Hyundai Santa Fe - dwie dekady ewolucji motoryzacyjnej ikony

Hyundai Santa Fe - dwie dekady ewolucji motoryzacyjnej ikony19.05.2020
Santa Fe okazał się kamieniem milowym w historii marki Hyundai i doczekał się już 4. generacji po wprowadzeniu na rynek europejski w 2001 roku. Kultowy model wkrótce poddany zostanie znaczącym zmianom.

W 2000 roku Hyundai Motor przedstawił pierwszą generację Santa Fe, dzięki czemu firma stała się jednym z pionierów na rynku SUV-ów. Z okazji 20. rocznicy debiutu modelu Santa Fe, który stał się ikoną marki, Hyundai wspomina ewolucję swojego pierwszego SUV-a na przestrzeni lat.

Debiutujący w Europie w 2001 roku Santa Fe jest najdłużej sprzedawanym modelem marki Hyundai na naszym kontynencie. Santa Fe, który doczekał się już 4. generacji, przeszedł szereg znaczących zmian w zakresie designu oraz stosowanych systemów bezpieczeństwa i technologii. Tego lata Hyundai wprowadzi udoskonaloną wersję obecnej generacji z nowymi zelektryzowanymi układami napędowymi i wyraźnymi zmianami wyglądu.

Hyundai

Przez dwie dekady, Santa Fe stał się jednym z najpopularniejszych modeli Hyundaia. Model ten został nazwany na cześć miasta w południowo-zachodnich Stanach Zjednoczonych. Santa Fe był pierwszym SUV-em Hyundaia i odegrał ważną rolę w budowaniu pozycji marki w segmencie SUV-ów. Nietypowo dla modeli Hyundaia, Santa Fe ma własne logo przedstawiające nazwę modelu i symbol słońca, które pojawiało się w kolejnych generacjach. W ciągu ostatnich 20 lat Hyundai sprzedał na całym świecie ponad 5 260 000 egzemplarzy modelu Santa Fe.

„Santa Fe był pierwszym SUV-em Hyundaia i jest jednym z naszych najdłużej oferowanych modeli, co czyni go kluczowym modelem globalnie, a także w Europie. Dla Hyundaia jest to ikona motoryzacji, która ewoluowała pod względem wzornictwa, stosowanych technologii, przestronności czy też wygody. Wraz z najnowszą generacją, Santa Fe utrzymuje status flagowego modelu w naszym szerokim portfolio SUV-ów i dodatkowo podkreśla nasze dziedzictwo w segmencie SUV, a także wprowadza w przyszłość dzięki innowacjom i zelektryfikowanym napędom.” – powiedział Andreas-Christoph Hofmann, Wiceprezes ds. Marketingu i Produktu Hyundai Motor Europe.

Santa Fe pierwszej generacji (2000-2006): Oryginalny bestseller

Hyundai przedstawił europejskiej publiczności model Santa Fe po raz pierwszy, podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2000 roku. Podczas gdy kolejne generacje stawały się z czasem coraz bardziej premium, pierwszy Santa Fe był praktyczny i ceniony za swoją funkcjonalność i niezawodność. W 2001 roku, niedługo po starcie sprzedaży pierwszej generacji, Hyundai musiał zwiększyć produkcję tego modelu z powodu ogromnego popytu w Stanach Zjednoczonych.

Hyundai

Santa Fe pierwszej generacji charakteryzował się wyrazistym, a jednocześnie wyrafinowanym designem i był znacznie dłuższy i szerszy od wielu rywali w tym segmencie, co miało wpływ na jego praktyczne aspekty w jeździe terenowej. Przestronne wnętrze oferowało wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów, a także dużą przestrzeń bagażnika. Tymczasem jego udogodnienia, takie jak klimatyzacja, odtwarzacz CD, a także elektrycznie otwierane szyby, lusterka i szyberdach, dawały w tamtych czasach wysoki poziom wygody.

W 2003 roku, w odpowiedzi na zapotrzebowanie Klientów na jeszcze wyższe osiągi, Hyundai wprowadził w Santa Fe mocniejszy silnik i sterowany komputerowo układ napędu na cztery koła.

