kompaktowy i bezpieczny samochód o wyjątkowo funkcjonalnym wnętrzu. Od wprowadzenia na rynek w 2007 r., Mazda5 znalazła 500 tys. nabywców na świecie, w tym 175 tys. w Europie. Zdobyła także 37 nagród motoryzacyjnych i była zgodnie uznawana za jeden z najbardziej niezawodnych i bezpiecznych małych vanów w Europie: to cenne zalety samochodu rodzinnego.
Design
Mazda5 ma całkowicie nowy styl nadwozia, opracowany zgodnie z motywem agare-‘przepływ’, który zdobył wiele nagród, prezentowany w pojazdach koncepcyjnych Mazdy. Te rozwiązania, w połączeniu z nowym przodem, „twarzą” wszystkich nowych samochodów Mazda, ukrytym słupkiem D i nowymi pionowymi światłami tylnymi tworzą wrażenie niespotykane w klasie kompaktowych vanów. We wnętrzu, Mazda5 ma nową tablicę przyrządów, koło kierownicy i centralną konsolę, wraz z nowymi fotelami, tworzywami, kolorami i tapicerką siedzeń tworząc otoczenie o wysokiej jakości.
Zupełnie nowe nadwozie
W nowym minivanie Mazdy zintegrowano „rodzinny” wygląd samochodów marki, który nie tylko nadaje im mocny i sportowy wygląd, ale także przyczynia się do poprawienia aerodynamiki i chłodzenia silnika. Pięciokątny wlot powietrza jest znacznie większy, dolna część zderzaka mocniej rzeźbiona, nowe reflektory przednie tworzą wyraźniejszą krawędź. Poniżej są nowe, wyraźnie podkreślone wnęki świateł przeciwmgłowych, głęboko wnikające w zderzak. Tworzą się w ten sposób dwie głębokie dolne „wargi”, unoszące się na końcach przedniego pasa i przechodzące w błotniki. Ta dynamiczna linia obramowania świateł przeciwmgłowych ciągnie się wzdłuż błotników, ponad wnękami kół, by spotkać się z przetłoczeniami bocznych ścian i tylnego panelu nadwozia tuż pod prowadnicą drzwi odsuwanych.
Ten unikalny podział bocznej ściany oparto na kształcie, jaki tworzy się przy podmuchu wiatru na powierzchni wody. Tak łączy on bok przedniego zderzaka z bokami i tyłem nadwozia, wraz z charakterystyczną krawędzią w dolnej części drzwi, że nawet stojący pojazd sprawia wrażenie znajdującego się w ruchu. „Ukryty” słupek, przykryty szkłem, i pionowe tylne światła podkreślają spójny efekt przepływu od przedniej do tylnej części, czyniąc nadwozie nowej Mazdy5 jednocześnie unikalnym w segmencie minivanów i charakterystycznym dla marki.
Nowa przestrzeń dla pasażera z przodu, nowe tworzywa i tkaniny
Tablica rozdzielcza nowej Mazdy została na nowo zaprojektowana, dzięki czemu przestrzeń dla pasażera z przodu wygląda na większą niż poprzednio, a wnętrze ma sportowy i stylowy wygląd.
Osłona tablicy przyrządów, na przykład, stanowi obecnie wyraźną krawędź, a jej łuk płynnie łączy się z zewnętrzną osłoną centralnej konsoli, tworząc spójną bryłę zwiększającą wrażenie wysokiej jakości wnętrza samochodu. Nowa tablica przyrządów ma obecnie białe podświetlenie, a u góry centralnej konsoli umieszczono duży wyświetlacz informacyjny. Sama konsola ma kształt trójkąta, płynnie wtopionego w tablicę przyrządów, a na nowym pulpicie sterowania sprzętem audio wprowadzono chromowane aplikacje na pokrętłach. Tak samo ozdobiono gałkę dźwigni zmiany biegów, wloty powietrza z wentylacji oraz klamki drzwi. Obramowania przyrządów, panel dźwigni zmiany biegów, wykładziny drzwi i pokrętła na konsoli centralnej są wykończone nakładkami w srebrnym, matowym kolorze, o wysokiej jakości.
