Rynek motoryzacyjny Europy Śr.-Wsch. spowalnia

Rynek motoryzacyjny Europy Śr.-Wsch. spowalnia03.09.2009
JATO Dynamics, jeden z czołowych instytutów badawczych zajmujących się rynkiem motoryzacyjnym, zwraca uwagę na wyraźne wyhamowanie na rynku nowych samochodów w regionie Środkowej i Wschodniej Europy, w pierwszej połowie 2009 roku.

Łącznie, w Środkowo-Wschodniej Europie w pierwszych sześciu miesiącach 2009 roku sprzedano 504 641 samochodów. Polska pozostała największym rynkiem w regionie, ze sprzedażą 168 888 pojazdów w tym okresie (wzrost o 0.1% w porównaniu z I półroczem 2008 r.) i zajęła trzecią pozycję spośród wszystkich rynków, mogąc się także poszczycić pozycją jednego z zaledwie dwóch krajów, które odnotowały wzrost sprzedaży od początku roku.

To osiągnięcie podziela Słowacja, która uzyskała wzrost sprzedaży od początku roku na poziomie 3,6 %, zakupiono tu 45 728 nowych samochodów. Wszystkie pozostałe rynki odnotowały spadki, najbardziej odczuły je: Łotwa (-73.7%), Litwa (-67.9%), Estonia (-62.4%) i Chorwacja (-48.6%).

“Rynki państw Europy Środkowej i Wschodniej wyraźnie zahamowały, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów”, powiedział David Di Girolamo, szef JATO Consult. „Niedawny wzrost, jakim mogły cieszyć się rynki z tego regionu, zbliżył je do poziomu Europy Zachodniej, jednak teraz wzrost został zatrzymany głównie przez recesję.”

KrajI półrocze 2009I półrocze 2008Różnica% Zmiana
Polska168,888168,6452430.1%
Czechy85,60893,765-8,157-8.7%
Rumunia70,612144,988-74,376-51.3%
Słowacja45,72844,1181,6103.6%
Węgry39,61382,003-42,390-51.7%
Słowenia29,44639,070-9,624-24.6%
Chorwacja25,30249,242-23,940-48.6%
Serbia17,81926,918-9,099-33.8%
Cypr8,47811,801-3,323-28.2%
Estonia5,72515,206-9,481-62.4%
Litwa4,31213,416-9,104-67.9%
Łotwa3,11011,847-8,737-73.7%
Suma całkowita504,641701,019-196,378-28.0%

Zestawienie wyników marek

Skoda w pierwszej połowie 2009 roku była najczęściej kupowaną marką w regionie, wyprzedzając Volkswagena i Forda. Takie wyniki pokazują ofensywę marek zachodnioeuropejskich na rynki środkowoeuropejskie. Jednakże wszystkie marki odnotowały straty, poza Kią, która jako jedyna może cieszyć się wynikiem dodatnim (wzrost o 3.5%, z 23 691 sprzedanymi w badanym okresie pojazdami).

MarkaI półrocze 2009I półrocze 2008
SKODA62,12384,714
VOLKSWAGEN39,01951,762
FORD38,76849,837
RENAULT35,32346,852
FIAT33,02833,671
OPEL31,44955,491
TOYOTA29,67243,546
DACIA27,16046,050
HYUNDAI23,81524,319
KIA23,69122,883

Przytaczane powyżej dane dostarczyła firma JATO Consult.

Źródło: Skoda Auto Polska