Podczas odbywającego się niedawno 74 Salonu Motoryzacyjnego w Genewie miała miejsce światowa premiera koncepcyjnego modelu Mazdy MX-Flexa oraz europejska premiera Mazdy MX-Micro Sport. Obydwa modele są przykładem kierunku, jaki przyjmuje Mazda rozszerzając swoją linię modelową, aby zaspokoić wzrastające zainteresowanie Europejczyków swoimi produktami, przygotowanymi zgodnie z formułą Zoom-Zoom. Prezentację w Genewie uzupełniły: nowa wersja - na paliwo wodorowe – nagrodzonego silnika rotacyjnego RENESIS; nowa wersja nadwoziowa Mazdy3 – sedan i dwa nowe silniki rozszerzające ofertę tego modelu, a także Mazda Tribute po liftingu.
Mazda MX-Flexa – atrakcyjna, funkcjonalna i radosna w jeździe
Sześciomiejscowy space wagon Mazdy jest piątym z kolei modelem koncepcyjnym zaprezentowanym przez Mazdę w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Wyznacza on jedyny możliwy kierunek, w którym będzie się rozwijać koncepcja przyszłego modelu space wagon. Mazda MX-Flexa łączy grację (wdzięk, elegancję), bardzo dobre proporcje i atletyczną stylistykę zewnętrzną z innowacyjnymi pomysłami na zapakowanie i ulokowanie bagaży. Jednocześnie zapewnia elastyczność i prostotę rozwiązań w dostosowywaniu wnętrza do pojawiających się potrzeb, a także tworzy atmosferę Zoom-Zoom podczas radosnej jazdy. Mazda MX-Flexa wykreowała nowy poziom emocjonalnej atrakcyjności.
Mazda MX-Micro Sport – silna i sportowa
Nowy model koncepcyjny Mazdy MX-Micro Sport jest kompaktową wersją muskularnej, prężnej budowy samochodu nowej generacji, łączącej przestronne wnętrze i moc 2.0l silnika benzynowego. Jest efektem ostatnich dążeń Mazdy do wzmocnienia swojej linii modelowej wykorzystującej platformę Mazdy2. Sylwetka tego samochodu, podobnie jak i innych modeli nowej generacji Mazdy, charakteryzuje się wyrazistą rzeźbą nadwozia i jednocześnie sportowymi kształtami. Jest nowoczesna, a zarazem wytworna. Prezentuje rozpoznawalną mazdowską jakość i zdecydowaną sportową osobowość. Pomimo dynamicznych i zwartych wymiarów Mazda MX-Micro Sport jest przestronna i wygodna.
Ma dużą przestrzeń nawet dla czterech dorosłych osób. Przednie i tylne siedzenia są wygodne i mają dobre "trzymanie" boczne, a w przedziale bagażowym znajduje się odłączalna przegroda, dzięki której jego wnętrze można zagospodarować w bardzo różnorodny sposób.
Niewielkie wymiary nowej Mazdy MX-Micro Sport sprawiają, że prowadzenie jej jest prawdziwą zabawą i radością. Znakomite właściwości jezdne zapewniają stabilną jazdę i dobre kierowanie, zwłaszcza na zakrętach. Posiada też bardzo efektywny układ hamowania , 2.0 litrowy silnik benzynowy o mocy 110kw/150KM i momencie obrotowym 187Nm przy 4500 obrotów. Składa się to na fantastyczny sub-kompakt, który wygląda i jeździ wspaniale, a cztery dorosłe osoby mogą w nim podróżować komfortowo.
Silnik rotacyjny na paliwo wodorowe w Maździe RX-8 – czystsze środowisko
Zaprezentowano również silnik rotacyjny na paliwo alternatywne, który wykorzystuje paliwo wodorowe w unikalnej technologii silnika rotacyjnego RENESIS nagrodzonego wcześniej nagrodą Silnika Roku 2004. Jest to przykład elastyczności i wszechstronności silnika rotacyjnego, który utrzymał wysoką moc i sprawność przy bardzo niskiej - za sprawą paliwa wodorowego - emisji czystych spalin.