Wprowadzono także nową czarną tapicerkę. Pięcio- i siedmioosobowe samochody w podstawowych wersjach wyposażenia mają dwa różne rodzaje tapicerki z nadrukiem. Średnie i wyższe standardy mają pionowe, faliste linie nawiązujące do stylu Nagare, obszywki ze sztucznej skóry i przeszycia o granatowym odcieniu na krawędziach. Skórzane siedzenia są dostępne z perforacją w środkowej części oparcia oraz czerwonymi obszywkami i przeszyciami, które nadają im sportowy wygląd.
Idealny samochód rodzinny
Przy rozstawie osi 2750 mm, całkowitej szerokości 1750 i wysokości 1615 mm, nowa Mazda5 zapewnia dużą przestrzeń umożliwiającą wygodne podróżowanie 7 osobom, przy zachowaniu świetnej zwrotności. Nowy model jest o 80 mm dłuższy niż obecny, ma 4585 mm, ponieważ jego mocno rzeźbiona przednia część zapewnia doskonałe właściwości aerodynamiczne i lepiej chroni przed obrażeniami przechodniów.
Łatwa w użyciu
Para przesuwnych drzwi tylnych, stopień o szerokości 130 mm znajdujący się jedynie 439 mm nad nawierzchnią, i jeden z największych w segmencie otworów drzwi (szer. x wys. 686x1083 mm) zapewniają łatwy dostęp do wnętrza Mazdy5, nawet z dzieckiem trzymanym na rękach. Drzwi z napędem elektrycznym mogą być uruchamiane zdalnie, „pilotem” zamka centralnego lub przyciskami na tablicy rozdzielczej, lub ręcznie klamkami. Kierowca ma lepszą widoczność dzięki poprawionemu kształtowi pokrywy komory silnika i regulacji fotela, co znacznie ułatwia bezpieczną jazdę po mieście i parkowanie. Koło kierownicy ma regulację w dwóch płaszczyznach.
Zoptymalizowano przyrządy, by obsługa była łatwa i intuicyjna. Pomiędzy dwoma zegarami jest nowy wskaźnik przełożenia, który pokazuje aktualnie włączony bieg i podpowiada kierowcy zmianę na bieg najbardziej odpowiedni do warunków jazdy, ze względu na zużycie paliwa i osiągi. Przyciski sterowania układem audio na centralnej konsoli – do zmiany płyty/rodzaju, folderu i pliku/ścieżki – są położone pośrodku panelu i otoczone chromowanym obramowaniem dla ułatwienia obsługi. Na pokładzie jest nowy wyświetlacz informacyjny, umieszczony wysoko na tablicy rozdzielczej: do odczytania jego wskazań nie jest potrzebne odwrócenie wzroku od jezdni. Przeszukanie menu wyświetlacza (wskazania układu i komputera pokładowego) jest łatwe dzięki pojedynczemu przyciskowi na kole kierownicy. Wprowadzono podłokietnik dla pasażera z przodu. Przednia część środkowego podłokietnika dla kierowcy i pasażera z przodu jest poszerzona o 15 mm, by zapewnić lepsze podparcie ramion.
Jeden z najwygodniejszych samochodów w tym segmencie
Kabina nowej Mazdy5 zapewnia jedną z największych przestrzeni na nogi dla pasażerów 2. i 3. rzędu siedzeń w tym segmencie samochodów. Siedzenia w 2. rzędzie są regulowane do kąta pochylenia oparcia 50º, umożliwiając zajęcie właściwej pozycji, a zakres przesuwu wynosi 270 mm. Podłoga wznosi się ku tyłowi, by z tylnego rzędu siedzeń była dobra widoczność do przodu i po przekątnej, dzięki czemu podróż staje się przyjemniejsza niż w pojeździe z płaską podłogą. Fotele kierowcy i pasażera z przodu mają szersze oparcia, a przednia część środkowego podłokietnika jest o 15 mm szersza. Przednia część siedzisk siedzeń w 2. rzędzie jest grubsza o 50 mm, a oparcie sięga o 50 mm niżej, dzięki czemu są one wygodniejsze. Nawiewy powietrza na tablicy rozdzielczej nowej Mazdy5 są teraz wyżej niż w poprzedniej generacji, co zwiększa komfort w kabinie w zimne lub gorące dni, a pasażerowie z tyłu korzystają z nawiewów umieszczonych pod przednimi fotelami.
