Skrót RM odnosi do określenia „Racing Midship” używanego dla prototypowych modeli N. Nazwa nawiązuje do centralnie umieszczonego (ang. Midship) zespołu napędowego, które zapewnia idealną równowagę prowadzenia i zwinność przy niskim biegunowym momencie bezwładności.
Platforma RM stanowi dla inżynierów swoiste „laboratorium na kołach”, służące do testowania wyczynowych technologii, przy doskonałym czuciu drogi przy wszystkich prędkościach i warunkach jazdy. Odpowiednie zbilansowanie i przyczepność są niezbędne, aby w pełni wykorzystać 810 KM i 960 Nm momentu obrotowego RM20e na różnych nawierzchniach.
Hyundai RM20e
W 2012 roku Hyundai rozpoczął projekt RM, mający na celu opracowanie i wdrożenie nowych technologii, znanych ze sportów motorowych, do przyszłych sportowych modeli N. Od momentu powstania projektu RM następowała stopniowa ewolucja serii RM, której efekty przedstawiają koncepty: RM14, RM15, RM16 i RM19. W 2019 roku zaprezentowano pierwszy elektryczny samochód wyścigowy Hyundaia, Veloster N eTCR opracowany na potrzeby wyścigów z serii eTCR. Miał on swoją premierę podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Modele RM nieustannie przechodzą intensywne testy w celu sprawdzenia zaawansowanych technologii, monitorowania rzeczywistego wzrostu ich wydajności oraz ulepszania ich przed zastosowaniem w przyszłych modelach N.
„Nowy zelektryfikowany RM20e wprowadza sprawdzoną platformę RM w nową dekadę XXI wieku, rozszerzając zakres wydajności elektryfikacji w normalnych warunkach drogowych oraz w modelach Racing Midship. Inżynierowie Hyundai projektujący modele N nadal gromadzą cenne informacje na temat rozwoju bezemisyjnej wydajności.” – powiedział Albert Biermann, Prezes i Szef Działu Badań i Rozwoju Hyundai Motor Group.
Hyundai RM20e
Wyposażony w niezwykle mocny napęd elektryczny o mocy 810 koni mechanicznych (596 kW) i momencie obrotowym 960 Nm, RM20e zapewnia doskonały czas przyśpieszenia od 0 do 100 km/h, wynoszący mniej niż trzy sekundy i osiągający prędkość 200 km/h w 9,88 sekundy. RM20e wykorzystuje centralne umieszczenie silnika i tylny napęd, aby uzyskać wymaganą przyczepność dla tak szybkiego przyspieszania. RM20e łączy w sobie osiągi, równowagę, skuteczność hamowania i przyczepność znane z samochodów wyścigowych, zachowując przy tym zdolność do codziennego poruszania się po drogach.
Najnowocześniejszy zelektryfikowany układ napędowy RM20e stanowi połączenie niesamowitych osiągów z zerową emisją. Hyundai oferuje najbogatszą w branży gamę zelektryfikowanych napędów, w tym masowo produkowane zespoły napędowe typu HEV, PHEV, BEV i FCEV. Pełne spektrum zelektryfikowanych układów napędowych dostępne jest do testowania na tej platformie dla wysokowydajnych sportowych samochodów.
Niedawna inwestycja i partnerstwo strategiczne firm Hyundai z Rimac Automobili ułatwiły wspólny rozwój prototypów BEV i FCEV. Zelektryfikowana platforma RM będzie ewoluować wraz z rozwojem partnerstwa z RIMAC. Ponadto Hyundai Motor Group przedstawił strategię wdrożenia 44 przyjaznych dla środowiska modeli do 2025 roku.
