norma ta zacznie obowiązywać w krajach Unii Europejskiej od roku 2005.
Model podstawowy Fabii Kombi to 1,4-litrowy silnik o mocy 50 kW (68 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 120 Nm już przy 2500 obr/min. Następny w kolejności jest silnik o takiej samej objętości skokowej lecz wyposażony w dwa umieszczone na górze wałki rozrządu. Jego moc wzrosła dzięki temu do 55 kW (75 KM) a moment obrotowy do 126 Nm przy 3800 obr/min. Ten napęd dostępny jest także w bardziej sportowej wersji: moc maksymalna 74 kW (101 KM), prędkość maksymalna 186 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,6 sekundy. Na koniec mamy też dwulitrowy silnik o mocy 85 kW (115 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm już przy 2400 obr/min. Szczególne znaczenie dla kombi mają oszczędne silniki diesla. Do wyboru mamy dwa motory z wtryskiem bezpośrednim o pojemności skokowej 1,9 l. Silnik SDI odznacza się mocą 47 kW (64 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 1600 do 2800 obr/min. Umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 158 km/h i zadowala się 4,8 l paliwa na 100 km. Szczytowym osiągnięciem w silnikach diesla jest nowy TDI z wtryskiem bezpośrednim. Ma on moc 74 kW (100 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 240 Nm w zakresie od 1800 do 2400 obr/min.
... i o tym co pod spodem ...
Tak jak limuzyna tak i wersja kombi Fabii ma zupełnie nowe podwozie. Jego cechami charakterystycznymi są: większy niż zwykle w tej klasie pojazdów rozstaw osi i szeroki rozstaw kół przednich i tylnych. Sprawia to, że auto zachowuje się pewnie na drodze a dodatkowo nadaje mu sportowego, silnego wyglądu. Wszystkie wersje wyposażono w szczególny układ kierowniczy - działa on elektrohydraulicznie, nie jak zwykle wyłącznie hydraulicznie. Różnica polega na tym, że potrzebne ciśnienie oleju wytwarzane jest przez napędzaną elektrycznie pompę. Silnik elektryczny pracuje tylko wtedy, gdy rzeczywiście potrzebne jest wspomaganie: podczas jazdy, na zakrętach i przy parkowaniu. Wszystkie wersje zaopatrzono w 14-calowe koła, wersja Elegance z silnikiem o mocy 85 kW porusza się na 15-calowych kołach z lekkich stopów i szerokich oponach o formacie 195/50 R 15. Wersja Elegance seryjnie dostępna jest z aluminiowymi kołami 14". Karoseria Fabii Kombi to obustronnie ocynkowana blacha stalowa. Skoda daje 10-letnią gwarancję na perforację nadwozia.