Rodzinna praktyczność i pojemność
Nowa Mazda5 pomieści nawet 7 osób, a ich siedzenia można łatwo składać tworząc różne konfiguracje: od dwóch miejsc z przestrzenią do przewożenia większych przedmiotów, przez 4
z bagażnikiem idealnym na letnie wakacje, po 7 foteli dla przyjaciół i rodziny. Trzypunktowe pasy środkowego miejsca w 2. rzędzie siedzeń umożliwiają zamontowanie tam 3 fotelików dziecięcych. Siedzenia 3. rzędu są dzielone 50:50 i mogą być niezależnie składane w podłogę lub ponownie rozkładane przez pociągnięcie taśmy zamocowanej do oparcia.
Siedzenia w 2. rzędzie mają unikalną dla Mazdy funkcję Karakuri. Po złożeniu siedziska lewego siedzenia do przodu można zmieścić pod nim poduszkę siedziska środkowego siedzenia. Opuszczając oparcie środkowego fotela, tworzy się wtedy szeroki i wygodny podłokietnik, albo rozkłada w tym miejscu praktyczny pojemnik Karakuri, ukryty pod siedziskiem prawego siedzenia. Jest on bardzo przydatny, ponieważ ma na wierzchu duży stolik, a pod nim siatkę, w której można przechowywać wiele rzeczy potrzebnych rodzinie w podróży. Gdy pojemnik Karakuri jest rozłożony, pod siedziskiem prawego siedzenia tworzy się dodatkowy schowek o pojemności 6,3 litra. Po złożeniu środkowego siedzenia pod boczne tworzy się wygodne przejście do 3. rzędu siedzeń, co oznacza, że nie trzeba demontować fotelika dziecięcego z zewnętrznych foteli 2. rzędu, by je złożyć, umożliwiając dostęp na tył. Nowa Mazda5 ma liczne schowki o dużej pojemności, w tym jeden 8-litrowy pod podłogą bagażnika, 6 podstawek pod kubki z napojami, dwie podstawki na butelki i schowek na tablicy rozdzielczej o pojemności 11 litrów. Są także dwa rozkładane stoliki na tylnej części oparć przednich foteli.
Zespoły napędowe
W ofercie zespołów napędowych nowej Mazdy5, zmodernizowany benzynowy silnik MZR 1.8 został uzupełniony o nowy silnik benzynowy MZR 2.0 DISI z układem i-stop. Zastępuje on obecny silnik 2,0-litrowy, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o kilkanaście procent.
Nowy silnik benzynowy Mazdy MZR 2,0 DISI rozwija moc 110kW/150 KM przy 6200 obr./min i maksymalny moment 191 Nm przy 4500 obr/min, zapewniając prędkość maksymalną 194 km/h i mnóstwo radości z jazdy. Ten silnik jest wyposażony w układ stop/start Mazdy i-stop, oszczędzający paliwo przez wyłączanie silnika, gdy samochód stoi na światłach lub w „korku”, i ponowne automatyczne uruchamianie w momencie naciśnięcia przez kierowcę pedału sprzęgła. Układ Mazdy i-stop jest unikalny, ponieważ wykorzystano w nim zasadę powtórnego rozruchu przy wykorzystaniu spalania wspomaganego przez rozrusznik, zamiast samego rozrusznika, jak w konwencjonalnych układach stop/start. Dzięki temu powtórny rozruch następuje już po 0,35 s, niemal dwukrotnie szybciej niż w konwencjonalnych układach stop/start, jest pewniejszy i bardziej płynny. W nowej Mazdzie5, sterowanie układem i-stop zostało jeszcze ulepszone, układ wyłącza teraz silnik na dłużej, jeśli jest włączona klimatyzacja, i zapewnia prawidłowe działanie układów pomocniczych w tej fazie. Oznacza to, że komfort pasażerów nie zmniejsza się na skutek działania układu.