Santa Fe drugiej generacji (2006-2012): więcej mocy, więcej miejsca i nowe systemy bezpieczeństwa

Santa Fe drugiej generacji został zaprezentowany podczas North American International Motor Show w styczniu 2006 roku. Drugą generację Santa Fe wyposażono w nowy 2,2-litrowy silnik wysokoprężny i zmodernizowany 2,7-litrowy silnik benzynowy V6. Dzięki temu Santa Fe mógł zaoferować znacznie lepsze właściwości jezdne i mocniejsze silniki.

W połowie pierwszej dekady XXI wieku design stawał się coraz ważniejszy dla Klientów. Dlatego też stylistyka kolejnej generacji znacząco różniła się od poprzedniej, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz pojazdu. Wygląd zewnętrzny Santa Fe drugiej generacji wyróżniał się przednim grillem, pewnie poprowadzonymi liniami nadwozia i drobiazgowo dopracowanymi reflektorami. Nowoczesny wygląd przedstawiał kierunek w jakim zmierzał design marki Hyundai.

Hyundai

We wnętrzu zastosowano szereg miękkich w dotyku, wysokiej jakości materiałów i powierzchni o niskim połysku, aby zapewnić Klientom Santa Fe drugiej generacji więcej luksusu. Wrażenie premium osiągnięto dzięki połączeniu niebieskiego podświetlenia pokręteł i przełączników ze skórzaną tapicerką. Santa Fe drugiej generacji oferował więcej miejsca niż poprzednik. Po raz pierwszy dostępna była wersja 7-osobowa z trzecim rzędem siedzeń.

Klientom wymagającym wysokiego poziomu bezpieczeństwa, Santa Fe drugiej generacji zaoferował szereg nowych systemów bezpieczeństwa. Zastosowane elektroniczna kontrola stabilizacji toru jazdy (ESC), system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), boczne kurtynowe poduszki bezpieczeństwa dla wszystkich rzędów siedzeń, czujniki ciśnienia w oponach i aktywne zagłówki z przodu ówcześnie były wiodącymi rozwiązaniami a obecnie stanowią już standard. Później w Santa Fe wprowadzono wersję Premium, która miała wbudowany system nawigacji, kamerę wsteczną, tempomat i czujnik światła.

Santa Fe trzeciej generacji (2012-2018): większe bezpieczeństwo i lepsza łączność

Santa Fe trzeciej generacji był dużym krokiem naprzód dla Hyundaia, ponieważ oferował jeszcze większy komfort, lepszą jakość, dopracowane silniki i wyższą wydajność. Ponadto zastosowano nowy styl projektowania Storm Edge, który przejawiał się wyrafinowanymi liniami i odważnie ukształtowanymi, obszernymi powierzchniami. Dodając bardziej emocjonalny, muskularny wygląd i bogactwo funkcji znanych z segmentu premium, Hyundai pokazał, że odchodzi od oferowania czysto funkcjonalnego SUV-a, na rzecz eleganckiego, lifestylowego samochodu.

Santa Fe trzeciej generacji szczycił się również odświeżoną platformą. Dostępny był jako sportowy pięciomiejscowy SUV oraz w wersji z długim rozstawem osi, oferującej trzy rzędy siedzeń dla sześciu lub siedmiu pasażerów. Dłuższa wersja otrzymała nieco odmienny wygląd, w tym unikalną sześciokątną osłonę chłodnicy, nowy wygląd słupka B, opcjonalne 19-calowe felgi aluminiowe i podwójne końcówki wydechu. Poza zachowaniem funkcjonalności, przestronności i niezawodności wcześniejszego modelu, nowy Santa Fe wyglądał nowocześnie i dynamicznie, co czyniło go idealną propozycją do zdobycia nowych Klientów marki Hyundai.

