Ekspozycja obejmie silnik benzynowy „Mazda SKY-G” z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ekologiczny silnik Diesla „Mazda SKY-D” oraz automatyczną skrzynię biegów „Mazda SKY-Drive”. Salon Motoryzacyjny w Tokio organizowany na terenie Makuhari Messe w Prefekturze Chiba będzie także miejscem japońskiego debiutu modelu koncepcyjnego Kiyora, na przykładzie którego Mazda zaprezentuje nową generację rozwiązań technologicznych w zakresie ekologii i bezpieczeństwa.
Temat przewodni Mazdy na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2009 brzmi: „Koncepcja Mazda SKY — przyjemność z jazdy oraz ekologia i bezpieczeństwo dla wszystkich klientów!” Pod szyldami „Dziś”, „Jutro” i „Przyszłość” Mazda będzie prezentować zaawansowane technologie opracowane w celu obniżenia zużycia paliwa w swoich pojazdach o 30 % do 2015 roku w porównaniu z poziomem z 2008 roku. To jeden z celów długofalowej wizji Mazdy „Odpowiedzialnego Zoom-Zoom”.
Mazda stara się istotnie udoskonalać swoje samochody pod względem podstawowych aspektów, które wpływają na ich osiągi. Udoskonalenia te dotyczą silników, skrzyń biegów i obniżania masy pojazdów. Służą one uzyskaniu większej przyjemności z jazdy oraz znakomitych parametrów w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Koncepcja Mazda SKY określa podejście Mazdy do opracowywania układów napędowych nowej generacji, które istotnie poprawią parametry wszystkich samochodów Mazdy pod względem przyjazności dla środowiska i dynamiki. Ideą leżącą u podstaw koncepcji SKY jest chęć zapewnienia „niebieskiego nieba", pod którym kierowcy będą mogli czerpać przyjemność z jazdy wynikającą z posiadania samochodu marki Mazda. Koncepcja odzwierciedla także przekonanie, że tylko „niebo jest granicą", jeżeli chodzi o aspiracje inżynierów Mazdy, którzy stosują niekonwencjonalne rozwiązania zapewniające optymalne parametry każdemu pojazdowi tej marki.
Silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Mazda SKY-G to silnik benzynowy nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, charakteryzujący się znacznie obniżonym zużyciem paliwa i lepszymi osiągami dzięki podwyższonej sprawności cieplnej. Blok silnika został zaprojektowany od nowa pod kątem obniżenia tarcia mechanicznego i uzyskania optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, a bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia zastosowanie zróżnicowanych profili rozpylania i uzyskanie maksymalnie wydłużonego suwu pracy. W porównaniu z obecnie stosowanym dwulitrowym silnikiem Mazdy o 15 % poprawiono parametry w zakresie zużycia paliwa i momentu obrotowego. Uzyskano to dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy paliwa nowej generacji i wysoce funkcjonalnego mechanizmu zmiennych faz rozrządu. Silnik pozwala na obniżenie zużycia paliwa w większym samochodzie, takim jak Mazda3 (Axela w Japonii), do poziomu typowego dla obecnego modelu Mazda2 (Demio w Japonii).
Ekologiczny silnik Diesla nowej generacji Mazda SKY-D
Atuty ekologicznego silnika Diesla nowej generacji SKY-D to niskie zużycie paliwa, znakomite osiągi i obniżona emisja spalin. W nowo zaprojektowanym bloku silnika obniżono tarcie mechaniczne do poziomu spotykanego w silnikach benzynowych. Dzięki optymalizacji ciśnienia i temperatury w cylindrach, kształtu komór spalania oraz charakterystyki wtrysku paliwa spalanie rozpoczyna się w najlepszej fazie z punktu widzenia sprawności cieplnej. W szczególności dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych, dwustopniowej turbosprężarki i innych rozwiązań technologicznych zużycie paliwa spadło o około 20 % w porównaniu z obecnym silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra. Zastosowanie nowego silnika w większym modelu, takim jak Mazda6 (Atenza w Japonii), umożliwiłoby obniżenie zużycia paliwa do poziomu typowego dla mniejszego modelu, takiego jak Mazda2 (Demio w Japonii).
Automatyczna skrzynia biegów Mazda SKY-Drive
Automatyczna skrzynia biegów nowej generacji SKY-Drive charakteryzuje się wysoką efektywnością, przyczynia się do istotnego obniżenia zużycia paliwa oraz pozwala na bardziej bezpośrednie odczuwanie osiągów pojazdu w porównaniu z obecnie stosowanymi układami. Dzięki kompleksowym zmianom konstrukcyjnym, zmniejszonemu tarciu mechanicznemu oraz zastosowaniu zmodernizowanego przemiennika momentu obrotowego, sprzęgła z ograniczonym poślizgiem i zoptymalizowanego mechanizmu blokującego, skrzynia ta pozwala obniżyć zużycie paliwa o około 5 %. Szybkie działanie sprzęgła uzyskano dzięki ustaleniu minimalnej niezbędnej ilości płynu. Takie rozwiązanie zapewnia szybkość przełożeń podobną do skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.