Międzynarodowa wystawa motoryzacyjna Tokyo Motor Show 2001 była dla Mazda Motor Corporation okazją do zaprezentowania nowych modeli Mazdy 6 i RX-8 oraz Mazdy MX-3 w wersji MPS, a także dwóch samochodów studyjnych MX Sport Tourer oraz Secret Hideout.
Mazda 6
Mazda 6 lub Atenza – tak nazywa się na rynku japońskim - jest całkowicie nowym samochodem lokującym się w segmencie wyższym średnim. Nowe jest nie tylko nadwozie i jego wnętrze, ale także silniki i platforma podłogowa.
Patrząc na Mazdę 6 z przodu lub z tyłu można zauważyć, że górna część nadwozia spoczywa na nieco szerszej części dolnej, dodatkowo poszerzonej głęboko wyciętymi nadkolami. Takie uformowanie bryły samochodu potęguje odczucie pewności i stabilności jego prowadzenia oraz doskonałego trzymania się nawierzchni drogi. Zuchwała stylistyka przodu jest ewolucyjną kontynuacją linii znanej z innych modeli o charakterystycznej pięciokątnej osłonie chłodnicy, z centralnie umieszczonym dużym logo Mazdy, a nowe wielosoczewkowe, wielofunkcyjne reflektory dodają drapieżności. Tył samochodu z zachodzącymi na boki nadwozia przezroczystymi kloszami lamp jest dopełnieniem dynamicznej stylistyki Mazdy 6. Wszystkie płaszczyzny miękko i łagodnie przechodzą jedna w drugą tworząc harmonijne i doskonale wyważone linie nadwozia.
W podobnym stylu utrzymane jest wnętrze: eleganckie, ale z lekko sportowym odcieniem, zachęcające do zajęcia miejsca i oddania się radości jazdy. Uwagę zwraca całkowicie nowa deska rozdzielcza z chromowanymi i tytanowymi wykończeniami. Wnętrze zaskakuje swoją obszernością, zakresem ustawień i wygodą foteli, zapewniając komfortowe warunki podróżowania dla pięciu dorosłych osób.
Bezpieczeństwo jest jak zwykle nadrzędnym celem konstruktorów Mazdy. Znany już z poprzednich konstrukcji system wzmocnień i stref absorpcji MAIDAS zapewnia ochronę kabiny pasażerskiej przed deformacją spowodowaną kolizją, a układ sześciu poduszek powietrznych chroni pasażerów przed obrażeniami. Bezpieczeństwo to także skuteczne hamulce z elektronicznie sterowanymi układami: antypoślizgowym ABS, rozdziału siły hamowania EBD i wspomagania hamowania awaryjnego. Opcjonalnie oferowany też będzie układ kontrolujący stabilność pojazdu w czasie jazdy DSC.
Zaprezentowany w Tokio model Mazdy 6 wyposażony był w nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2300cm³ i mocy 121 kW (165 KM), który jest reprezentantem nowej rodziny silników wykonanych prawie całkowicie z aluminium, o zmiennych fazach otwarcia zaworów, z dwoma wałkami w głowicy, komorą rezonansową wykorzystującą efekt doładowania dynamicznego i wałkiem wyrównoważającym.
Na wystawie zaprezentowano także nowy silnik wysokoprężny w technice common-rail DIREC-D o pojemności 2 litrów i mocy 100 kW (136 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm przy 2.000 obr/min. Mazda 6 będzie produkowana w trzech wersjach nadwozia: 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego hatchbacka i 5-drzwiowego wagona. Rozpoczęcie sprzedaży w Europie planowane jest na połowę roku 2002.
Mazda RX-8
Zapowiadany wcześniej następca modelu RX-7, jedynego na świecie produkowanego seryjnie samochodu napędzanego silnikiem Wankla, został pokazany w Tokio w finalnej wersji produkcyjnej. Zadanie, które zostało postawione przed konstruktorami było następujące: należy stworzyć samochód o zapierających dech w piersiach sportowych kształtach i którym mogłyby podróżować 4 dorosłe osoby.
Tak powstała nowa Mazda RX-8, samochód niezwykły, przeznaczony dla szerszej grupy odbiorców niż RX-7. W połączeniu z nowym silnikiem RENESIS o dwóch wirujących tłokach i mocy 184 KW (250 KM) przy pojemności zaledwie 1308 cm³, idealną proporcją rozdziału mas między przednią i tylną oś 50:50 oraz tylnym napędem udało się stworzyć prawdziwą rakietę, która zapewni autentyczną radość każdemu amatorowi ostrej jazdy.
Nisko zawieszone nadwozie o "muskularnej" budowie i mocno wyprofilowanym na zewnątrz błotnikom odzwierciedla sportowy charakter, dynamikę i stabilność samochodu. Pomimo swego agresywnego i dynamicznego charakteru Mazda RX-8 jest samochodem czterodrzwiowym, co znakomicie ułatwia zajmowania miejsc na tylnych fotelach.
Uwagę zwraca niestosowane do tej pory przez innych producentów rozwiązanie, a mianowicie brak środkowego słupka w nadwoziu i otwierane do przodu tylne drzwi. Jest to dodatkowe ułatwienie dla pasażerów przy wsiadaniu bądź wysiadaniu z samochodu.
Sercem samochodu jest najnowszej generacji wolnossący silnik RENESIS o dwóch rotorach i pojemności 2x654 cm³. W porównaniu z poprzednią wersją tego silnika zmieniono konstrukcję cylindrów w obszarze układu wlotowego i wylotowego, sterowanie zasilaniem w mieszankę oraz zastosowano nowe, lżejsze tłoki. W efekcie otrzymano lepsze napełnienie cylindrów, podwyższenie obrotów użytecznych i mniejsze zanieczyszczenie spalin węglowodorami. Silnik imponuje swoimi osiągami: moc 250 KM przy 8500 obr/min, maksymalny moment 220 Nm przy 7500 obr/min.