...od zera z zamiarem odcięcia się od stylistyki, typowej dla dwubryłowych samochodów terenowych i stworzenia pojazdu o bardziej opływowym i nowoczesnym profilu z przestronną kabiną pasażerską, dodatkową przestrzenią bagażową oraz doskonałą wydajnością paliwową.
STYLISTYCZNA PEWNOŚĆ SIEBIE
Nowy, „opływowy” język projektowania Hyundaia zawiera się w wyprofilowanych i delikatnie zakrzywionych liniach ix35. Sześciokątna osłona chłodnicy zaprezentowana po raz pierwszy w koncepcyjnym modelu ix-onic, (premiera podczas Salonu Samochodowego w Genewie 2009) została przeniesiona do produkcyjnej wersji ix35 i będzie charakterystycznym elementem stylistycznym łączącym przyszłe modele z rodziny Hyundaia. W celu osiągnięcia zamierzonego wizerunku dynamiczno-sportowego, ix35 otrzymał agresywną linię boczną wzmacniającą wrażenie niskiego osadzenia nad podłożem, co dodatkowo potęgują opcjonalne koła 225/55 R18. W skład elementów poprawiających aerodynamikę wchodzi tylny spoiler, który pomaga obniżyć zużycie paliwa.
W celu zwiększenia komfortu podróżujących, projektantom udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi i nad głowami przy jednoczesnym obniżeniu całkowitej wysokości pojazdu. Poczucie przestrzenności wewnątrz kabiny pasażerskiej potęguje dwupanelowe, panoramiczne okno dachowe z szybami blokującymi promienie UV, z którego cieszyć się mogą także pasażerowie zajmujący tylne siedzenia. Centralny panel może zostać uchylony lub całkowicie otwarty, poprzez wysunięcie go do góry, a następnie umiejscowienie ponad panelem tylnym. Bezpieczeństwo użytkowania zapewnia system zapobiegający przytrząśnięciu.
Na tablicy przyrządów wykorzystano technologię Supervision zapożyczoną z luksusowego sedana Genesis, dzięki której kluczowe informacje wyświetlane są w niezwykle przejrzysty i nie obciążający wzroku kierowcy. Wszystkie przyciski i wskaźniki podświetlone są na niebiesko, czyli w kolorze Hyundaia, podobnie jak w innych modelach marki.
AKAPIT}
WYMIARY
Model ix35 został osadzony na płycie podłogowej o rozstawie osi 2 640 mm powiększonym w stosunku do poprzednika o zaledwie 10 mm. Mierzący 4 410 mm długości i 1 820 mm szerokości, ix35 jest także dłuższy i szerszy od ustępującego modelu Tucson (odpowiednio o 85 i 20 mm), co umożliwiło wygospodarowanie dużo większej przestrzeni wewnątrz przy jednoczesnym obniżeniu wysokości całkowitej o 20 mm do 1 660 mm bez negatywnego wpływu na ilość przestrzeni nad głowami pasażerów.
Większy zakres regulacji przednich foteli pozwala wysokim pasażerom uzyskać dodatkową przestrzeń na nogi i nad głowami. Pojemność schowka w centralnej konsoli wzrosła z 3,4 do 6,2 litra, również centralny podłokietnik jest dłuższy i wyższy, co zapewnia lepszy komfort. Wejścia USB/Aux zostały umiejscowione tak, aby zapewnić ergonomię dla przenośnych odtwarzaczy muzycznych. Co więcej, wysokość mocowania tylnej rolety w przedziale bagażowym została zwiększona o 71 mm, aby zyskać dodatkową przestrzeń w bagażniku.
JEDNOSTKI NAPĘDOWE
Atrakcyjność modelu ix35 zwiększają najnowsze, oszczędne jednostki napędowe oraz sześciobiegowe manualne i automatyczne skrzynie biegów. Dostępność poszczególnych silników może różnić się w zależności od rynku.
