"Przodkiem" Skody Octavii RS jest world rallye car, opiera się ona na pięciozaworowym silniku turbo o mocy 150 KM. Z tej mocy wyjściowej inżynierowie Skody "wyczarowali" obecnie aż 132 kW czyli 180 koni. Maksymalny moment obrotowy wynosi 235 Nm i osiągnąć go można już przy 1950 obr/min.
Ruszając z miejsca Skodą Octavią RS powinniśmy się spodziewać, że osiągniemy prędkość 100 km/godz po 7,9 sekundach.
Kierowcy, którzy nie biorą sobie do serca ograniczeń prędkości, będą mogli w Octavii osiągnąć maksymalnie 235 km/h. Jest to najszybsza Skoda jaka kiedykolwiek opuściła taśmę fabryczną w Mladej Boleslav. Nawet przy prędkości 130 km/h, zamieniona na przyspieszenie moc silnika daje niezapomniane wrażenie. Silnik o pojemności 1,8 litra przekazuje osi napędowej tyle mocy, że wydaje się iż 1,4-tonowa limuzyna mogłaby przyspieszać w nieskończoność. Do tego dochodzi płynna zmiana biegów oraz pewne prowadzenie auta.
Wyposażenie Octavii sprawia, ze mamy chęć usiąść w niej i przemierzać kolejne kilometry. Sportowe siedzenia z zewnątrz pokryte są czarną skórą a w środkowej części połyskującym na srebrno-biało podobnym do plecionki materiałem, wykorzystanym również do obicia drzwi. Skórą z aluminiowymi aplikacjami pokryta jest także gałka biegów. Wskaźniki na desce rozdzielczej przypominają swą stylistyką zegary.
Z zewnątrz Octavia rzuca się w oczy dzięki potężnej rurze wydechowej, tylnemu spoilerowi i ksenonowym reflektorom, ciemniejszym kloszon kierunkowskazów, oponom 205/55 na 16-calowych felgach aluminiowych i zderzaku z subtelnym spoilerem.