Ekspozycja obejmie silnik benzynowy „Mazda SKY-G” z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ekologiczny silnik Diesla „Mazda SKY-D” oraz automatyczną skrzynię biegów „Mazda SKY-Drive”. Salon Motoryzacyjny w Tokio organizowany na terenie Makuhari Messe w Prefekturze Chiba będzie także miejscem japońskiego debiutu modelu koncepcyjnego Kiyora, na przykładzie którego Mazda zaprezentuje nową generację rozwiązań technologicznych w zakresie ekologii i bezpieczeństwa.
Temat przewodni Mazdy na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2009 brzmi: „Koncepcja Mazda SKY — przyjemność z jazdy oraz ekologia i bezpieczeństwo dla wszystkich klientów!” Pod szyldami „Dziś”, „Jutro” i „Przyszłość” Mazda będzie prezentować zaawansowane technologie opracowane w celu obniżenia zużycia paliwa w swoich pojazdach o 30 % do 2015 roku w porównaniu z poziomem z 2008 roku. To jeden z celów długofalowej wizji Mazdy „Odpowiedzialnego Zoom-Zoom”.
Silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Mazda SKY-G to silnik benzynowy nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, charakteryzujący się znacznie obniżonym zużyciem paliwa i lepszymi osiągami dzięki podwyższonej sprawności cieplnej. Blok silnika został zaprojektowany od nowa pod kątem obniżenia tarcia mechanicznego i uzyskania optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, a bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia zastosowanie zróżnicowanych profili rozpylania i uzyskanie maksymalnie wydłużonego suwu pracy. W porównaniu z obecnie stosowanym dwulitrowym silnikiem Mazdy o 15 % poprawiono parametry w zakresie zużycia paliwa i momentu obrotowego. Uzyskano to dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy paliwa nowej generacji i wysoce funkcjonalnego mechanizmu zmiennych faz rozrządu. Silnik pozwala na obniżenie zużycia paliwa w większym samochodzie, takim jak Mazda3 (Axela w Japonii), do poziomu typowego dla obecnego modelu Mazda2 (Demio w Japonii).
Ekologiczny silnik Diesla nowej generacji Mazda SKY-D
Atuty ekologicznego silnika Diesla nowej generacji SKY-D to niskie zużycie paliwa, znakomite osiągi i obniżona emisja spalin. W nowo zaprojektowanym bloku silnika obniżono tarcie mechaniczne do poziomu spotykanego w silnikach benzynowych. Dzięki optymalizacji ciśnienia i temperatury w cylindrach, kształtu komór spalania oraz charakterystyki wtrysku paliwa spalanie rozpoczyna się w najlepszej fazie z punktu widzenia sprawności cieplnej. W szczególności dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych, dwustopniowej turbosprężarki i innych rozwiązań technologicznych zużycie paliwa spadło o około 20 % w porównaniu z obecnym silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra. Zastosowanie nowego silnika w większym modelu, takim jak Mazda6 (Atenza w Japonii), umożliwiłoby obniżenie zużycia paliwa do poziomu typowego dla mniejszego modelu, takiego jak Mazda2 (Demio w Japonii).
Automatyczna skrzynia biegów Mazda SKY-Drive
Automatyczna skrzynia biegów nowej generacji SKY-Drive charakteryzuje się wysoką efektywnością, przyczynia się do istotnego obniżenia zużycia paliwa oraz pozwala na bardziej bezpośrednie odczuwanie osiągów pojazdu w porównaniu z obecnie stosowanymi układami. Dzięki kompleksowym zmianom konstrukcyjnym, zmniejszonemu tarciu mechanicznemu oraz zastosowaniu zmodernizowanego przemiennika momentu obrotowego, sprzęgła z ograniczonym poślizgiem i zoptymalizowanego mechanizmu blokującego, skrzynia ta pozwala obniżyć zużycie paliwa o około 5 %. Szybkie działanie sprzęgła uzyskano dzięki ustaleniu minimalnej niezbędnej ilości płynu. Takie rozwiązanie zapewnia szybkość przełożeń podobną do skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.
Mazda Kiyora
Mazda Kiyora to kompaktowy samochód koncepcyjny, którego atutami są zarówno znakomite parametry ekologiczne, jak i przyjemność z jazdy. Uzyskano to dzięki połączeniu silnika o pojemności 1,3 litra nowej generacji Mazda SKY-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa i nowej kompaktowej sześciostopniowej automatycznej przekładni Mazda SKY-Drive o niewielkiej masie. Kiyora charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, szacowanym na 3,1 l/100 km (wg japońskiego standardu 10-15 cykli jazdy miejskiej). Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się także unikatowy system wyłączania silnika podczas postoju i-stop, układ hamulcowy z mechanizmem odzyskiwania energii oraz aerodynamiczne kompaktowe nadwozie, którego masę obniżono o 100 kilogramów w porównaniu z obecnie produkowanym seryjnym modelem Mazdy z tego samego segmentu.
Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid
W marcu 2009 roku Mazda uruchomiła program leasingu modelu Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid japońskim instytucjom rządowym i przedsiębiorstwom z sektora energetycznego. W układzie napędowym pojazdu zastosowano unikatowy system hybrydowy złożony z wodorowego silnika rotacyjnego połączonego z prądnicą zasilającą silnik elektryczny. Ten zaawansowany układ napędowy w modelu Premacy Hydrogen RE Hybrid umożliwia przejechanie 200 kilometrów na paliwie wodorowym. W pojeździe zastosowano także opracowane przez Mazdę materiały pochodzenia roślinnego, co jest elementem realizacji inicjatyw w zakresie wykorzystania zasobów nieropopochodnych i obniżania emisji CO2.