Układ i-stop w nowej Mazdzie5 z silnikiem 2,0 o wtrysku bezpośrednim jest włączany automatycznie przy rozruchu silnika. Kierowca może go wyłączyć przyciskiem na tablicy rozdzielczej. Działanie układu nie jest zauważalne w czasie jazdy. Dopiero gdy samochód się zatrzyma, kierowca wciśnie pedał sprzęgła, ustawi dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym i puści sprzęgło, by silnik pracował na biegu jałowym, wyłączy się on automatycznie. Zielona lampka w zestawie przyrządów potwierdza, że układ celowo wyłączył silnik, co pozwala oszczędzić paliwo, gdy samochód się nie porusza. By kontynuować jazdę, kierowca wciska pedał sprzęgła i silnik automatycznie zostaje ponownie uruchomiony.
Układ i-stop Mazdy nie jest odmianą systemu dostępnego na rynku. Jest to unikalne rozwiązanie, opracowane samodzielnie przez Mazdę, w którym elektryczny rozrusznik jest potrzebny tylko w pierwszej fazie rozruchu. Później wykorzystuje się zalety technologii wtrysku bezpośredniego, by dokonać szybkiego i pewnego powtórnego rozruchu silnika.
Po zatrzymaniu nowej Mazdy5, układ sterujący silnika nie wyłącza go, dopóki nie wyrówna się objętość powietrza w cylindrach, w których trwa suw sprężania i rozprężania. Kierowca tego nie wyczuje, ponieważ proces trwa ułamek sekundy, a w jego wyniku silnik znajdzie się w pozycji idealnej do powtórnego rozruchu. Jeden z tłoków pozostaje w pozycji odpowiadającej zapłonowi. Powtórny rozruch zaczyna się, gdy do tego właśnie cylindra zostanie bezpośrednio podane paliwo, rozpylone, a następnie spalone, co spowoduje ruch tłoka w dół. W tym momencie rozrusznik elektryczny przekazuje nieco momentu na wał korbowy. Oba te impulsy składają się na bardzo szybki powtórny rozruch silnika.
W wyniku połączenia technologii DISI z i-stop, nowa Mazda5 jest żwawa i przyjemna w prowadzeniu, zużywając jedynie 6,9 litra paliwa na 100 km, czyli o 13% mniej, i emitując tylko 158 g CO2/km – 15% mniej niż z poprzednim silnikiem o tej samej pojemności skokowej.
Ulepszona wersja popularnego silnika benzynowego MZR 1.8 pozostaje w gamie nowej Mazdy5. Wprowadzono w nim elektroniczne sterowanie przepustnicą, wpływające na zmniejszenie zużycia paliwa i poprawę osiągów. Ma on aluminiowy blok, z lekkimi tłokami i korbowodami w celu obniżenia drgań i poprawy odpowiedzi na sygnały z pedału przyspieszenia. Rozwija moc 85 kW/115 KM przy 5300 obr./min i maksymalny moment obrotowy 165 Nm przy 4000 obr./min. Został na nowo dopasowany do 6-biegowej skrzyni ręcznie sterowanej, z większą rozpiętością przełożeń, co pomaga obniżyć zużycie paliwa o 4% (do 7,2 dm3/100 km), a emisję CO2 o 6% (do 168 g/km). Silnik spełnia normę Euro V.
Większa przyjemność z prowadzenia i jazdy
Opracowując nowy model, Mazda koncentrowała się na uzyskaniu Toisu-Kan, „harmonijnego, dynamicznego wyczucia kierowania”, czego wynikiem jest wyjątkowo liniowa charakterystyka zarówno przyspieszania, jak i manewrowania oraz hamowania, co zapewnia tak kierowcy, jak i pasażerom przyjemne wrażenia z jazdy. Dodatkowo, nowa Mazda5 otrzymała wzmocnienia ze stali o bardzo dużej wytrzymałości, by stać się lżejszą, sztywniejszą i bardziej odporną na zderzenia niż poprzednik. Konstruktorzy dodali nowe elementy zawieszenia, układu kierowniczego i poprawili aerodynamikę tak, że odpowiedź samochodu na sygnały sterujące jest bardziej liniowa, zapewniając lepszą kontrolę i przewidywalne zachowanie. Dodatkowo, nowa Mazda5 jest pierwszym modelem wyposażanym na wszystkich rynkach w układ Mazdy Brake Override System.