Klienci z Europy Zachodniej otrzymają do wyboru dwa oszczędne i ekologiczne silniki benzynowe: jednostkę Theta-II rozwijającą moc 166 KM i maksymalny moment obrotowy 197 Nm, która wydziela 178 g/km CO2 (2WD, manualna skrzynia biegów) oraz silnik Gamma 1,6 GDI o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 167 Nm (dostępny od listopada 2010), który emituje zaledwie 159 g/km CO2. Jednostka ta dostępna będzie z technologią ISG start-stop, pozwalającą zredukować ilość emitowanego dwutlenku węgla do poziomu 139 g/km (2WD, manualna skrzynia biegów).
Europejska gama silników wysokoprężnych obejmuje dwie zupełnie nowe jednostki: R 2,0 i U-II 1,7 (dostępne będą od listopada 2010 roku). Silnik R 2,0 będzie występował w dwóch wariantach mocy: wysokiej (184 KM/392 Nm) oraz niskiej (136 KM/320 Nm), a emisja CO2 wyniesie odpowiednio 165 g/km (2WD, manualna skrzynia biegów) i 158 g/km (4WD, manualna skrzynia biegów).
Jednostka U-II będzie dysponowała mocą 115 KM i maksymalnym momentem obrotowym 255 Nm oraz charakteryzowała się wiodącym w swojej klasie poziomem emisji dwutlenku węgla zaledwie 149 g/km (2WD, manualna skrzynia biegów i system ISG). Obydwa silniki Diesla współpracują ze standardowymi, sześciobiegowymi przekładniami manualnymi, podczas gdy jednostka R dostępna jest z opcjonalną, sześciobiegową przekładnią automatyczną. Dwulitrowy silnik wysokoprężny R oferowany będzie także na rynkach poza Europą (za wyjątkiem Ameryki Północnej). Na rynku północnoamerykańskim, gdzie model EL będzie sprzedawany pod nazwą Tucson ix, w ofercie znajdą się jednostki Theta-II o pojemności 2- i 2,4-litra.
THETA-II Na bazie World Engine, największego na świecie programu dotyczącego silnika benzynowego, inżynierowie Hyundaia stworzyli lżejszy oraz bardziej wydajny paliwowo i ekologicznie silnik Theta-II.
Dwulitrowy Theta-II jest o ponad 10 kilogramów lżejszy od poprzednika. W celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji NOx, jednostka Theta-II została wyposażona w system zmiennych faz rozrządu Dual CVVT (po stronie ssącej i wydechowej), podczas gdy wersja Theta-I dysponowała jedynie systemem CVVT po stronie ssącej.
Pozostałe zmiany objęły zastosowanie dwustopniowego systemu zmiennej długości kanałów dolotowych VIS, który umożliwia przełączanie pomiędzy długim, a krótkim układem kolektora dolotowego, co z kolei przekłada się na zwiększenie osiągów w pełnym zakresie prędkości obrotowej silnika. Górna powierzchnia popychaczy zaworów została pokryta warstwą diamentową DLC, co zmniejszyło tarcie wewnętrzne i zaowocowało mniejszym zapotrzebowaniem silnika na paliwo. Inżynierowie włożyli także wiele wysiłku w optymalizację ciśnienia pompy olejowej, aby osiągnąć idealne proporcje pomiędzy wytrzymałością, a zużyciem paliwa.
SILNIK DIESLA R
Jednostka R to najmłodsze dziecko rodziny silników Diesla Hyundaia przeznaczonych dla samochodów osobowych, który dołącza do konstrukcji U (1,1-, 1,4- oraz 1,6-litra), A (2,5-litra) oraz S (3 litry V6). W bazowej wersji 2-litrowej, silnik R generuje 184 KM mocy i 392 Nm momentu obrotowego. Silnik R został wyposażony w opracowany przez firmę Bosch system common rail trzeciej generacji, którego piezoelektryczne wtryskiwacze dostarczają paliwo pod ciśnieniem 1 800 bar, zapewniając niespotykany poziom dokładności i kontroli. Jednostka zawiera także sterowaną elektronicznie turbosprężarkę o zmiennej geometrii jako element systemu bardzo precyzyjnego sterowania doładowaniem powietrza.
