Tworząc paletę silników dla nowej Mazdy5, położyliśmy szczególny nacisk na ich wpływ na środowisko i zużycie paliwa. To właśnie spowodowało, że skorzystaliśmy z dwulitrowego silnika benzynowego Mazdy z bezpośrednim wtryskiem i systemem i-stop, a dwulitrowego Diesla zastąpiliśmy zupełnie nowym silnikiem o pojemności 1,6 l, który jest liderem w klasie, gdy chodzi o poziom emisji CO2 . - powiedział Hideki Matsuoka, szef projektu Mazda5.
Silnik 1,6 l jest mniejszy, ma blok wykonany ze stopu aluminium i rozrząd z ośmioma zaworami i pojedynczym wałkiem (SOHC). Połączony jest z niewielką, lekką skrzynią biegów. Ten układ napędowy Mazdy5 1.6 Diesel jest o 120 kg lżejszy niż w poprzednim modelu. Przyczynia się to do znaczącego obniżenia zużycia paliwa. Silnik jest również wydajny. Inżynierowie dopracowali części mechaniczne rozrządu, obniżając tarcie między nimi i zastosowali wysoce wydajne wtryskiwacze, co zapewnia wyjątkową efektywność spalania. W rezultacie Mazda5 1,6 l Diesel rozwija moc o 5 KM większą niż poprzednia wersja 2,0 Diesel standard power, którą zastępuje, równocześnie zużywając o 14,8 procent mniej paliwa (5,2 l na 100 km) i generując o 13,2 % mniej CO2 (138 g/km).
Oczywiście nowy silnik spełnia wymagania normy Euro V. Ten wynik osiągnięto na różne sposoby, łącznie z obniżeniem stopnia sprężania do rekordowo niskiego 16:1 — obniża to temperaturę spalania — i z wysokowydajną chłodnicą układu recyrkulacji spalin, wyposażoną w zawór bocznikowy (obejściowy). Pozwala to silnikowi na szybsze rozgrzanie i osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej w sytuacji zimnego startu.
Ośmiozaworowy rozrząd z pojedynczym wałkiem ma mniej części ruchomych w porównaniu do układu dwuwałkowego. Dzięki temu można było zmniejszyć tarcie w układzie rozrządu, co przyczynia się do komfortu korzystania z silnika MZ-CD 1.6.
Optymalizacja polegała również na zastosowaniu nowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które podają paliwo pod ciśnieniem sięgającym 1600 bar. Umożliwiają one precyzyjną kontrolę nad dawkami i zastosowanie wtrysku pilotującego, czyniącego proces spalania łagodnym.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) pozwala silnikowi uzyskać maksymalny moment obrotowy 270 Nm dostępny w szerszym zakresie obrotów (między 1750 i 2500 obr/min), co ułatwia jazdę na co dzień. Maksymalna moc 85 kW/115 KM przy niskich 3600 obr/min pozwala na dynamiczną i komfortową jazdę. Mazda5 osiąga prędkość maksymalną 180 km/h na szóstym biegu.
Nowy silnik Mazdy5 wyposażono w nowy, bezobsługowy układ filtra cząstek stałych (DPF). Jednostka 1,6 l korzysta z katalizatora utleniającego, aby podwyższyć temperaturę spalin i zwiększyć dopalanie cząstek.