...oraz to, że jest on samochodem w wysokim stopniu przyjaznym dla środowiska. W efekcie otrzymaliśmy 6-miejscowy prototyp pojazdu klasy monocab, zbudowany przy użyciu nowoczesnych materiałów, z premierowym systemem siedzeń i najnowszym systemem komunikacyjnym, co razem tworzy całkowicie nowe wrażenie. i-mode jest samochodem o radykalnej stylizacji, przyjaznym dla środowiska i elastycznym pod względem zastosowań. Narzucona architektura pojedynczej bryły zachęca do podróżowania, odkrywania i relaksu.
Dzięki współpracy ze swoimi partnerami: Bayer MaterialScience AG, Keiper oraz LG Electronics, Hyundai kontynuuje trend kooperacji wielobranżowej, mający na celu szybsze wprowadzanie nowości technologicznych na rynek. Współpraca z Bayer MaterialScience pozwoliła na stworzenie skomplikowanych krzywizn i szybkie wprowadzanie nowocześnie wyglądających zmian w projekcie HED-5. Zastosowane materiały są lżejsze i bardziej podatne na kształtowanie niż metal i szkło, które zastępują. W zestawieniu z lekką konstrukcją nadwozia pozwala to na ograniczenie spalania i emisji dwutlenku węgla. Odporne na zarysowania lakiery na bazie wody od Bayera wpisują się w koncepcję „przyjazny dla środowiska” i powodują samoczynne znikanie niewielkich zadrapań. i-mode jest również pierwszym pojazdem stosującym nowy system szklenia "BayVision" oraz kolimacyjne soczewki reflektorów przednich, wykonane z materiału o nazwie Makrolon®.
Za pomocą zaawansowanych rozwiązań multimedialnych i rozrywkowych opracowanych przez LG Electronics, pojazd staje się kontynuacją wizji cyfrowego domu, pozwalając pasażerom na nie odłączanie się od sieci, komunikację i interakcję wewnątrz samochodu i poza nim. Dostęp do internetu, gry wideo, filmy i wideorozmowy są dostępne za pośrednictwem wysuwanych ekranów dotykowych oraz kamer internetowych, umieszczonych wewnątrz konsoli. Sieć bezprzewodowa pozwala na dodanie wybranych, bezprzewodowych klawiatur, kontrolerów gier oraz słuchawek, dzięki czemu można spersonalizować zakres rozrywek. Postępy, które widzimy w modelu i-mode, wskazują wyraźnie, czego możemy się w tej dziedzinie spodziewać w najbliższej przyszłości.
Keiper, partner techniczny Hyundaia, dołączył do projektu i-mode swoją premierową koncepcję Swivel Seat. Pierwszy rząd siedzeń pasażerów w sprytny sposób porusza się tak, że odwracają się oni w kierunku drugiego i trzeciego rzędu. Kiedy siedzenie obraca się płynnym ruchem, oparcie tworzy równie wygodną powierzchnię do siedzenia, dzięki zintegrowanemu, elektrycznie napędzanemu układowi kinematycznemu. Inny zaawansowany technologicznie debiut to zintegrowany system pasów bezpieczeństwa i regulowany zagłówek – maksymalizują one bezpieczeństwo pasywne pasażerów w obydwóch układach. Siedzenie drugiego rzędu może się również przesunąć do tyłu, zwiększając wygodę podróżowania i tworząc przestrzeń do komunikacji. Koncepcja siedzeń sprytnie unika typowych problemów, napotykanych przy montowaniu skomplikowanych lub elastycznych siedzeń.
Projekt i-mode
Bryle samochodu z profilu nadaje ton linia boczna w kształcie klina w połączeniu ze sporym zaokrąglonym tyłem, razem przypominające naciągnięty łuk. Pojazd łączy w sobie powierzchnie wypukłe i wklęsłe, bezpośrednio zainspirowane naturą. Formy te pozwoliły na stworzenie projektu pełnego mocy i dynamizmu bez uciekania się do rozwiązań agresywnej stylizacji. A zastosowana kolorystyka, wysokiej jakości materiały oraz duże przestrzenie przezroczyste są dopełnieniem całości.
Nadwozie dzieli się optycznie na zieloną kabinę i umięśniony bok, zakręcający ku tyłowi, co zwiększa napięcie i generuje intrygującą grę świateł i cieni. Kształt nadkoli wymusza zwrócenie uwagi na drzwi, zapraszając do przestronnego wnętrza. Innowacyjny mechanizm łączy zalety praktyczne drzwi przesuwanych z brakiem typowych, wewnętrznych i zewnętrznych prowadnic. Przy otwartych drzwiach nieobecność słupka B stwarza poczucie przestrzenności i pozwala na świetny dostęp do wnętrza.
Łukowe słupki podkreśla elegancka, aluminiowa listwa. Z zewnątrz zwraca uwagę brak słupków B i C, oraz „migdałowate okienka” z przodu i z tyłu, z których przednie obracają się w podobny sposób do tych z oldtimerów.