Hyundai RM20e
„Prototyp samochodu sportowego RM20e wyraźnie wskazuje nasze aspiracje zelektryfikowania sportowej submarki Hyundai N, zapewniając modelom N osiągi supersamochodów. Modele N nie już tylko zwiększą liczbę uderzeń serca na minutę kierowcy dzięki mocnym silnikom, ale także dzięki dostępnemu natychmiast momentowi obrotowemu i niezawodnym ekologicznym napędom. RM20e udowadnia, że emocje z jazdy są szczególnie istotne, również w zelektryfikowanych wariantach modeli N.” – powiedział Thomas Schemera, Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Produktu Hyundai Motor Company.
„N” w modelach Hyundai z serii N oznacza Namyang, siedzibę globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundai utworzonego w Korei w 1995 roku, gdzie narodził się koncept N, oraz Nürburgring, gdzie znajduje się Europejskie Centrum Testowe Hyundaia. Ścisłe powiązanie między Namyang i Nürburgring stworzyło fundament dla submarki N, bazując na doświadczeniu zdobytym w sportach motorowych, aby zapewnić niesamowite przeżycia z jazdy Klientom. Wyczynowe technologie modeli N marki Hyundai są doskonalone na kultowej północnej pętli toru Nürburgring. Każdy samochód Hyundai biorący udział w testach wytrzymałościowych pokonuje tor ponad 420 razy na mokrej i suchej nawierzchni w ciągu zaledwie czterech tygodni, co symuluje 160 000 km jazdy w warunkach drogowych. Nürburgring, z 73 zakrętami i długości wynoszącej 20,9 km, jest powszechnie uważany za jeden z najtrudniejszych torów na świecie, jednocześnie będąc jednym z najbardziej znanych. Jest to również miejsce, w którym znajduje się centrum testowe Hyundai o powierzchni 3 600 metrów kwadratowych, obsługiwane przez Hyundai Motor Europe Technical Center.
Hyundai RM20e
Dane techniczne RM20e
- Koncept
- Tylnonapędowy z centralnie umieszczonym silnikiem
- Napęd zelektryfikowany
- Nadwozie
- Dwuosobowe, dwudrzwiowe (bazujące na modelu Veloster N)
- Układ napędowy
- Silnik umieszczony centralnie
- Tylna oś napędowa, elektryczna
- Aerodynamika
- Przedni splitter
- Tylny spoiler
- Tylny dyfuzor
- Silnik
- silnik i inwerter wykorzystujący napięcie 800V
- maksymalna moc układu 596 kW (4 x 148 kW) (dostępna przez 20 sekund)
- maksymalny moment obrotowy układu 960 Nm (4 x 240 Nm)
- Skrzynia biegów
- Reduktor z jednym przełożeniem 1:5.67
- Koła zębate z prostymi zębami
- Bateria
- Pojemność: 60 kWh; moc szczytowa: 600 kW
- Napięcie nominalne: 605 V; napięcie szczytowe: 705 V
- Baterie zanurzone w cieczy
- Zdolność do ładowania z napięciem 800V
- Prędkość maksymalna
- 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
- Zawieszenie
- Kolumny MacPhersona z przodu
- Podwójne wahacze z tyłu
- Z regulacją twardości i geometrii
- Amortyzatory
- Konwencjonalne amortyzatory gazowe
- Hamulce
- 6-tłoczkowe z przodu
- 4-tłoczkowe z tyłu
- Mechaniczny ręczny
- System ABS
- Motorsport ABS M5 (Bosch)
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Elektryczne
- Kierownica
- Z modelu Veloster N TCR (z łopatkami)
- Wymiary (mm)
- 4 319 (długość)
- 1 945 (szerokość)
- 1 354 (wysokość)
- 2 672 (rozstaw osi)
- 899 (zwis przedni)
- 748 (zwis tylny)
- 80 (prześwit)
- Wnętrze
- Sportowe fotele Sabelt z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa
- Zestaw wskaźników dedykowane do napędu elektrycznego
- Koła
- 19" X 10" z oponami 265/35R19 (przód)
- 20" X 11" z oponami 305/30R20 (tył)
- Jednoczęściowe, lekkie kute felgi aluminiowe
- Większe, poszerzone nadkola