Zwiększona sztywność nadwozia i zawieszenia w celu lepszego prowadzenia
Konstruktorzy zawieszenia zwiększyli sztywność w tych rejonach, gdzie wpływało to na poprawę sterowności samochodu. Zwiększyli przekrój poprzeczny słupków D i górnej części drzwi bagażnika oraz promienie zaokrąglenia obramowania otworu drzwi bagażnika, co powoduje zmniejszenie jego odkształceń o 17% w porównaniu z poprzednią Mazdą5. Wokół górnego punktu mocowania przednich amortyzatorów i przy podstawie słupków B dodano punkty zgrzewcze, a tylne słupki mają przekrój zamknięty, by zwiększyć sztywność nadwozia na poziomie linii okien.
W zawieszeniu nowej Mazdy5 wykorzystano kolumny MacPherson z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu, dwururowe amortyzatory z przodu oraz rozdzielone sprężyny i amortyzatory jednorurowe ze zintegrowanymi odbojami z tyłu. W celu uzyskania bardziej liniowego wyczucia kierowania w porównaniu z poprzednim modelem, konstruktorzy wprowadzili nowe gumowe przeguby w kolumnie kierownicy i punktach mocowania stabilizatorów, zmodyfikowali amortyzatory i tuleje w przednim i tylnym zawieszeniu oraz zwiększyli sztywność wszystkich sprężyn. Te zabiegi spowodowały bardziej płynne ruchy nadwozia przy przyspieszaniu, hamowaniu i na zakrętach, a jednocześnie poprawiają stabilność jazdy na wprost przy dużych prędkościach.
Nowe rozwiązania sprzyjające aerodynamice nadwozia
Nowa linia przedniej części nadwozia nie tylko wyróżnia Mazdę5 wśród innych vanów, lecz także przyczynia się do poprawy właściwości aerodynamicznych minivana.
Nowy przedni spojler, płaska osłona silnika i duże owiewki przednich kół wspólnie regulują przepływ powietrza pod samochodem, co pomaga obniżyć zużycie paliwa. Kształt nadwozia jest także dobrany pod kątem poprawy rozkładu siły nośnej na przednią i tylną oś. Te zabiegi przyniosły współczynnik oporu aerodynamicznego nowej Mazdy5 o wartości jedynie 0,30, jeden z najniższych w segmencie kompaktowych minivanów.
Bezpieczeństwo bierne: zwiększona odporność zderzeniowa
W nowej Mazdzie5 rozwinięto zestaw rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, dzięki którym obecna Mazda5 była jednym z najbezpieczniejszych minivanów w Europie. W tym celu konstruktorzy odpowiedzialni za bezpieczeństwo dalej ulepszyli układ MAGMA (Mazda Geometric Motion Absorption), tworząc nowe nadwozie ze wzmocnieniami strukturalnymi tworzącymi „potrójne H”: w podłodze, na bokach i w dachu. Następnie dodali wzmocnienia zapewniające jeszcze większą odporność na uderzenia, jakie mają miejsce w rzeczywistych kolizjach.
Kabina jest obecnie mocniejsza, z nowymi wzmocnieniami dachu, zastosowaniem stali o bardzo wysokiej wytrzymałości na centralne słupki oraz stali o wysokiej wytrzymałości na boczne progi. Drzwi są mocniejsze i mniej podatne na wniknięcie do wnętrza. Ich krawędzie w większym stopniu zachodzą na nadwozie po zamknięciu, dodano specjalne zamki z przodu i z tyłu drzwi odsuwanych, pewnie utrzymujące je podczas zderzenia. Boczne drzwi mają belki inaczej rozmieszczone, a ich przekrój zmieniono z poprzedniego omegowego na zamknięty, używając też stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, tak że są jeszcze bardziej odporne na odkształcenie. Nowe są także duże wkładki absorbujące energię we wnętrzu drzwi i wykładzinach drzwi i budowa podłokietnika na drzwiach, podatnego na zgniecenie. Wszystko to obniża obciążenia przekazywane na ciała pasażerów w razie bocznej kolizji. Ramy oparć siedzeń w 2. rzędzie także są wzmocnione i lepiej wytrzymują nacisk bagażu w razie kolizji czołowej, jeśli siedzenia 3. rzędu są złożone lub ich nie ma.