W silniku zastosowano 16-zaworową głowicę z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi wewnętrznym stalowym łańcuchem napędu. W celu zredukowania wibracji i obniżenia odgłosów dudnienia, motor R otrzymał dolny wałek wyrównoważający, który zamknięto w usztywnionej obudowie o drabinowej konstrukcji ramy, co zapewnia większą sztywność. Elementy pomagające obniżyć wagę to pasek napędowy wielorowkowy ze specjalnym systemem tłumienia hałasu, plastikowa pokrywa głowicy, plastikowy kolektor dolotowy oraz plastikowa obudowa filtra oleju.
Opracowany przez zespół 150 osób przy nakładzie finansowym rzędu 220 mln dol. silnik R czerpie wszystko, co najlepsze z najnowszych i najbardziej zaawansowanych narzędzi rozwojowych Hyundaia.
Do optymalizacji projektu wykorzystano analizę przepływu cieczy oraz analizę strukturalną i termiczną, natomiast komputerowe symulacje procesu odlewania pomogły otrzymać odpowiednie proporcje pomiędzy mocą, wytrzymałością a niską wagą.
Podczas trwającej 42 miesiące fazy rozwojowej zbudowano ponad 500 prototypów silników, które zostały poddane zakrojonym na szeroką skalę testom badającym osiągi, poziom emisji spalin, wytrzymałość, poziom hałasu i drgań wewnętrznych oraz wydajność chłodzenia i smarowania. Ostatecznie silnik został zainstalowany w pojazdach testowych i gruntownie przebadany w zróżnicowanych warunkach eksploatacji. Jednostka R spełnia standardy emisji Euro-5 dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych oraz niezwykle wydajnego systemu recyrkulacji gazów wydechowych z zaworem zwrotnym. Druga generacja silnika U-II 1,7-litra będzie dostępna także w połączeniu z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
SZEŚCIOBIEGOWA PRZEKŁADNIA AUTOMATYCZNA
Całkowicie nowa sześciobiegowa przekładnia automatyczna Hyundaia pomaga koncernowi osiągnąć założenia związane z obniżeniem zużycia paliwa i emisji CO2. Zmiany biegów są niezwykle płynne, a kierowca ma dodatkową możliwość manualnej zmiany przełożeń w sportowym stylu poprzez opcję Shiftronic, która jest nowością w ix35. Nowa, kompaktowa skrzynia biegów, zaprojektowana do współpracy z silnikami zamontowanymi poprzecznie w samochodach osobowych i autach typu SUV, pozwala marce Hyundai wkroczyć do elitarnego grona producentów, którzy w ofercie posiadają własną, 6-biegową przekładnię automatyczną (Toyota i spółka GM/Ford). Tym samym, koreański koncern demonstruje wyjątkowe możliwości w zakresie produkcji zaawansowanych układów przeniesienia napędu.
Główną zaletą konstrukcji jest jej niepowtarzalny układ pozwalający na osiągnięcie mniejszych rozmiarów całkowitych, bardziej zwartej struktury oraz niższej wagi w porównaniu z innymi 6-biegowymi skrzyniami biegów dostępnymi obecnie na rynku.
Klienci, którzy wybiorą nową, sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów mogą liczyć na doskonałe osiągi. Zastosowanie przekładni wiąże się z oszczędnością w zużyciu paliwa o 12,2 procent (10,1 kilometra na litrze w porównaniu z 9,0 kilometrami na litrze) oraz zwiększeniem przyspieszenia od 0 do 100 km/h o 2,5 procent (7,8 sekundy w porównaniu z 8,0 sekundami). Elastyczność w przyspieszaniu od 60 do 100 km/h jest natomiast lepsza o 11 procent (4,0 sekundy w porównaniu z 4,5 sekundami).
