To kolejny krok w prowadzonym w Norwegii projekcie wodorowym, którego celem jest stworzenie rozbudowanej infrastruktury wodorowej na liczącej 580 km trasie z Oslo do Stavanger.
W ceremonii udział wziął książę norweski oraz minister transportu, Pani Liv Signe Navarsete, która przejechała z Oslo na stację w Drammen wyposażoną w silnik rotacyjny sportową Mazdą zasilaną wodorem. Po dostarczeniu pierwszego RX-8 Hydrogen RE po faceliftingu, Mazda zapewni na początku lata kolejne pojazdy na potrzeby projektu HyNor, na mocy umów leasingu komercyjnego.
Swoje przyjazne dla środowiska, czteromiejscowe, sportowe coupe Mazda leasinguje również w Japonii, jednak w związku z projektem HyNor samochód został dostosowany do potrzeb norweskich i europejskich – ma kierownicę po lewej stronie i ręczną skrzynię biegów.
Będący efektem 18 lat prowadzonych przez Mazdę badań i prac rozwojowych nad paliwem wodorowym pojazd wyposażony jest silnik rotacyjny na dwa rodzaje paliwa. Umożliwia on kierowcy przełączanie zasilania z wodorowego na benzynowe, jeżeli w okolicy nie ma stacji tankowania wodoru.
Układ zastosowany w tym modelu to tylko jedna z opracowanych przez Mazdę przyjaznych dla środowiska technologii, które będą wdrażane w ramach strategii „odpowiedzialnego Zoom-Zoom”. Obejmuje ona też inne innowacyjne produkty i rozwiązania, jak kolejna generacja czystych silników wysokoprężnych czy przyczyniający się do ograniczenia zużycia paliwa układ i-STOP.