Oddział Hyundai Motor America przedstawił 9 stycznia innowacyjny model HCD9 Talus, czteroosobowy pojazd koncepcyjny będący zwiastunem przyszłości w segmencie samochodów sportowych. Światowa premiera modelu stworzonego przez projektantów Hyundai Design Center w Irvine w stanie Kalifornia odbyła się podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Detroit.
"Celem, jaki przyświecał nam podczas prac nad Talusem, było skonstruowanie pojazdu, który rozpaliłby emocje drzemiące w klientach, którzy do tej pory nie potrafili sami przed sobą uzasadnić pomysłu posiadania samochodu sportowego" – wyjaśnia Joel Piaskowski, główny projektant w Hyundai Design Center. "To auto jest przeznaczone dla osoby przywykłej już do wymagań i zalet pojazdu klasy SUV, pragnącej jednocześnie emocjonalnego spełnienia, jakie dają osiągi i stylistyka samochodu sportowego."
MOŻLIWOŚCI
W odróżnieniu od tradycyjnego sportowego coupe Talus z łatwością radzi sobie ze stromymi podjazdami, głębokimi ubytkami w nawierzchni czy z jazdą po drogach z wyżłobionymi koleinami – wszystko za sprawą zwiększonego prześwitu. Dostępny w opcji napęd czterokołowy optymalizuje rozkład momentu obrotowego i daje kierowcy większą pewność podczas jazdy w złych warunkach atmosferycznych. Podniesienie podłogi poprawiło także widoczność, oferując kierowcy lepsze warunki do kontrolowania sytuacji na drodze i podejmowania właściwych decyzji. We wnętrzu jest wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Przestrzeń bagażowa w sam raz nadaje się na zabranie niezbędnego ekwipunku na weekendowy wypad. Przestronniejsze wnętrze, łatwe wsiadanie i wysiadanie oraz korzyści wypływające z wyższego usytuowania kabiny to unikalne zalety, z jakimi Talus wjeżdża na rynek sportowych samochodów osobowych.
Nowoczesny silnik V8 o pojemności 4,6 litra współpracujący z 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów zapewnia osiągi, które zaspokoją potrzeby najbardziej wymagających klientów.
STYLISTYKA NADWOZIA
"Stylistyka nadwozia emanuje asertywnością i roztacza aurę pewności" – przekonuje Eric Stoddard, projektant. "Przekazuje informację: Talus jest w stanie zrobić wszystko, co zechce; otwiera przed kierowcą granice świata widzianego z perspektywy samochodu sportowego."
Wyraziste, mocne łuki nadwozia oraz detale karoserii Talusa wskazują na te same źródła inspiracji, według których stworzono całkowicie nowy model Santa Fe. Asertywny wygląd osłony chłodnicy, przednich lamp i charakterystycznych bocznych linii nadwozia – to wszystko można również podziwiać u kuzyna Talusa – Santa Fe 2007. Rzeźba pokrywy silnika emanuje mocą, podkreślając obecność skrywanej pod nią dynamicznej jednostki V8.
Łukowata, opadająca linia dachu i zwężająca się ku tyłowi kabina akcentują sylwetkę pojazdu, podkreślając jego muskularną, szeroką, sportową sylwetkę osadzoną na 22-calowych obręczach kół z polerowanego aluminium.
Zajmowanie miejsca w bogato wyposażonej kabinie Talusa jest wyjątkowo łatwe: miedzy przednimi a tylnymi drzwiami nie ma słupków, a dodatkowo tylne drzwi otwierają się do tyłu. Magnetyczny zamek drzwi został wkomponowany w tylny słupek, co pozwoliło zachować czystą formę bocznych linii nadwozia.
Tył pojazdu łączy emocjonalność kształtów z funkcjonalnością. Falujący zarys dolnej krawędzi okien intryguje, a zarazem daje lepsze pole widzenia zarówno pasażerom podróżującym z tyłu, jak i kierowcy. Automatycznie podnoszona klapa bagażnika kryje obszerną przestrzeń bagażową łatwo dostępną tak od tyłu, jak z boków pojazdu. Dwie rury wydechowe są wkomponowane w tylny pas, stanowiąc symetryczne nawiązanie do przednich lamp przeciwmgłowych.
Nadwozie jest pokryte metalizowanym lakierem w kolorze Molten Red, wyselekcjonowanym jako wyrafinowany odcień jasnej czerwieni tradycyjnie kojarzony z samochodami sportowymi. Kolor nadwozia harmonijnie współgra ze spoilerami w kolorze Cinder Black.
STYLISTYKA WNĘTRZA
Wnętrze koncepcyjnego modelu Hyundai HCD9 Talus urzeka wyglądem i ekskluzywnością, oferując zarazem dużą funkcjonalność przestrzeni pasażerskiej i bagażowej. Metalowe akcenty zdobienia środkowej konsoli zapraszają do środka pojazdu i podziwiania jakości wykończenia detali specjalnie zaprojektowanych do kabiny Talusa. Niebieskie światło diodowe wypełnia wnętrze samochodu harmonijną aurą za dnia i w nocy.
"Luksusowe wnętrze i podniesiona pozycja kierowcy sprawiają, że każdy, kto usiądzie za kierownicą Talusa, poczuje się osobą uprzywilejowaną, obdarowaną wyjątkowymi możliwościami" – przekonuje Dragan Vukadinovic, projektant. "Naszym zamiarem było podniesienie standardu kojarzonego z wnętrzem samochodu sportowego przez zastosowanie w nim jak największej liczby luksusowych detali. Konsola środkowa została celowo zaprojektowana, aby przyciągać wzrok swą estetyką, a zarazem oferować wszelkie praktyczne funkcje, jakich oczekuje kierowca."
Kolumna konsoli środkowej ma przywodzić na myśl zawieszony na naszyjniku brelok z klejnotami. Zarys naszyjnika definiuje krawędź pokrywy osłaniającej 10-calowy monitor LCD, otwory nadmuchu powietrza oraz zegar wyświetlający wskazania trzech różnych stref czasowych. Brelok z klejnotami to dwa pokrętła sterujące, które zdają się wisieć na naszyjniku. Przełączniki dwustrefowego systemu klimatyzacji usytuowano po bokach klinowej konsoli środkowej. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają do dyspozycji dodatkowe przełączniki systemu audio, dzięki którym mogą korzystać z 9-calowych monitorów DVD umieszczonych na tylnej stronie oparć przednich foteli.
Wnętrze wykończono w bogatych kolorystycznie odcieniach miękkiej skóry. Paletę obejmującą kolory Sierra Brown i Black Chestnut dobrano tak, aby sugerowała kojący dostatek zamiejskiej posesji, podczas gdy akcentowane metalowe elementy ozdobne mają symbolizować świeżość technologicznej wizji przyszłości. Tylne siedzenia są składane, a pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa przestrzeń bagażowa.
TECHNOLOGIE
W modelu Talus zastosowano rozwiązania technologiczne nowej generacji, w tym:
- System kontroli toru jazdy (ang. Electronic Stability Control)
- System nocnego widzenia Night Vision
- Elektroniczny system zmiany przełożeń Shift-by-Wire
- Bezprzewodowy Internet
- Tempomat adaptacyjny