Co więcej, przekładnia jest bezobsługowa: w jej konstrukcji nie zastosowano bagnetu pomiarowego, gdyż całość została wypełniona olejem przeznaczonym do automatycznych skrzyń biegów, którego nie trzeba wymieniać przez cały okres eksploatacji pojazdu, co z kolei pozwala zredukować koszty utrzymania. Nowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów, skonstruowana po ponad czterech lat intensywnych badań, jest o 12 kilogramów lżejsza od poprzedniej 5-biegowej przekładni. Cała konstrukcja jest także o 41 mm krótsza i znacznie uproszczona (zawiera 62 elementy mniej), co w znacznym stopniu pomaga zwiększyć wytrzymałość oraz obniżyć wagę i koszty produkcji. Zastosowanie szóstego przełożenia umożliwiło skrócenie zakresu pomiędzy przełożeniami poszczególnych biegów, a tym samym zapewnienie lepszych osiągów i niższego zużycia paliwa przy zachowaniu doskonałego przyspieszenia dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń. Skrzynia biegów zawiera trzy zestawy przekładni planetarnych wyróżniających się prostą budową oraz płaski przemiennik momentu obrotowego, dzięki któremu zmniejszyła się długość całkowitej konstrukcji o 12 milimetrów. Cztery koła obiegowe zwiększają wytrzymałość i przyczyniają się do zmniejszenia rozmiarów układu.
Kolejnym przykładem kunsztu inżynierów jest projekt jednostki sterującej ciśnieniem hydraulicznym. Ze względu na niewielkie różnice produkcyjne pomiędzy poszczególnymi zaworami elektromagnetycznymi, które mogą doprowadzić do wahań ciśnienia hydraulicznego i niekorzystnie wpłynąć na jakość i precyzję zmiany biegów, przekładnia została wyposażona w zintegrowane z zaworami śruby, umożliwiające regulację każdego z ośmiu zaworów jeszcze przed opuszczeniem fabryki. Ta nowa funkcja pozwala na osiągnięcie stabilnego ciśnienia hydraulicznego w dowolnym momencie zmiany biegu, co przekłada się na szybkie, płynne i precyzyjne zmiany przełożeń przy każdej prędkości obrotowej silnika.
INNOWACJE Z ZAKRESU ZUŻYCIA PALIWA
Oprócz nowych, wydajnych jednostek napędowych i skrzyń biegów, ix35 zawiera liczne innowacje przyczyniające się do obniżenia kosztów eksploatacji. Nowym elementem zaprojektowanym w celu promocji oszczędnego stylu jazdy jest wskaźnik „ECO” umieszczony pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem. W momencie osiągnięcia optymalnych obrotów do zmiany biegu w wersji z manualną przekładnią, na wyświetlaczu przebiegu zaprojektowanym w technologii LCD zaczyna migać specjalna ikona. Modele wyposażone w automatyczne przekładnie posiadają wskaźnik „ECO” z podświetleniem LED, który w zależności od stylu jazdy zmienia kolor na czerwony, biały lub zielony. Wskaźnik „ECO” pozwala osiągnąć oszczędność paliwa na poziomie 15-17 procent, a w wersjach z manualną skrzynią biegów spalanie spada o 7 do 9 procent.
ix35 zawiera najnowocześniejszy system zarządzania pracą alternatora AMS (Alternator Management System), którego zespół obwodów elektrycznych monitoruje obciążenie elektryczne oraz poziom naładowania akumulatora. Podczas fazy niskiego obciążenia elektrycznego i pełnego naładowania akumulatora sprzęgło automatycznie odłącza alternator, co zmniejsza obciążenie silnika, a tym samym pomaga obniżyć zużycie paliwa.
Dalsze oszczędności w zużyciu paliwa osiągnięto poprzez zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy, które pozwala na precyzyjne prowadzenie pojazdu. Dostępne są także opony o niskim oporze toczenia V-Let.
