Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki

Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki13.09.2011
Na tegorocznym salonie we Frankfurcie Mazda prezentuje zupełnie nowy model Mazda CX-5. Ten kompaktowy SUV jest pierwszym z nowej generacji pojazdów Mazdy, w którym wprowadzono przełomowe technologie SKYACTIV i stylizację "KODO - Dusza Ruchu", ...

...które wcześniej zaprezentowano w modelach koncepcyjnych Mazda SHINARI i Mazda MINAGI. Mazda CX-5 będzie stopniowo wprowadzana na rynki światowe od początku 2012 roku. Zaprojektowana z myślą o technologii SKYACTIV - w tym nowych silnikach benzynowych i diesla, automatycznych i manualnych skrzyniach biegów, oraz nadwoziach i podwoziach CX-5 zapewnia precyzyjne prowadzenie i właściwości jezdne najwyższej klasy, w połączeniu z doskonałymi parametrami środowiskowymi i bezpieczeństwem.

Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 1 Cel: najlepszy na świecie SUV z nieodpartym urokiem
Menadżer Programu CX-5 Hideaki Tanaka, powiedział: Naszym celem było opracowanie samochodu wywierającego wrażenie przez długi czas, sprawiającego przyjemność właścicielom i stanowiącego dla nich powód do dumy. Myślę, że to są najważniejsze wartości, które zawarliśmy w CX-5. Chcieliśmy stworzyć samochód najlepszy na świecie, odpowiadający potrzebom różnych stylów i etapom życia naszych klientów, zaspokajając ich najwyższe wymagania na długi czas. Zwróciliśmy szczególną uwagę na wygląd samochodu, precyzyjne prowadzenie, intuicyjną funkcjonalność i trwały urok. Starając się osiągnąć ideał pod każdym z tych względów, zmierzaliśmy w kierunku zwiększenia przyjemności z jazdy.

Innowacje w celu uzyskania przyjemności z jazdy
Zespół rozwojowy CX-5 skupił się na formie zewnętrznej, osiągach, funkcjonalności i powierzchniach styku, badając każdy punkt wspólny pomiędzy kierowcą a pojazdem i sprawdzając, jak można je zoptymalizować. Następnie priorytetem stała się ergonomia i koncentracja na najważniejszych elementach, by zapewnić najwyższą przyjemność z jazdy.

Design komunikujący dynamizm -pierwsze zastosowanie stylizacji „KODO – Dusza Ruchu”
Podążając za koncepcyjną Mazdą Minagi, pokazaną podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu br., Mazda CX-5 stała się pierwszym produkcyjnym modelem zgodnym z nową linią projektową Mazdy, „KODO – Dusza Ruchu”.

Główny Projektant Masashi Nakayama mówi: W CX-5 naszym celem było przekazanie silnego wrażenia ruchu i zwinności. Oglądaliśmy filmy o gepardach, ich zwinne nogi i to, jak używają całego ciała niczym sprężyny, by szybko przyspieszać i natychmiast zmieniać kierunek ruchu. Całe ich ciało promieniuje energią. Inspirując się ich sprawnymi, a przy tym pięknymi ruchami, chcieliśmy uzyskać zupełnie nowy wygląd SUVa, zaprojektowanego zgodnie z zasadami KODO.

Stylizacja zewnętrzna jest śmiała, wyrażająca typowe dla SUVów solidność i funkcjonalność oraz charakterystyczne dla Mazdy dynamizm i zwinność. We wnętrzu, stworzono kabinę zorientowaną na kierowcę, o wyrazistej stylizacji.

Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 2 Z zewnątrz

  • Widok z przodu: nowa „rodzinna twarz” samochodów Mazda z charakterystycznym poprzecznym „skrzydłem” wyrażającym moc i głębię.
  • Widok z tyłu: kontrast pomiędzy wyraźnie zaznaczonymi tylnymi błotnikami a zgrabnym tyłem podkreśla moc i urok atletycznej formy samochodu.
  • Widok z boku: wyraźne przednie błotniki i przetłoczenie bocznych ścian zwiększają wrażenie mocy.
  • Projekt zewnętrzny przyczynia się do doskonałych właściwości aerodynamicznych (docelowy Cx: 0,33) i niskiego hałasu w kabinie.

Wnętrze

  • Po stronie kierowcy zwraca uwagę głęboka osłona zestawu przyrządów, przypominająca kształtem kokpit samolotu.
  • Po stronie pasażera, obszerna, solidna tablica rozdzielcza z poziomymi akcentami stylizacyjnymi wzmaga poczucie bezpieczeństwa.
  • Użyto nowych, miękkich elementów na tablicy rozdzielczej i wykładzinach drzwi
  • Elementy najczęściej używane, jak ramiona kierownicy i wewnętrzne klamki drzwi, mają półmatowe wykończenie chromowane, co podkreśla wrażenie wysokiej jakości wnętrza.

