Na rok 2001 Skoda przewidziała dokonanie modyfikacji w wyposażeniu technicznym i designie Octavii. W wyniku tego "liftingu" Skoda zyskała lekko zmieniony wygląd, więcej miejsca na tylnej kanapie oraz podwyższony standard wyposażenia i bezpieczeństwa.
Do Octavii kombi dobrać możemy jeden z sześciu silników:
- 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 75 kW (102 KM)
- 2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 85 kW (115 KM)
- 1,8-litrowy silnik benzynowy turbo o mocy 110 kW (150 KM)
- 1,9-litrowy TDI o mocy 66 kW (90 KM)
- 1,9-litrowy TDI o mocy 81 kW (110 KM)
- 1,9-litrowy TDI o mocy 74 kW (101 KM)
Nowa w Octavii jest TDI z techniką pompa-dysza, znana już z Fabii. Silnik ten dostępny jest jedynie w połączeniu z napędem na cztery koła i sześciobiegową skrzynią.
Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym modelom:
Octavia Kombi 1.6 Classic - napędem podstawowym dla tego modelu jest 1,6-litrowy silnik o mocy 102 KM. W limuzynie dostępny jest ponadto 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 55 kW (75 KM). Jedyną wadą tych napędów jest dość głośna praca silnika po osiągnięciu 3 000 obr/min.
Octavia Kombi 2.0 - dostępna z silnikiem 2,0-litrowym o mocy 85 kW (115 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 170 Nm przy 2400 obr/min o 20 NM więcej od napędu podstawowego. Niestety różnicy tej nie odczuwa się podczas jazdy.
Octavia Kombi 1.8 turbo - z silnikiem 1,8-litrowym o mocy 110 kW (150 KM). Ten wydajny silnik nadaje Octavii temperamentu samochodu sportowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h uzyskujemy z nim w 8.4 sekundy. Rzut oka na wykres momentu obrotowego wystarczy, aby zrozumieć dlaczego 1,8 turbo tak świetnie przyspiesza. Ponieważ w przypadku Skody z 1,8-litorwym silnikiem benzynowym pomiędzy 2000 a 4800 obr/min na wykresie nie ma żadnej krzywej lecz prosta pozioma linia. W tak szerokim zakresie silnik Skody przyspiesza równie dobrze niezależni od ilości obrotów.
Octavia Kombi 1.9 TDI - zastosowany tu TDI o mocy 74 kW (101 KM) w zakresie 1800 do 2400 obr/min osiąga moment obrotowy 240 Nm - o 30 Nm więcej niż sportowy silnik o mocy 150 KM. jednak diesle nie przyspiesza tak dobrze jak benzynowiec. maksymalny moment obrotowy zaczyna się wprawdzie przy 240 NM spada jednak od 2500 obr/min i przy 4200 obr/min przekracza 160 Nm.
Octavia RS - nominalnie silnik w jaki wyposażono Octavię RS jest mocniejszy (132 kW - 180 KM) od silnika wykorzystanego w Octavii kombi 1.8 turbo, jednak w rzeczywistości nie należy spodziewać się cudów. Jeśli szukacie Octavii limuzyny o sportowym zacięciu , to wybierzcie raczej model z silnikiem o mocy 150 KM.
Użytkownikom kombi najczęściej zależy na dużej pojemności bagażowej. W Octavii wynosi ona 448 l przy niezłożonej i 1412 l przy złożonej kanapie tylnej - jest to wartość nieco poniżej możliwości Golfa Varianta, który przy niezłożonej kanapę oferuje pojemność bagażową 460 l. Najnowsze Mondeo kombi oferuje w tych samych warunkach 540 l pojemności bagażowej. Tą niezbyt dużą możliwość załadowczą łatwiej przełknąć porównując cenę Octavii i konkurencji.
Bardzo praktycznym pomysłem okazał się rozkładana podłoga skrzyni bagażowej, która w wyposażeniu Ambiente (i wyższych) jest elementem seryjnym. Niweluje on krawędź skrzyni, tak, ze można do bagażnika wsunąć bez problemu np. skrzynki z napojami. Co prawda przestrzeń pod spodem nie może już zostać wykorzystać ale możliwość wsunięcia bagażu jest bardzo przydatna.
W wyposażeniu pozytywnie wyróżnia się także to, że elektryczne lusterka zewnętrzne ustawiane są synchronicznie. Możliwość mechanicznego ustawiania siedzeń w płaszczyźnie pionowej zapewnia także kierowcom niezbyt słusznego wzrostu właściwą pozycję podczas jazdy i odpowiednią widoczność.