...najnowszego modelu Mazdy z układem "i-stop":
Posiada jedyny na świecie układ start-stop, w którym użyto energii spalania do powtórnego rozruchu. Umożliwia to szybszą reakcję i znaczne obniżenie zużycia paliwa. Powtórny rozruch silnika następuje po ok. 0,35 s, dwukrotnie szybciej niż w konwencjonalnym układzie start-stop. Wyrafinowany układ sterowania silnika zapewnia niezawodność i funkcjonalność.Nowy silnik benzynowy MZR 2.0 DISI* z zapłonem iskrowym i bezpośrednim wtryskiem, układem „i-stop” i 6-przełożeniową skrzynią ręcznie sterowaną rozwija moc 111 kW (151 KM) przy 6200 obr./min i maksymalny moment 191 Nm przy 4500 obr./min
Mazda3 MZR 2,0 DISI i-stop spala 6,8 l/100 km (średnio), 14% mniej niż Mazda3 pierwszej generacji z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 2,0. Emituje 159 g CO2/km i spełnia normę Euro V. Nowy katalizator wykonany w technologii pojedynczych nanocząstek zapewnia skuteczne oczyszczanie spalin, znacznie zmniejszając zużycie metali szlachetnych.
Od premiery w 2003 r., sprzedaż Mazdy 3 wzrasta każdego roku. Przekraczając 2 mln szt., jest najlepiej sprzedającą się Mazdą w historii. W całkowicie nowej Mazdzie3 2. generacji podkreślono podstawowe zalety tego modelu. Jej dynamiczny wygląd to nie tylko obietnica. Ponadprzeciętne właściwości jezdne, wysoki poziom bezpieczeństwa i poszanowanie dla środowiska stawiają Mazdę3 wysoko w stawce samochodów kompaktowych na rynku europejskim.
Celem projektu nadwozia nowej Mazdy3 była „wierność tożsamości marki i zmiany w tym kierunku, by firmowy styl stał się jeszcze bardziej wyrazisty”. Przedni wlot powietrza jest śmiałą interpretacją pięciokątnej atrapy Mazdy, wyraźnie wyróżniając nową Mazdę3 na drodze. Dostępne są dwa rodzaje nadwozia w zależności od potrzeb klientów europejskich. Mocne, uwypuklone błotniki i nisko położony środek ciężkości nadają hatchbackowi sportowy charakter. Płynne linie dachu zbliżają 4-drzwiowego sedana do eleganckiego coupe. Hatchback ma długość 4460 mm (wersja Sports: 4490 mm) i wysokość 1470 mm. Sedan ma długość 4580 mm i wysokość 1470 mm. Minimalne szczeliny między panelami nadwozia poprawiają wrażenie wysokiej jakości wykonania nowej Mazdy3
W porównaniu z pierwszą generacją, w nowej Mazdzie3 hałas wewnętrzny jest o 6 do 11% mniejszy, dzięki dopracowaniu aerodynamicznemu nadwozia, zwiększonej sztywności skrętnej całego pojazdu, zwiększonej sztywności zawieszenia oraz zastosowaniu izolacji akustycznej przedziału pasażerskiego. Zadbano o dużo swobody we wnętrzu. Zwrócona w stronę kierowcy tablica rozdzielcza podkreśla sportowy charakter nowej Mazdy3. Ergonomia prezentuje poziom podobny do tej w samochodzie sportowym: ruchy kierownicą i dźwignią zmiany biegów są łatwe i intuicyjne. Nowe sportowe fotele zapewniają doskonałe podparcie boczne, opcjonalnie są wyposażane w sterowanie elektryczne z funkcją pamięci. Układ audio posiada system nagłośnienia BOSE® , można do niego podłączyć zewnętrzny odtwarzacz muzyczny i interface do telefonu komórkowego z systemem Bluetooth®.
W nowej Maździe3 dostępne są także inne silniki, bez systemu i-stop:
- Benzynowy MZR 1,6 o mocy maksymalnej 77 kW/105 KM przy 6000 obr./min i momencie 145 Nm przy 4000 obr./min,
- Benzynowy MZR 2,0 l. z wtryskiem paliwa do kolektora dolotowego i 5-stopniową skrzynią automatyczną z funkcją sterowania ręcznego, o mocy maks. 110 kW/150 KM przy 6500 obr./min i momencie 187 Nm przy 4000 obr./min,
- Turbodoładowany MZR 2,3 DISI w nowej Mazdzie3 MPS ma moc maksymalną 191 kW/260 KM przy 5500 obr./min i moment 380 Nm przy 3000 obr./min. (ta wersja zostanie wprowadzona jesienią 2009 r.),
- Turbodiesel MZ-CD 1,6 z filtrem cząstek stałych (DPF) o mocy maks. 80 kW/109 KM przy 4000 obr./min i momencie 240 Nm przy 1750 obr.min,
- Nowy turbodiesel MZR-CD 2,2 z układem wtryskowym common-rail i nowo opracowanym filtrem cząstek stałych spełniający wymagania Euro V: Wersja Standard Power rozwija moc maks. 110 kW/150 KM przy 3500 obr./min i moment 360 Nm w zakresie 1800-2600 obr./min, Wersja High Power ma moc maks. 136 kW/185 KM przy 3500 obr./min i moment 400 Nm już przy 1800-3000 obr./min.
Podwozie i bezpieczeństwo
Mimo mniejszych rozmiarów i bogatszego wyposażenia nowa Mazda3 ma masę średnio o 15 kg mniejszą niż poprzedni model (zależnie od nadwozia i silnika). W konstrukcji użyto 17% więcej stali o podwyższonej i wysokiej wytrzymałości, zwiększono o 10% sztywność na skręcanie i zginanie, co sprzyja bezpieczniejszej jeździe. Dopracowano przednie zawieszenie McPherson, tak by zapewniało bardziej precyzyjne prowadzenie. Nowo opracowane tylne zawieszenie wielowahaczowe zwiększa komfort jazdy, a elektrohydrauliczny mechanizm wspomagania kierownicy poprawia wyczucie przy prowadzeniu i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Nowa Mazda3 została także wyposażona seryjnie w: DSC, układ kontroli trakcji TCS, ABS, elektroniczny regulator sił hamowania (EBD), wspomaganie gwałtownego hamowania, poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe. Innowacyjny układ monitorowania strefy za samochodem (RVM) ostrzega kierowcę przed zmianą pasa jazdy w obie strony, sygnałem optycznym i akustycznym, jeśli z tyłu nadjeżdża pojazd znajdujący się w „martwym” polu widzenia. Przednie światła biksenonowe, ruchomy reflektor przednich świateł adaptacyjnych (AFS), światła hamowania awaryjnego (ESS), układ kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) i czujniki parkowania są dostępne w wyższych poziomach wyposażenia.
Więcej zdjęć Mazdy3 i-stop na naszym fotoblogu.