Przedstawiciele organizacji Euro NCAP zbadali układ monitorowania tyłu pojazdu Mazdy i docenili jego liczne zalety w zakresie bezpieczeństwa. System pomaga kierowcy unikać niebezpiecznych sytuacji czy wręcz kolizji z innymi samochodami podczas zmiany pasa ruchu. Dwa czujniki radarowe – po jednym z każdej strony tylnego zderzaka – prowadzą stały pomiar odległości od otaczających pojazdów i ich względnej prędkości.
Przy prędkości powyżej 60 km/h układ monitorowania tyłu pojazdu ostrzega kierowcę świetlnym wskaźnikiem zbliżeniowym umieszczonym w lusterku zewnętrznym po stronie, po której w martwym polu znajduje się inny pojazd lub inny pojazd wjedzie tam w ciągu 5 sekund z odległości sięgającej nawet 50 m. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz po stronie nadjeżdżającego pojazdu, wskaźnik zbliżeniowy zacznie szybko migać. Rozlegnie się również sygnał dźwiękowy, ostrzegający kierowcę przed zmianą pasa. System jest tak zaprojektowany, aby działał praktycznie w dowolnych warunkach pogodowych i wykrywał wszelkie rodzaje pojazdów, w tym motocykle.
Statystycznie, niemal 5% wszystkich wypadków to kolizje pojazdów zmierzających w tym samym kierunku, z tego niemal 80% powodowanych jest podczas zmiany pasa ruchu. Uwzględniając specyfikację systemu, opracowany przez Mazdę układ monitorowania tyłu pojazdu może pomóc uniknąć ponad połowy tych wypadków.
Mazda, jako pierwszy japoński producent samochodów, wprowadziła układ monitorowania tyłu pojazdu w Europie w modelu Mazda6, w 2008 roku. Później był on dostępny w modelach Mazda3 i CX-7 w 2009. W najbliższym czasie będzie elementem wyposażenia nowego modelu Mazda CX-5, który zostanie premierowo zaprezentowany podczas wrześniowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, obok odnowionego modelu Mazda3.
„Euro NCAP Advanced” to nagroda dla zaawansowanych technologii bezpieczeństwa
Od 2010 roku „Euro NCAP Advanced” nagradza producentów samochodów, którzy upowszechniają nowe technologie w zakresie bezpieczeństwa, zapewniające naukowo potwierdzone korzyści konsumentom i społeczeństwu.
Euro NCAP to niezależna organizacja prowadząca testy zderzeniowe, w skład której wchodzą stowarzyszenia konsumentów, kluby motoryzacyjne i władze transportowe z kilku europejskich państw. Przyznaje ona oceny za bezpieczeństwo samochodów od 1997 roku.
Bezpieczeństwo zawsze było priorytetem dla Mazdy. Model Mazda3 otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w ostatnim teście bezpieczeństwa Euro NCAP w 2009 roku (za zabezpieczenie dorosłych pasażerów, zabezpieczenie dzieci, zabezpieczenie przechodniów i systemy wspomagające bezpieczeństwo). W tym samym roku model Mazda6 otrzymał taką samą ocenę, a modele Mazda2 (2007) i Mazda5 (2005) otrzymały 5 gwiazdek za zabezpieczenie dorosłych (wcześniejszy system ocen).