Samochód zachował dynamiczny wygląd standardowego modelu Santa Fe, ale całkowicie zmienił się pod maską. Inżynierowie firmy Hyundai opracowali własny system równoległego napędu hybrydowego, łączący mocny, ale ekonomiczny silnik Theta o pojemności 2,4 litra z 6-stopniową przekładnią automatyczną i silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW, minimalizując w ten sposób zużycie paliwa i znacząco redukując emisję CO2. Silnik elektryczny służy także jako generator, przetwarzający energię uzyskiwaną podczas hamowania na prąd ładujący akumulator. Opracowana przez firmę własna koncepcja hybrydowego napędu równoległego będzie stosowana we wszystkich następnych projektach samochodów hybrydowych Hyundai.
Zaawansowana technologia hybrydowa
Opracowana w centrum badawczo-rozwojowym Namyang w Korei i zastosowana w modelu Santa Fe blue Hybrid, benzynowo-elektryczna technologia hybrydowa pozwala obniżyć emisję CO2 do zaledwie 148 g/km (w cyklu mieszanym) i uzyskać zużycie paliwa wynoszące 6,2 l/100km (w cyklu mieszanym). Przy szacowanej prędkości maksymalnej 170 km/h i czasie przyspieszania 0-100 km/h wynoszącym 10,6 s, trudno uznać osiągi tego samochodu za wynik kompromisów.
W celu minimalizacji zużycia paliwa, wszystkie elementy silnika Theta oraz układów przeniesienia napędu i chłodzenia poddano optymalizacji, służącej redukcji tarcia i strat energii. Silnik dostosowano do smarowania olejem o niskiej lepkości, a oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika wyłącza go po zatrzymaniu pojazdu, ograniczając chwilową emisję spalin do zera. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia, system ISG (Integrated Starter Generator) automatycznie uruchamia silnik.
Zmniejszeniu zużycia paliwa posłużyła także modyfikacja oprogramowania sterownika silnika, zarządzającego ciśnieniem wtrysku paliwa, wyprzedzeniem zapłonu i recyrkulacją spalin. Dodatkowo, zastosowano najnowszą wersję elektrycznego układu wspomagania kierownicy, co pozwoliło ograniczyć pobór energii, a kolejne oszczędności uzyskano stosując opony o obniżonych oporach toczenia.
Elektrycznym źródłem napędu Santa Fe blue Hybrid jest silnik o mocy 30 kW (205 Nm), który połączono bezpośrednio z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Przełożenia trzech najwyższych biegów wydłużono, uzyskując niższe obroty silnika w czasie jazdy, co korzystnie wpłynęło na zużycie paliwa. Energia elektryczna przechowywana jest w akumulatorze litowo-polimerowym (5,3 Ah / 270 V), który w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi, charakteryzuje się wyższą gęstością energetyczną i niższym kosztem produkcji. Akumulatory oznaczane jako Li-Poly, są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne, mają też większą ilością cyklów rozładowania i ładowania, do czasu wystąpienia spadku pojemności energetycznej.
Innowacyjny dach panoramiczny
Santa Fe blue Hybrid wyposażono w trzyczęściowy dach panoramiczny. Ruchoma szklana część dachu posiada własności pozwalające na odfiltrowywanie promieniowania ultrafioletowego, co zmniejsza nagrzewanie wnętrza samochodu, bez ograniczania przezroczystości dachu dla światła widzialnego. Ochronę przed nadmiernym światłem stanowi osłona przeciwsłoneczna, której położenie można regulować niezależnie od pozycji ruchomego panelu dachowego. Modularny dach panoramiczny został opracowany przez firmę Magna Car Top System.
Znaczące doświadczenie w konstruowaniu samochodów o niskiej emisji spalin
Hyundai planuje rozpoczęcie regularnej sprzedaży swojego pierwszego samochodu hybrydowego w lipcu 2009 roku. Samochód Hyundai Elantra LPI Hybrid będzie dostępny początkowo na rynku koreańskim pod nazwą modelową Avante i jako pierwszy na światowym rynku samochód hybrydowy, zasilany płynną mieszaniną propanu i butanu (LPG), a także pierwszy samochód hybrydowy korzystający z akumulatorów litowo-polimerowych.
Hyundai opracował swój pierwszy samochód hybrydowy w roku 1995 i pokazał go podczas salonu samochodowego w Seulu pod nazwą Future Green Vehicle (zielony samochód przyszłości). W 1999 roku pokazano w Seulu model Elantra Hybrid Electric Vehicle (HEV), a w roku 2000 premierę miał Accent HEV – dwa ostatnie modele posiadały stały, równoległy napęd elektryczny i system start-stop (ISG - Integrated Starter Generator). Samochody te nie trafiły jednak do produkcji seryjnej.
W roku 2004 firma uruchomiła niskoseryjną produkcję pilotażową hybrydowego auta elektrycznego (HEV), dostarczając 50 egzemplarzy gazowo-elektrycznych samochodów hybrydowych Getz (model z segmentu B sprzedawany w Korei jako Hyundai Click) agendom rządu koreańskiego, jako część floty samochodów demonstracyjnych. Model ten wyposażono w średnio rozbudowany napęd hybrydowy, z zastosowaniem silnika elektrycznego o mocy 12 kW i akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH).
W 2005 r., kontynuując i rozszerzając program badawczo-rozwojowy samochodów hybrydowych, Hyundai wraz z firmą Kia (Hyundai-Kia Automotive Group) dostarczył kolejną partię 350 samochodów hybrydowych dla floty demonstracyjnej. W 2006 r. dostarczono 730 pojazdów, a w 2007 r. były to 1682 samochody, w tym modele Akccent HEV.