Hyundai

Obie ówczesne wersje Santa Fe oferowały podobnie wyglądające wnętrza, w pełni dostosowane do zapewnienia wygody i funkcjonalności pasażerom. Na początku 2010 roku postęp technologiczny dał producentom samochodów możliwość poprawy komfortu jazdy dzięki gamie inteligentnych funkcji łączności. Santa Fe trzeciej generacji oferował 8-calowy ekran dotykowy z nawigacją i intuicyjnym interfejsem oraz ulepszonym systemem sterowania głosowego oraz udoskonaloną łączność z telefonami.

W Santa Fe trzeciej generacji Hyundai zaangażował się, aby zapewnić swoim Klientom wiodące w klasie systemy bezpieczeństwa. Obejmowały one pakiet hamulcowy klasy premium, który zawierał tarczowe hamulce dla wszystkich kół, system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), z układem wspomagania hamowania, zapewniającym maksymalną siłę hamowania przy wykryciu hamowania awaryjnego oraz elektroniczny rozkład siły hamowania (EBD) do automatycznej regulacji siły hamowania na przedniej i tylnej osi w zależności od warunków obciążenia pojazdu. Oferując ten poziom najnowocześniejszej technologii bezpieczeństwa czynnego, model trzeciej generacji zapewnił lepszą ochronę kierowców, pasażerów i pieszych.

Santa Fe czwartej generacji (od 2018 roku): systemy bezpieczeństwa SmartSense i odważny nowy design

Bazując na sukcesie poprzednich generacji, w 2018 roku Hyundai wprowadził Santa Fe czwartej generacji. Jeszcze bardziej elegancki wygląd, najbardziej zaawansowane technologie oraz najlepsze w swojej klasie systemy bezpieczeństwa i wyjątkowa przestronność pozwalają odczuć wrażenia premium.

Elegancki model SUV wyróżnia się odważnym wyglądem zewnętrznym z szeroką, atletyczną sylwetką. Charakterystyczny kaskadowy grill zdobi przód, a boki podkreślono eleganckimi liniami, które rozciągają się wzdłuż dachu i od przednich reflektorów do tylnych świateł. Wewnątrz jest to najbardziej pojemna jak dotąd generacja Santa Fe, która oferuje 38 mm więcej miejsca na nogi w drugim rzędzie.

Hyundai

Wyposażony w najnowszą technologię Hyundai SmartSense, Santa Fe czwartej generacji jest jednym z najbezpieczniejszych w swojej klasie i otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek od Euro NCAP. Hyundai udowadnia, że ciągle dba o swoich Klientów, oferując jeszcze bardziej innowacyjne funkcje bezpieczeństwa, w tym opracowany przez Hyundaia, pierwszy w branży system monitorowania tylnej kanapy (ROA), który wykorzystuje czujnik ultradźwiękowy do wykrywania ruchu dzieci lub zwierząt na tylnym siedzeniu i ostrzega kierowcę podczas opuszczania samochodu.

Kolejną funkcją bezpieczeństwa jest aktywny system ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCA), który podczas cofania skanuje obszar za pojazdem, ostrzegając kierowcę i w razie potrzeby uruchamiając hamulce, aby uniknąć kolizji. Ponadto Santa Fe czwartej generacji to pierwszy Hyundai z pełnym wyświetlaczem head-up, który wyświetla istotne informacje na przedniej szybie.

Hyundai Santa Fe Nowej Generacji wyposażony jest w HTRAC, zaawansowany układ napędu na cztery koła dystrybuujący moment obrotowy w zależności od przyczepności kół i prędkości pojazdu. System wspiera kierowców w każdych warunkach jazdy, na śniegu, na śliskich drogach i w normalnych warunkach drogowych oraz poprawia stabilność w zakrętach. 18 lat po wprowadzeniu modelu pierwszej generacji ten potężny, elegancki SUV ewoluował, stając się flagowym modelem klasy premium Hyundaia w Europie. Ciągłe udoskonalenia, które wprowadzano w Santa Fe w ciągu ostatnich dwóch dekad, pokazują zaangażowanie Hyundaia w opracowywanie wysokiej jakości produktów z najnowszymi funkcjami z myślą o swoich Klientach. Dalsze szczegóły dotyczące modernizacji czwartej generacji zostaną ujawnione już niedługo.

Źródło: Hyundai