ZAWIESZENIE Wielowahaczowe zawieszenie tylne to nie tylko wyjątkowy komfort podróżowania i doskonałe właściwości jezdne, ale także kompaktowe rozmiary, które pozwalają na wygospodarowanie większej ilości miejsca wewnątrz pojazdu, zarówno dla pasażerów, jak i dla bagażu. W zawieszeniu przednim zastosowano natomiast sprawdzony układ kolumn MacPhersona.
INNOWACJE Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA
Struktura karoserii została opracowana z uwzględnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa: w wewnętrznych testach bezpieczeństwa przeprowadzonych przez Hyundaia model ix35 uzyskał pięć gwiazdek Euro NCAP zarówno przy zderzeniu czołowym, jak i bocznym. Szczególnie wiele uwagi poświęcono zwiększeniu sztywności przednich podłużnic, które dodatkowo wydłużono i wyprostowano. Środkowe słupki służą teraz jako kotwice nowej struktury pierścieniowej, która poprawia sztywność bocznych części nadwozia przy jednoczesnym zapewnieniu większej ilości miejsca na podłokietniki drzwiowe i siedzenia.
Cała karoseria jest sztywniejsza i lżejsza dzięki zastosowaniu stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie, która stanowi 68,9 procent konstrukcji karoserii (w porównaniu z 57,3 procent w przypadku poprzedniego modelu). Kluczowe złącza nadwozia spawane są z wykorzystaniem elementów o różnych grubościach, tzw. Tailor Welded Blanks (TWB). Zespoły TWB zawierają różne gatunki stali o odmiennej grubości, które połączono ze sobą w procesie zaawansowanego laserowego spawania i tłoczenia, co pozwoliło osiągnąć optymalny stosunek sztywności do wagi. Technologia TWB pozwala więc ograniczyć masę całkowitą konstrukcji i zwiększyć wydajność pochłaniania energii zderzenia.
Inżynierowie Hyundaia włożyli także wiele wysiłku w odizolowanie niepożądanych dźwięków i wyeliminowanie wibracji. ix35 jest zauważalnie cichszy zarówno przy prędkościach autostradowych, jak i podczas pracy na obrotach jałowych. Hałasy określane jako dudnienie zostały zredukowane dzięki zastosowaniu dynamicznego amortyzatora ramy pomocniczej, podczas gdy w tylnej przestrzeni bagażowej umieszczono dodatkowe materiały wygłuszające, których zadaniem jest lepsze tłumienie odgłosów pracy układu wydechowego. Poziom hałasu przenoszonego z nawierzchni został zminimalizowany poprzez zwiększenie sztywności przednich i tylnych kolumn, tylnego wahacza wleczonego i elementów sprężyn.
Podczas gwałtownego hamowania zostają automatycznie uruchomione światła awaryjne, co redukuje ryzyko tylnej kolizji. W przypadku, gdyby doszło do uderzenia w tył pojazdu, ciężar ciała pasażera działający na oparcie fotela spowoduje zadziałanie aktywnych zagłówków, które wysuną się do góry, a następnie do przodu, minimalizując obrażenia głowy, szyi i górnych części ciała.
Oprócz napędu na cztery koła 4WD (w opcji), przynależność ix35 do segmentu aut SUV potwierdzają dwa nowe systemy bezpieczeństwa: Hillstart Assist Control (wspomaganie ruszania na pochyłości) i Downhill Brake Control (wspomaganie zjazdy z pochyłości), które pozwalają w bezpieczny sposób pokonywać pochyłości terenu.
