Idea budowy przekładni DSG polega na funkcjonalnym połączeniu dwóch skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu dwóch sprzęgieł do załączania biegów każdej z przekładni. Jedno sprzęgło przeznaczone jest do biegów parzystych, drugie - do nieparzystych. DSG zmienia przełożenia automatycznie i natychmiastowo.
Efektem pracy skrzyni biegów DSG są doskonałe osiągi, płynna, komfortowa jazda i całkowite wyeliminowanie jakichkolwiek szarpnięć czy opóźnień w zmianie przełożeń. W porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów, w przekładni DSG moment napędowy jest przenoszony na koła niemal bez strat.
Działanie skrzyni biegów DSG jest proste: w momencie, kiedy załączony jest jeden bieg, kolejny jest już wybrany i tylko oczekuje na włączenie. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Sam moment przełączenia biegów trwa ułamek sekundy. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda dokładnie tak, jak przy tradycyjnej przekładni automatycznej. Kierowca może wybrać tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je ręcznie, po prostu przesuwając dźwignię sterującą w górę lub w dół.
Skrzynia biegów DSG jest znana również użytkownikom samochodów marki Škoda. W najnowszym modelu marki – w Škodzie Yeti – automatyczna przekładnia DSG jest oferowana w połączeniu z silnikiem 1,2 l/77 kW TSI z przednim napędem. Jest to bardzo nowoczesna siedmiostopniowa skrzynia biegów z podwójnym jednotarczowym sprzęgłem suchym, którą wcześniej zastosowano także w Škodzie Octavii i Škodzie Superb.