Kompaktowe Suzuki Baleno pojawiło się po raz pierwszy na rynku europejskim w 1995 roku jako eksportowa wersja japońskiego modelu Suzuki Cultus Crescent. Podstawę stanowiła płyta podłogowa zapożyczona z Suzuki Swift z rozszerzonym rozstawem osi. Co za tym idzie, większa była także kabina. Auto było dostępne jako hatchback lub sedan, a w rok po premierze także jako kombi (Baleno Break). Był to debiut producenta w tej kategorii.
Standardowy napęd na przednią oś można było opcjonalnie zmienić na napęd na wszystkie koła. Klienci europejscy oprócz bazowych silników benzynowych o pojemności od 1.3 do 1.8 litra i mocy od 85 do 121 KM mogli także wybrać wysokoprężną jednostkę turbo marki Peugeot (1.9 l/75 KM).
W 1999 roku Suzuki Baleno poddano liftingowi estetycznemu, a w 2001 roku w europejskiej ofercie zastąpił je model Suzuki Liana.
Suzuki Baleno – II generacja
W 2015 roku Baleno odrodziło się niczym feniks z popiołów, tym razem jako auto miejskie. Najpierw na Salonie Samochodowym w Genewie pokazano zapowiedź nowego wcielenia w formie koncepcyjnego hatchbacka Suzuki iK-2. Wczesną jesienią, na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zadebiutowała natomiast produkcyjna wersja nowego Suzuki Baleno.
Wygląd zewnętrzny
Nadwozie 5-drzwiowego hatchbacka zaprojektowano zgodnie z nową wówczas filozofią marki „Liquid Flow” charakteryzującą się płynnymi liniami. Pojazd miał 399,5 cm długości, 174,5 cm szerokości i 147 cm wysokości. Jego osie rozstawiono w odległości 252 cm.
Wyposażenie
Suzuki Baleno II było dostępne w 4 wersjach wyposażeniowych. W podstawowej klienci mogli liczyć m.in. na 6 poduszek powietrznych, LEDowe światła dzienne, podstawowe systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS, EBD, system wspomagania nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych., ESP i układ kontroli trakcji oraz system monitorujący ciśnienie w oponach, zamek centralny, elektryczne sterowanie szyb przednich czy spojler dachowy. W wyższych wersjach pojawiały się takie ciekawe dodatki, jak system wspomagania hamowania awaryjnego z czujnikiem radarowym (Radar Brake Support), adaptacyjny tempomat, czy interaktywny system multimedialny z systemem nawigacji satelitarnej i tylną kamerą cofania.
Na uwagę zasługuje także fakt, że bagażnik Suzuki Baleno II miał dość sporą jak na ten typ samochodu pojemność 355 l.
Jednostki napędowe
Pojazd mógł zostać wyposażony w jeden z dwóch silników benzynowych:
- 1-litrowy V12 Booster Jet o mocy 110 KM lub
- 1,2-litrowy Dual Jet 16V o mocy 90 KM.
Współpracowały z 5- biegową skrzynią manualną lub 6-biegową, bezstopniową przekładnią CVT. Napęd przekazywany był wyłącznie na przednie koła. Dostępna była także hybryda równoległa 1.2 DualJet SGVS o mocy 90 KM. Rozbudowany alternator służył w niej do uruchamiania silnika spalinowego, do wspomagania go podczas ruszania z miejsca i przyspieszania oraz do zasilania wszystkich odbiorników prądu elektrycznego w samochodzie podczas postoju.
Druga generacja Suzuki Baleno była pierwszym pojazdem w historii testów Euro NCAP, który otrzymał dwie różne oceny. Wersji podstawowej po testach zderzeniowych przydzielono 3 gwiazdki, a wersji systemem Radar Brake Support- 4 gwiazdki na 5 możliwych do zdobycia.
Zakończenie produkcji
Produkcję Suzuki Baleno II na potrzeby rynku europejskiego zakończono w 2019 roku bez oficjalnego komunikatu o przyczynach tej decyzji. Przypuszczalnie chodziło o to, że Baleno z jednej strony stanowiło zbyt dużą wewnętrzną konkurencję dla Swifta, a z drugiej cieszyło się coraz mniejszym zainteresowaniem klientów, którzy zwrócili się w stronę większych pojazdów.