Hyundai Bayon to crossover (producent określa go mianem: „crossover SUV”), który oficjalnie zadebiutował w marcu 2021 roku. Niezwykłe było to, że ze względu na epidemię COVID-19 premiera miała miejsce online.
Estetyka modelu została zharmonizowana z aktualną filozofią stylistyczną Hyundaia Sensuous Sportiness. Skupia się ona na oddaniu emocjonalnych cech designu samochodu. Nazwa modelu pochodzi od francuskiego miasta Bajonna (w oryginale: Bayonne).
Hyundai próbuje w modelu Bayon dokonać dość karkołomnego połączenia atrakcyjnego designu, nowoczesnych technologii, układu napędowego z akcentem hybrydowym ze stosunkowo niskim kosztem zakupu. Poziom cenowy w klasie Crossover SUV, pozwala mu bowiem konkurować z takimi modelami jak Skoda Kamiq, Renault Captur, Ford Puma, Seat Arona, Opel Crossland czy nawet Volkswagen T-Cross.
Produkowany w tureckim Izmicie Hyundai Bayon ma zdobywać przede wszystkim rynek europejski i w ofercie południowokoreańskiej marki plasuje się aktualnie poniżej dotychczas podstawowego modelu Hyundai Kona.
Hyundai Bayon – wygląd zewnętrzny i wymiary
5-drzwiowy crossover charakteryzuje się długością 418 cm, szerokością 177,5 cm, wysokością 149 cm i rozstawem osi: 258 cm.
Nadwozie określają mocno zarysowane linie. Cechą charakterystyczną są także światła w kształcie strzałek. W przedniej części wyróżnia się również szeroka osłona chłodnicy kontrastująca z wąskimi, diodowymi światłami do jazdy dziennej. Bok auta ma charakterystyczny, klinowaty kształt z solidnie zarysowanymi tylnymi słupkami. Szerszy tył akcentuje czerwona linia biegnąca między światłami o bumerangowatym kształcie.
Karoseria Bayona może zostać polakierowana na jeden z dziewięciu dostępnych kolorów. Opcjonalnie można także zażyczyć sobie dwukolorowy dach i dopasowane obudowy lusterek w czarnym odcieniu.
Hyundai Bayon – wnętrze kabiny
Deska rozdzielcza zapożyczona z modelu Hyundai i20 została wyposażona w cyfrowy zestaw wskaźników i sportową, 4-ramienną kierownicę. Ekran o przekątnej 10,25 cala obsługuje Apple CarPlay ™ i Android Auto ™, dzięki czemu można podłączyć telefon i korzystać z jego funkcji bezpośrednio na dużym ekranie. Dodatkowy, 8-calowy ekran dotykowy z dźwiękiem wyświetlacza umożliwia podłączenie i wykonanie kopii lustrzanej smartfona bez kabli. W ramach usługi łączności Bluelink® można korzystać z funkcji:
- połączonego routingu (trasa nie jest obliczana przez urządzenie nawigacyjne, lecz przez serwer w chmurze Hyundai),
- usługi parkingowej w czasie rzeczywistym,
- poleceń głosowych dla ustawień klimatyzacji i ogrzewania kierownicy oraz elementów sterujących systemem informacyjno-rozrywkowym,
- zdalnego blokowania i odblokowywania drzwi oraz
- zdalnej kontroli diagnostycznej pojazdu.
Podczas jazdy możemy posłuchać nagłośnienia Bose z ośmioma głośnikami o wysokiej wydajności, w tym subwooferem. Podwyższona pozycja foteli zwiększa widoczność i ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Stonowana gama materiałów wykończeniowych kabiny jest dostępna w 3 wariantach barwnych. Producent pokusił się także o zainstalowanie nastrojowego, niebieskiego oświetlenia otoczenia LED.
Bagażnik może poszczycić się pojemnością 411 l i inteligentną osłoną.
Hyundai Bayon – pozostałe wyposażenie
Południowokoreański crossover oferuje pakiet bezpieczeństwa SmartSense, a w jego ramach:
- asystenta jazdy po pasie ruchu (LFA),
- asystenta unikania kolizji w martwym polu (BCA) i podczas ruchu poprzecznego do tyłu (RCCA),
- inteligentny tempomat (SCC),
- ostrzeżenie przed odjazdem pojazdu wiodącego (LVDA).
Hyundai Bayon – silniki
Nowy model został wyposażony w skompaktowany silnik z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośredni 1.0 T-GDi o mocy 100 KM i maksymalnym momencie obrotowym 172 Nm. Może on współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową przekładnią DTC. Drugi, trzycylindrowy wariant benzynowy GDi wyróżnia się mocą 120 koni mechanicznych i łagodnym układem hybrydowym, który zmniejsza zużycie paliwa do 4%. Podstawową jednostką napędową jest jednak benzynowy 1.2 MPI o mocy 84 KM. Łączony jest z 5-biegową, manualną skrzynią biegów.
W najmocniejszym wariancie Hyundai Bayon osiąga prędkość maksymalną 183 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 sekund.