Nowa Mazda5 jest także bezpieczniejsza w razie uderzenia z tyłu, gdzie nowe nadwozie lepiej pochłania energię i chroni zbiornik paliwa. Obramowanie otaczające zbiornik paliwa jest wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości, wytłoczone z dwóch blach o różnej grubości, a jego poprzeczki są prostsze i mają zoptymalizowany przekrój.
We wnętrzu, pasażerowie są chronieni przez zestaw wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo bierne, składający się z 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtynowe), pasów 3-punktowych z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia z przodu, oddzielający się pedał hamulca i energochłonną kolumnę kierownicy przemieszczającą się w poziomie, fotele i zagłówki pomagające zmniejszyć obciążenia kręgów szyjnych przy uderzeniu z tyłu, kotwiczenia fotelików dziecięcych i pasków stabilizujących ISO-FIX w 2. rzędzie siedzeń oraz miękkie, pochłaniające energię wykładziny powierzchni we wnętrzu.
Bezpieczeństwo czynne: nowy czujnik dotykowy drzwi przesuwanych i Park Assist
Używanie tylnych drzwi odsuwanych nowej Mazdy5 z napędem elektrycznym jest obecnie bezpieczniejsze dzięki zainstalowaniu, po raz pierwszy, czujnika dotykowego w postaci paska na całej długości drzwi. Jeśli na czujnik zostanie wywarta, przez ciało ludzkie lub inny obiekt, dostateczna siła do jego nawet niewielkiego odkształcenia, drzwi przesuwne zatrzymują się natychmiast, odwracają kierunek ruchu i powracają do pozycji otwartej. Nowy minivan Mazdy jest także bezpieczniejszy i łatwiejszy do prowadzenia w mieście dzięki wprowadzeniu układu wspomagania parkowania. Składa się on z 4 czujników w tylnym zderzaku, które stale mierzą odległość od przeszkód przy parkowaniu tyłem.
Układ hamulcowy nowej Mazdy5 został dopracowany w celu zapewnienia doskonałego opóźnienia i – w połączeniu ze zmianami w zawieszeniu, układzie kierowniczym i nadwoziu zapewniającymi liniową charakterystykę jazdy – przyczynia się do przewidywalnego zachowania samochodu i pewnego prowadzenia. Nowa Mazda5 jest wyposażona w duże 300 mm wentylowane tarcze hamulcowe z przodu (278 mm przy kołach 15-calowych) i 302 mm lite tarcze z tyłu (280 mm przy kołach 15-calowych), 4-kanałowy ABS, elektroniczny regulator sił hamowania (EBD), asystenta hamowania, układ kontroli trakcji (TCS) i DSC (odpowiednik ESP).
Układ Mazdy Brake Override System
Nowa Mazda5 będzie wprowadzana globalnie z układem Mazdy Brake Override System. Jeśli zostaną naciśnięte jednocześnie pedały hamulca i przyspieszenia, samochód zareaguje tylko na pierwszy z nich, co zapewnia bezpieczne wyhamowanie.
Lepsza ochrona przechodnia
W nowej Mazdzie5 jeszcze bardziej rozwinięto układ ochrony pieszego, optymalizując strukturę stalowego usztywnienia przedniej krawędzi pokrywy komory silnikowej, łatwiej uginającego się przy uderzeniu. Połączono to z powiększoną przestrzenią pomiędzy pokrywą a silnikiem, między czołem przedniego zderzaka a jego wzmocnieniem – co ułatwia skuteczne pochłanianie energii – oraz energochłonnymi materiałami w pokrywie i zderzaku.