Hyundai ujawnił szczegóły nowego Santa Fe, w tym dotyczące zespołów napędowych, nowej platformy i różnych funkcji.
„Nowy Santa Fe to kamień milowy w historii marki Hyundai. Dzięki nowej platformie, nowym przekładniom i nowej technologii jest oszczędniejszy, bardziej zwrotny i wydajniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Wraz z wprowadzeniem nowego Santa Fe cała nasza oferta pojazdów SUV będzie dostępna w wersjach zelektryfikowanych, począwszy od układów hybrydowych 48V po ogniwa paliwowe zasilane wodorem.” - powiedział Thomas Schemera, Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Produktów Hyundai Motor Company.
Nowy Hyundai Santa Fe
Nowe zelektryfikowane układy napędowe
Nowy Santa Fe to pierwszy Hyundai, który trafi w Europie do sprzedaży z nowymi układami napędowymi Smartstream, hybrydowym oraz hybrydowym plug-in.
Nowy silnik 1.6 T-GDI Smartstream
Hybrydowa wersja nowego Santa Fe została wyposażona w silnik 1.6 T-GDi (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny) Smartstream i silnik elektryczny o mocy 44,2 kW, zasilany z akumulatora litowo-polimerowego o pojemności 1,49 kWh. Nowy Santa Fe Hybrid dostępny będzie z napędem na dwa lub cztery koła. Układ hybrydowy ma łączną moc 230 KM i moment obrotowy wynoszący 350 Nm, oferując jednocześnie niski poziom emisji bez uszczerbku dla właściwości jezdnych. Wersja hybrydowa plug-in, która pojawi się na początku 2021 roku, jest wyposażona w ten sam silnik 1.6 T-GDI Smartstream, który połączono z silnikiem elektrycznym o mocy 66,9 kW, czerpiącym energię z akumulatora litowo-polimerowego o pojemności 13,8 kWh. Ten wariant będzie dostępny z napędem na cztery koła. Całkowita moc wyjściowa wynosi 265 KM, a łączny moment obrotowy osiąga 350 Nm.
Nowy silnik 1.6 T-GDI Smartstream
Zarówno hybrydowy układ napędowy, jak i hybrydowy plug-in są dostępne z nowo opracowaną 6-biegową automatyczną skrzynią biegów (6AT). W porównaniu do swojego poprzednika przekładnia 6AT zapewnia lepszą transmisję i poprawia oszczędność paliwa.
Nowy silnik 1.6 T-GDI Smartstream jest również pierwszym silnikiem, który wykorzystuje nową technologię stale zmiennego czasu otwarcia zaworów (CVVD), a także wyposażony jest w niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (LP EGR) w celu dalszej optymalizacji zużycia paliwa. CVVD reguluje czas otwarcia i zamknięcia zaworu w zależności od warunków jazdy, umożliwiając wzrost wydajności oraz poprawę efektywności paliwowej i emisji.
Układ LP EGR zawraca część spalin do komory spalania, wytwarzając efekt chłodzenia i zmniejszając emisję tlenków azotu. Jednostka 1.6 T-GDi posiada również układ niskiego ciśnienia, który przekierowuje spaliny na front sprężarki turbosprężarki, zamiast na układ dolotowy, aby zwiększyć wydajność w warunkach dużego obciążenia.
Nowy silnik Diesla z 8-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów
Alternatywnie klienci będą mogli wybrać nowy 2,2-litrowy silnik Diesla Smartstream, który został zmodernizowany w celu poprawy wydajności i obniżenia zużycia paliwa.
Nowy silnik Diesla Smartstream o pojemności 2.2 litra
W odróżnieniu od poprzedniej generacji silników, blok nowego silnika składa się z aluminium zamiast żelaza, co prowadzi do zmniejszenia masy o 19,5 kg. Różne części silnika zostały ulepszone, w tym wałek rozrządu, dla zmniejszenia tarcia wewnętrznego i poprawy oszczędności jednostki napędowej. Ponadto silnik został wyposażony w nowy układ wtryskowy generujący ciśnienie 2 200 barów (w porównaniu do układu wtryskowego o wartości 2000 barów w poprzednim silniku), co poprawia osiągi silnika. Czterocylindrowy silnik wytwarza 202 KM i moment obrotowy 440 Nm, który może być przenoszony na dwa lub wszystkie cztery koła.
Nowy silnik Diesla Smartstream o pojemności 2.2 litra
Nowy silnik jest połączony z nowo opracowaną 8-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów typu mokrego (8DCT), oferując płynną zmianę biegów tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów, jednocześnie zwiększając wydajność w porównaniu do dwusprzęgłowych skrzyń biegów typu suchego. W porównaniu do 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej maksymalny moment obrotowy zwiększono o 58% dzięki optymalnej wydajności chłodzenia sprzęgieł, osiągniętej dzięki dedykowanej elektrycznej pompie oleju do ich smarowania. Wysokowydajny hydrauliczny układ sterowania składa się z opartej na sterowaniu elektrycznej pompy oleju i akumulatora. Oszczędność paliwa jest poprawiona o 3% dzięki zmniejszeniu strat mocy silnika i zwiększonej wydajności hydraulicznej w porównaniu z modelami wyposażonymi w 8-biegowe automatyczne skrzynie biegów. Nowa skrzynia 8DCT zapewnia jednocześnie bardziej sportowe wrażenia z jazdy i poprawia przyspieszenie nawet o 9% w porównaniu z modelami z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami biegów.
Napęd na cztery koła i tryby do jazdy w terenie
Podobnie jak w poprzedniej generacji, nowy Santa Fe wyposażony jest w charakterystyczną dla marki Hyundai technologię napędu na cztery koła HTRAC. Nazwa HTRAC powstałą z połączenia słów „Hyundai” i „traction” (czyli przyczepność). Technologia ta ma na celu umożliwienie zwinnego prowadzenia i lepsze wykorzystanie momentu obrotowego w zależności od przyczepności koła i prędkości pojazdu.
Nowa skrzynia 8DCT
Po raz pierwszy nowy Santa Fe jest wyposażony w selektor trybów do jazdy w terenie. Pokrętło sterujące umieszczono w środkowej konsoli, aby wygodnie przełączać się między różnymi trybami jazdy, które optymalizują wydajność jazdy i dobierają ustawienia napędu HTRAC w różnych sytuacjach. Do wyboru są unikalne tryby do jazdy po piasku, śniegu i błocie, a także tryby jazdy ekonomiczny, sportowy i komfortowy. Dodatkowo zastosowano inteligentny tryb jazdy, którego wybór oznacza, że samochód automatycznie rozpozna styl jazdy i sam wybierze tryb, dzięki czemu kierowca nie będzie musiał tego robić.
Połączenie różnych trybów jazdy z napędem HTRAC poprawia osiągi, stabilność i zużycie paliwa. Na powierzchniach takich jak śnieg, żwir i błoto system zwiększa przyczepność, aby zwiększyć wydajność na zakrętach. W śliskich warunkach moc jest automatycznie rozdzielana na wszystkie cztery koła. W trybie sportowym HTRAC umożliwia lepsze przyspieszenie poprzez rozdział do 50 procent momentu obrotowego na tylną oś. W trybie komfortowym poprawia stabilność, przenosząc do 35 procent momentu obrotowego na tylne koła. W trybie ekonomicznym system poprawia zużycie paliwa dzięki napędowi tylko na przednie koła.