Nad bezpieczeństwem podczas cofania czuwa tylna kamera. Włączenie biegu wstecznego powoduje automatyczną aktywację tylnej kamery, która przesyła szerokokątny obraz z tylnej części pojazdu do 3,5-calowego kolorowego wyświetlacza LCD wbudowanego w wewnętrzne lusterko, co zredukuje ryzyko wypadku. Lusterko wewnętrzne jest fotochromatyczne, co oznacza, że podczas jazdy nocą przyciemnia się automatycznie i ogranicza ilość oślepiającego światła emitowanego przez reflektory pojazdów jadących z tyłu. Asystent parkowania Smart-Parking Assist System korzysta z tylnej kamery, wyświetlając graficzną siatkę, która w bezpieczny sposób prowadzi kierowcę na miejsce parkingowe. Stylowe przednie reflektory o wydłużonym kształcie zawierają specjalny układ soczewek projekcyjnych, które zwiększają bezpieczeństwo jazdy nocą. Obudowy lusterek bocznych zostały zmodyfikowane w celu ograniczenia szumów wiatru, a dodatkowo, dla lepszej widoczności zintegrowano z nimi kierunkowskazy. Zewnętrzne lusterka posiadają także funkcję elektrycznego składania za pomocą przycisku umieszczonego w kabinie pasażerskiej, co pozwala na zmniejszenie szerokości samochodu w dowolnym momencie. Boczne szyby otrzymały specjalne uszczelnienie z tamą wodną, co jest kolejną innowacją w ix35. Układ ten pozwala nie tylko zwiększyć powierzchnię bocznych szyb, ale także bezpiecznie odprowadzić wodę podczas deszczu, zapewniając maksymalną widoczność.
KOMFORT I UDOGODNIENIA Dodatkowe bezpieczeństwo zapewniają elektrycznie regulowane szyby z systemem zapobiegającym przytrzaśnięciu (tylko po stronie kierowcy) oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu (tylko w Europie). Pióra wycieraczek posiadają aerodynamicznie wyprofilowane powierzchnie, które generują większą siłę docisku wycieraczki do szyby oraz pomagają zredukować zawirowania powietrza i hałas. Europejscy klienci otrzymają również możliwość zamówienia zintegrowanego systemu nawigacji satelitarnej.
System ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji HVAC (Heating Ventilation and Air Conditioning) zawiera nową dmuchawę oraz panel pozwalający ustawić odrębną temperaturę dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Nowa dmuchawa umożliwia szybsze osiągnięcie wybranej temperatury w kabinie pasażerskiej niezależnie od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz. Powietrze dla układu HVAC dostarczane jest w odpowiednich proporcjach zarówno z zewnątrz, jak i z wnętrza pojazdu, co zapewnia szybsze chłodzenie i ogrzewanie. Zastosowanie nowych, ulepszonych czujników zwiększyło precyzję pracy automatycznego układu utrzymywania temperatury. W układzie umieszczono także jonizator, który zapobiega gromadzeniu się pleśni i grzybów będących przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Urządzenie jonizuje powietrze, a tym samym dba o dopływ świeżego i czystego powietrza podczas całego życia samochodu.
KOLORY
Grey Silk, Shannon Green, Pebble Beach (Chiffon Grey) oraz Brueghel Brown (Mica
Metallic Cool Brown) to nowe kolory nadwozia dostępne w modelu ix35. Schemat kolorystyczny wnętrza zawiera opcje Black (czarny monotoniczny), Beige (beżowy dwutonowy) oraz Black & Brown Seats (monotoniczny czarny z brązowymi siedzeniami).
DOSTĘPNOŚĆ
ix35 będzie budowany w trzech fabrykach rozlokowanych na dwóch kontynentach. Masowa produkcja modelu Tucson przeznaczonego na rynek koreański rozpoczęła się już we wrześniu w fabryce Ulsan. W październiku 2009 roku w fabryce Ulsan ruszy produkcja wersji przeznaczonych na rynek północnoamerykański oraz rynki państw nie należących do Unii Europejskiej. Produkcja modeli ix35 w fabryce Kia Motors w słowackiej Żylinie rozpocznie się w pierwszym kwartale 2010 roku (silniki R i Theta-II) a w Europie w drugim kwartale.
ix35 będzie także produkowany przez Beijing Hyundai w celu sprostania zapotrzebowaniu na model w Chinach.