Modernizacja silnika polegała na wprowadzeniu wielu nowych rozwiązań - najważniejszym z nich jest zastąpienie dotąd stosowanego zwykłego łańcucha rozrządu łańcuchem zębatym. Ponadto zmniejszono masę wału korbowego. Adaptacje wprowadzono zarówno do dwu-, jak i czterozaworowej jednostki silnikowej.
- Zmiany, których dokonano w istniejącej jednostce silnikowej, w tym optymalizacja jego masy, ulepszą jej działanie oraz obniżą zużycie paliwa, emisję CO2 i poziom hałasu - powiedział Eckhard Scholz, członek Zarządu Škoda Auto odpowiedzialny za rozwój techniczny.
Zmodernizowany trzycylindrowy silnik 1.2 l znajdzie zastosowanie w wielu pojazdach Grupy VW, takich jak: Škoda Fabia, Škoda Roomster, VW Polo, VW Fox, Seat Ibiza i Seat Cordoba. W 2008 roku fabryka Škody w Mladá Boleslav wyprodukowała łącznie 270 875 trzycylindrowych silników wolnossących o pojemności 1.2 litra.