Ponieważ prezentowany silnik koncepcyjny jest napędzany benzyną lub paliwem wodorowym, Mazda uważa, że RX-8 Hydrogen RE jest realną alternatywą dla pojazdu napędzanego zwykłym paliwem. Silnik może być zmodyfikowany, przy względnie niskich kosztach, aby pracować wyłącznie na paliwie wodorowym.
Mazda3 Sedan i nowe silniki – większy wybór
W drugiej części ubiegłego roku, dynamiczny hatchback Mazdy3 niewątpliwie dodał nowe wartości do europejskiego segmentu C. Mazda uzupełnia teraz ofertę tego modelu o nową gwiazdę – Mazdę3 sedan oraz o dwa nowe silniki – common-rail turbo diesel 1.6l MZ-CD oraz oszczędny, a nadal dynamiczny benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy 1.4l MZR.
Mazda3 sedan wyróżnia się spośród innych kompaktowych samochodów cztero-drzwiowych swoją unikalną kombinacją elegancji i finezji ze sportowym charakterem właściwym dla modeli Mazdy nowej generacji. Nowa Mazda3 sedan wraz z dynamicznym i sportowym hatchbackiem zwiększa jeszcze bardziej atrakcyjność modelu i stwarza swoim klientom wybór pomiędzy dwoma wyraźnie różnymi wersjami. Jednostki napędowe oferowane w Maździe3 zostają uzupełnione o dwa nowe silniki. Pierwszy z nich to 1.6l MZ-CD common-rail turbo diesel, który łączy czystość spalania, porównywalną do silnika benzynowego, z wysokim momentem obrotowym, niskim zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji spalin. Latem tego roku na wybranych rynkach pojawi się wersja tego silnika, spełniająca normy Euro IV, z filtrem cząstek stałych, jeszcze mniej oddziaływująca na środowisko. Nowy silnik benzynowy 1.4l MZR uzupełnia linię silników benzynowych oferowanych dotychczas (1.6l i 2.0l) w Maździe3 Hatchback. Silnik ten cechuje się dynamiką, wystarczającą mocą i momentem obrotowym, niskim zużyciem paliwa i poziomem spalin zgodnym z normami EuroIV. Będzie ekscytującą propozycją dla osób poszukujących wersji tańszej w zakupie i oszczędnej w eksploatacji. ( W Polsce w pierwszej kolejności będzie oferowany silnik benzynowy 1.6l MZR – przyp. AB).
Mazda Tribute facelifting - mocna, elegancka i bezpieczna
Pojawiła się także Mazda Tribute po faceliftingu. Jest to szykowny samochód z przeznaczeniem do jazdy w terenie przynależny do segmentu SUV (sports utility vehicle). Mazda Tribute jest adresowana do europejskich klientów, poszkujących masywnego i mocnego a jednocześnie szykownego samochodu typu SUV o właściwościach jezdnych nowej generacji i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Nową wersję Mazdy Tribute wyposażono w benzynowy silnik o pojemności 2.3l z rodziny silników typu MZR, zastosowano również nową technologię napędu na 4 koła (AWD all-wheel drive), nowoczesne elementy bezpieczeństwa biernego i czynnego. Wnętrze udoskonalono, a jej wygląd z zewnątrz podkreśla również przeprowadzone udoskonalenia.
Silnik o pojemności 2.3l i mocy 110 kW/150KM, dołączył do oferowanego wcześniej większego silnika benzynowego 3.0l V6 i zastąpił silnik 2.0l. Jest to mocna, dynamiczna jednostka napędowa, charakteryzująca się oszczędnym spalaniem, elastycznością pracy i cichą pracą. Samochód posiada teraz w standardzie system napędu na 4 koła (AWD) niezależnie od wersji silnikowej i wyposażeniowej. Wspomagany jest przez system aktywnego kontrolowania przenoszenia napędu – na koła (ATCC – active tourque control coupling). System ten wykorzystuje zaawansowaną technologię do kontroli pracy silnika w zależności od prędkości kół i położenia przepustnicy w celu ustalenia zachowania samochodu i intencji kierowcy oraz automatycznej kontroli elektromagnetycznego przeniesienia napędu na tylne koła. Wpływa to na bardziej precyzyjną kontrolę trakcji i ogranicza poślizg kół w większości sytuacji. Mazda Tribute bardzo pewnie zachowuje się podczas jazdy na lodzie, śniegu czy żwirze.