Opracowany w stylistyczno-technicznym centrum Hyundaia w miejscowości Chiba, w Japonii koncepcyjny model i-Blue jest zapowiedzią przyszłego modelu produkcyjnego z napędem FCEV. Nowa platforma i-Blue jest dostosowana do trzeciej generacji technologii ogniw paliwowych Hyundaia, która jest obecnie rozwijana w instytucie badań eko-technologicznych Hyundaia w Mabuk w Korei.
"i-Blue to pierwszy Hyundai od początku zaprojektowany w celu zastosowania opracowanej przez nas technologii napędu ogniwami paliwowymi, który posuwa tak bardzo do przodu nasz program badawczo-rozwojowy" – powiedział dr Hyun-Soon Lee, Prezes ds. Badań i Rozwoju. "Nasz zespół inżynierów z sukcesem zaprojektował auto z napędem alternatywnym, zachowując przy tym taki sam poziom bezpieczeństwa, komfortu i osiągów, jaki oferują samochody z napędem tradycyjnym." Hyundai podejmuje wielki wysiłek, aby pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi trafiły do masowej produkcji w następnej dekadzie.
i-Blue jest zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW i pakietem ogniw paliwowych. Napełniony sprężonym wodorem (700bar) znajdującym się w 115 litrowym zbiorniku, i-Blue może przejechać ponad 600 km na jednym tankowaniu i osiąga maksymalną prędkość 165 km/h.
Pakiet ogniw paliwowych i-Blue znajduje się pod podłogą pojazdu, a nie w komorze silnika, jak w pojeździe Tucson FCEV drugiej generacji. To powoduje, że samochód ma idealne rozłożenie masy 50:50 dla optymalnego prowadzenia i dynamiki jazdy. Ponadto w komorze silnika jest więcej miejsca, co zapewnia lepszy przepływ powietrza i chłodzenie.
i-Blue jeździ niemal bezgłośnie, a zapaleni kierowcy będą zachwyceni przyspieszeniem zespołu napędowego. Podobnie, jak w przypadku poprzednich prototypów, i-Blue emituje tylko parę wodną.
Pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe jest zasilany energią elektryczną wytwarzaną przez system przetwarzania energii nazywany "fuel cell" (ogniwo paliwowe). Ogniwo paliwowe powoduje reakcję chemiczną pomiędzy wodorem i tlenem nazywaną elektrolizą, w wyniku której powstaje czysta woda i energia w postaci elektryczności sprawiająca, że pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe nie zanieczyszcza środowiska.
Centralne części ogniwa stanowią: membrana elektrolitowa (która przepuszcza protony i blokuje przepływ elektronów) i dwubiegunowe płyty (posiadające kanaliki dla reagujących gazów). Aby osiągnąć odpowiednią energię do napędzania silnika, kilkaset ogniw łączy się w "pakiet" wytwarzający energię elektryczną.
Ponadto, całkowita wydajność jest większa niż ta z pojazdów posiadających tradycyjny silnik spalinowy, ponieważ ogniwa paliwowe bezpośrednio przetwarzają energię chemiczną (paliwo) na energię elektryczną bez dodatkowego przetwarzania energii chemicznej na mechaniczną. Dowodem na to może być ilość przejechanych kilometrów na litr spalanego paliwa. Tucson FCEV, główny pojazd Hyundaia testujący ogniwa paliwowe jest w stanie pokonać 24 km na 1 litrze paliwa, podczas gdy Tucson z tradycyjny silnikiem spalinowym przejedzie niecałe 12 km na 1 litrze paliwa.
i-Blue jest zaawansowanym koncepcyjnym crossoverem, typu sports tourer o futurystycznej stylistyce z wszelkimi użytecznymi funkcjami minivana, w którym podróżuje się równie komfortowo, co w sedanie. W przeciwieństwie do poprzednich prototypów, które były budowane na platformach SUV, i-Blue to przedstawiciel nowego segmentu D z nadwoziem 2+2 typu CUV. To stanowi krok do przodu w kierunku rozwoju masowej produkcji, jako że system napędu przy użyciu ogniw paliwowych jest trudniejszy do integracji w mniejszych nadwoziach typu rekreacyjno-użytkowego.
Koncepcyjny i-Blue FCEV posiada dynamiczne i eleganckie nadwozie, nawiązujące do filozofii TaeKuk opartej na zasadzie ying i yang. Według tej filozofii przeciwne siły pozostają w idealnej równowadze i tworzą coś nowego. Nadwozie i-Blue zostało zaprojektowane przez połączenie dwóch różnych figur geometrycznych, kwadratu i koła, tym samym tworząc kształt podobny do rombu. Od pokrywy silnika i przedniego błotnika przez słupek boczny A, kabinę aż po tylny błotnik widać perfekcyjną równowagę form. Filozofia TaeKuk wyrażona w harmonii objętości i powierzchni, wyrazistych liniach przedniego i tylnego błotnika przyczynia się do niesamowitego wyglądu zewnętrznego pojazdu. Wygląd przedniej maski przypomina konstrukcyjnie wygląd maski pokazywanego wcześniej prototypu Hyundai .
i-Blue posiada futurystyczną stylistykę wnętrza typu "flow-form H2O". Zadbano o to aby kierowca i pasażerowie podróżowali w zrelaksowanej pozycji. Kierowców i-Blue zachwyci innowacyjna deska rozdzielcza, przypominająca kokpit samolotowy. Zintegrowany panel dotykowy umożliwia kierowcy trzymanie rąk na kierownicy podczas obsługi systemów audio-wizualnych pojazdu.
Stosując najnowsze techniki przetwarzania obrazów, system monitorujący tworzy wirtualną wizję tego, co dzieje się na zewnątrz, pomagając w idealnym i bezpiecznym parkowaniu. Uwzględnia przy tym także obszary normalne niewidoczne z fotela kierowcy. System kamer umieszczonych wokół samochodu przekazuje obraz na bieżąco do wnętrza. Każda informacja dla kierowcy jest prezentowana na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym.