W sierpniu 2001 na rynek wchodzi kompaktowy van Hyundaia – Matrix. Koreańskiemu producentowi bardzo zależało na tym by zaistnieć w segmencie minivanów dlatego właśnie Matrix powstał w ciągu 24 miesięcy przy nakładzie 250 milionów dolarów. Projektantem nadwozia tego samochodu jest słynny Pininfarina. Podstawą dla stworzenia vana była płyta podłogowa Elantry. Pomimo kompaktowych rozmiarów (długość 4,03 m i szerokość 1,74 m) wnętrze Matrixa odznacza się sporą ilością miejsca i według zapewnień producenta zostało maksymalnie wykorzystane. Firma Hyundai stworzyła ten pojazd z myślą o gustach Europejczyków lubiących spędzać czas wolny w samochodzie.
Matrix dostępny jest z 5-biegową skrzynią manualną lub 4-biegową w pełni automatyczną. Źródło napędu stanowić mają początkowo dwa silniki benzynowe o pojemnościach 1,6 i 1,8 litra oraz mocach 103 i 122 koni mechanicznych. We wrześniu 2001 oferto poszerzona zostanie o 1,5-litrowy turbodiesel z Common Rail o mocy 82 KM.
Wyposażenie seryjne oferowane w Niemczech to: poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu, poduszki boczne, ABS z elektroniczną dystrybucją siły hamowania, napinacze i ograniczniki siły pasów i trzy zagłówki z możliwością ustawiania w płaszczyźnie pionowej.