Natura wywarła ogromny wpływ na zespół projektowy Hyundaia, a nowe tworzywa sztuczne umożliwiły zastosowanie niekonwencjonalnych i nieregularnych kształtów. Symbolem podstawy architektonicznej kształtu nadwozia jest rama zewnętrzna, obejmująca chronioną przez nią przestrzeń, zaprojektowaną na podobieństwo muszli. Koncepcja ta obrazuje również rosnącą, w świadomości firmy Hyundai, rolę kwestii ochrony środowiska. Współpraca z Bayer Material Science umożliwiła zastosowanie, zamiast szkła, alternatywnego materiału ‘Makrolon’, dzięki czemu samochód może mieć większe, przezroczyste płaszczyzny, co zmniejsza jego wagę i zwiększa jednocześnie efektywność wykorzystania paliwa.
Patrząc z góry, zwraca uwagę sekcja biegnąca od maski poprzez dach i dalej tworząca zewnętrzne światło stopu, wtapiające się w nadwozie na wysokości klapy tylniej. Linia maski rozwija się wzdłuż jej powierzchni i łączy się wizualnie w logiczny sposób z tablicą rozdzielczą. Widać, że projektantom zależało na stworzeniu spójnego i jednolitego projektu.
Płynna forma zamyka sześciokątny grill, symbolizujący nową tożsamość marki dla Europy. Grill ma nieregularną, fragmentaryczną strukturę, powtórzoną również w reflektorze tylnym o kształcie bumerangu. Motyw bumerangu jest również widoczny w wyprofilowaniu ramion felg, odzwierciedlających dynamiczną pracę turbin.
Wszystkie te niepowtarzalne elementy, były wykorzystywane we wcześniejszych pojazdach koncepcyjnych Hyundai, w tym Genus z 2006 roku, co obrazuje proces tworzenia przez producenta spójnego języka projektów. Poprzez tego typu cechy, Hyundai zamierza osiągnąć cel podwyższenia subiektywnej jakości marki i uznania dla swoich produktów.
Wnętrze
Innowacyjny mechanizm otwierania drzwi daje dostęp do wnętrza, które dzięki miękko wymodelowanym kształtom i zaawansowanej technologii, tworzy luksusowy przedział pasażerski.
Po wejściu do samochodu zwraca uwagę zastosowanie eleganckich, naturalnych materiałów oraz siedzeń o oryginalnym kształcie. Miękka skóra w ciepłych, naturalnie brązowych barwach, tworzy we wnętrzu pojazdu „domową atmosferę”. Błyszczące powierzchnie kontrastujące z naturalnymi materiałami wyrażają lekkość i precyzję. Podłoga składa się z mozaiki niebieskiego materiału wyściełającego podłogę i odpornych na zadrapania paneli skórzanych, podkreślając tym samym płynną koncepcję projektu, nawiązującą swoją stylistyką do pokładu luksusowej łodzi. Specjalny materiał zastosowany do wyściełania podłogi pomaga w stworzeniu wygodnego wnętrza, dodatkowo nadając wrażenie atmosfery relaksu i wypoczynku, a jednocześnie regulując wilgotność.
Projekt foteli łączy w sobie nowoczesne, opływowe kształty z innowacyjną funkcjonalnością. Poduszki obite skórą w kolorze koniaku otaczają wyłożone lakierowaną skórą siedzenia, dzięki czemu pasażerowie mogą zaznać salonowego luksusu bez ograniczeń typowych dla wnętrza zwykłego samochodu.
Tablica rozdzielcza oraz panele drzwiowe wykonane są elegancko, podkreślając poczucie przestrzenności i wygody. Prostota kształtów i symetria wizualna tworzą wrażenie harmonii i relaksu.
Uwagę zwracają skórzane obicia oraz rozproszone niebieskie światło, wydobywające się z innowacyjnych, przejrzystych paneli drzwiowych i instrumentów rozmieszczonych na tablicy rozdzielczej. Metalowe detale pokryte są specjalnym lakierem.
Jasnobeżowe zagłówki oraz poziomy podział kolorystyczny między odcieniami jasnymi i ciemnymi nadają wnętrzu wrażenie harmonii.
Całkowicie nowy Diesel R z dwustopniowym turbodoładowaniem
i-mode jest zasilany całkowicie nowym silnikiem diesla 2.2 litra R, który w ramach nowej koncepcji, najpierw przepuszcza powietrze wlotowe przez niskociśnieniową turbosprężarkę, skąd trafia do turbosprężarki wysokociśnieniowej dla optymalnego efektu: 158kw (215ps) oraz 47kg.m maksymalnego momentu obrotowego (461 Nm). Kiedy porównamy minimalny moment obrotowy 30kg.m z minimalnym momentem obrotowym 19kg.m uzyskiwanym w standardowym silniku R, łatwe staje się docenienie dwustopniowego turbodoładowania.
Silnik R sprzężony jest z automatyczną, sześciobiegową skrzynią. Nawet przy maksymalnym obciążeniu, nie obserwuje się nadmiernego spalania ze względu na wysoką zdolność recyrkulacji gazów wydechowych, co umożliwia zmniejszenie emisji NOx. Silnik R z pewnością spełni przyszłe, ostrzejsze standardy Unii Europejskiej, odnośnie emisji zanieczyszczeń. Masowa produkcja tego silnika zacznie się od standardowej wersji z pojedynczym turbodoładowaniem w roku 2009, a wersja z dwustopniowym doładowaniem wejdzie do produkcji seryjnej w pierwszej połowie roku 2011.
Zobacz filmy przedstawiające inne modele prezentowane w Genewie.