W Papenburg w Niemczech 4 października 2004r kierowcy i technicy Mazd RX-8 świętowali swój sukces. Dzień wcześniej 3 października, na zamkniętym torze w Papenburg o długości 12,3km ustanowili rekordy podczas 24-godzinnego wytrzymałościowego testu.
Dwie Mazdy RX-8 z silnikami o mocy 170kW/231KM wystartowały w dwóch kategoriach FIA: samochodów specjalnych - kategoria A i samochodów z masowej produkcji - kategoria B. Podczas 24-godzinnego testu każda z nich przejechała ponad 5000km ze średnią prędkością 212,835 i 215,934 km/h.
Osiągnięty rezultat dowodzi, że unikalny silnik rotacyjny RENESIS montowany w modelu Mazda RX-8 nie tylko osiąga znakomite osiągi ale jest również trwały i niezawodny nawet w ektremalnych warunkach.
Obecne osiągnięcie nie jest niczym nowym w historii uczestnictwa Mazdy w 24-godzinnych wyścigach wytrzymałościowych. W 1991 Bertrand Gachot, Jonny Herbert i Volker Wedler zwyciężyli słynny wyścig 24-godzinny w Le Mans jadąc wyścigową Mazdą 787B z silnikiem rotacyjnym mocy 515kW/700PS. Przejechali wówczas 4923,2km ze średnią prędkością 205,133km/h. W Papenburgu obie Mazdy RX-8 były jak łatwo zauważyć znacznie szybsze. Znak do rozpoczęcia testu 2 października o godz. 12:20 dał inżynier Mazdy Motor Europe Shoji Tokuda. Jeden z testowych samochodów został wybrany spośród trzech wskazanych w Belgii w Antwerpii przez Niemiecką organizację Sportów Motorowych DMSB e.V. Ich silniki i skrzynie biegów zostały zabezpieczone przez komisarzy z zachowaniem wszystkich wymagań zarówno DMSB e.V jak i FIA. Drugi z samochodów już raz potwierdził swoją niezawodność podczas zawodów kobiecych Formula Women Challenge w Wielkiej Brytanii. Jedynie dodatkowe zabezpieczenia bezpieczeństwa różniły te samochody od zwykłych samochodów produkcyjnych. Byly to: specjalne siedzenia, 5.punktowe pasy bezpieczeństwa i "klatka bezpieczeństwa" - roll cage. W kategorii A Mazda RX-8 była wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa i 19-calowe felgi.
15 dziennikarzy motoryzacyjnych z 11 krajów podczas całej ciężkiej 24-godzinnej próby towarzyszyło samochodom i ich załogom. Przystanki były jedynie w celu zatankowania samochodów lub zmiany kierowców. Rekordy osiągnięto również dzięki oponom wyprodukowanym przez firmę Kumho oraz paliwo dostarczone przez Aral.
Obie Mazdy RX-8 przejeżdżały kolejne okrążenia konsekwentnie zwiększając prędkość bez wypadków. Nie wszystko jednak przebiegło zgodnie z planem. W godzinę po północy zaczął padać silny deszcz ale nikt nie spanikował ani kierowcy ani Jourgen Herschel odpowiedzialny za opony z firmy Kumho. Herschel obniżył ciśnienie w oponach dzięki czemu byly bardziej odporne na poślizgi hydroplannig. Pomimo godzinnego deszczu prędkość obu samochodów utrzymano na wysokim poziomie.
3 października równo o godz. 12:20 Shoji Tokuda dał znak zakończenia testu. Obie Mazdy RX-8 ustanowiły 40 międzynarodowych rekordów odnotowywanych przez międzynarodową organizację FIA. Silnik rotacyjny RENESIS jedynie produkowany obecnie przez Mazdę i montowany w modelu Mazda RX-8 przeszedł swój test wytrzymałościowy.