Funkcjonalność
Zespół rozwojowy starannie przebadał, jakie cechy są niezbędne, by zapewnić komfort i wygodę. Skoncentrowano się na funkcjonalności, która sprawiłaby radość kierowcy i pasażerom. Zaprojektowano wygodne i przyjazne użytkownikowi wnętrze z pełnym wykorzystaniem przestrzeni i pomysłową funkcjonalnością. Dodatkowo, interfejs użytkownika opracowano tak, by informacje były przekazywane w sposób intuicyjny, łatwy do zrozumienia i natychmiastowego odczytania, a kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi.

Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 3 Pojemny, praktyczny i zmyślny

  • Rozstaw osi 2700 mm, jeden z największych w tym segmencie, ułatwił uzyskanie opływowej sylwetki i wygodnej kabiny.
  • Największa w klasie długość miejsca na nogi pasażerów na tylnych siedzeniach - 997 mm. Obszerne tylne siedzenia, na których dorośli pasażerowie mogą komfortowo podróżować z mnóstwem przestrzeni na kolana.
  • 500 litrów pojemności bagażowej (łącznie ze skrytką pod podłogą) do pełnego wykorzystania dzięki wyeliminowaniu wnikających elementów i zakamarków.
  • Pomysłowe, łatwe w zastosowaniu rozwiązanie KARAKURI. To pierwsze na świecie tylne siedzenia dzielone niezależnie 40:20:40*. Środkowe siedzenie po złożeniu tworzy duże, płaskie miejsce na bagaż. Roleta bagażnika samoczynnie podnosi się lub zasuwa, gdy drzwi bagażnika są otwierane czy zamykane.
  • Wygodnie mieszczące dwóch dorosłych, dzielone 40:20:40, tylne siedzenia umożliwiają także przewożenie długich przedmiotów po złożeniu środkowego oparcia, nawet jeśli na obu zewnętrznych fotelach są zamontowane foteliki dziecięce. Tylne oparcia można zdalnie złożyć prostym pociągnięciem dźwigni umieszczonej w tylnej części bagażnika.
  • Zapewniono dużą pojemność schowków, jakiej wymaga się od SUVa, w tym duży, otwarty w centralnej konsoli oraz przednie i tylne kieszenie w drzwiach wystarczająco duże na pomieszczenie 1-litrowej butelki.

Zaawansowany interfejs z intuicyjną obsługą

  • Kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 5,8 cala umieszczony centralnie w górnej części tablicy rozdzielczej przekazuje dane z układu audio-informacyjnego – w tym ustawienia sprzętu audio i połączenia telefoniczne – i obejmuje nowy układ nawigacyjny TomTom®
  • Nowy interfejs w Maździe CX-5 zwiększa bezpieczeństwo, skracając czas, przez jaki kierowca musi odrywać wzrok od drogi. Sterowanie menu przyciskami na kierownicy pogrupowano zgodnie z funkcjami, na centralnej konsoli umieszczając dotykowy ekran wyświetlacza i przełącznik funkcji interfejsu. Gdy samochód stoi kierowca może obsługiwać interfejs z ekranu dotykowego. Podczas jazdy może łatwo i bezpiecznie przeglądać menu. Taki układ umożliwia także sterowanie niektórymi funkcjami, zwłaszcza nawigacją, z miejsca pasażera za pomocą przełącznika umieszczonego pomiędzy fotelami.
  • Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 4

  • Nowy zintegrowany układ nawigacyjny bazuje na najnowszej technologii TomTom®, jednego z najpopularniejszych dostawców nawigacji w Europie. Za przystępną cenę klienci uzyskują dokładniejsze wyliczenie czasu dotarcia od celu, z uwzględnieniem poprzednio uzyskanych wyników i wskazanie tras alternatywnych umożliwiających uniknięcie korków. Wchodząc na stronę WWW z komputera domowego, użytkownik może również wgrywać nowe drogi, nie zapisane na mapach. Za dodatkową opłatą są dostępne także usługi „na żywo” TomTom® Live Services (zależnie od kraju). Zapewniają one dokładniejsze dane o natężeniu ruchu, prognozy pogody, ceny paliw i inne stale aktualizowane informacje.
  • Użytkownicy mogą podłączyć swoje odtwarzacze MP3 lub telefony komórkowe przez wejście USB lub Bluetooth®. Wyszukanie ulubionego utworu będzie łatwiejsze, ponieważ tytuł, płyta i wykonawca zostaną pokazane na wyświetlaczu z ekranem dotykowym.
  • Najlepszym sposobem na słuchanie ulubionej muzyki w Maździe CX-5 jest układ nagłośnienia surround BOSE, z nowej generacji wzmacniaczem pobierającym mniej energii i subwooferem.

Osiągi dynamiczne
W celu uzyskania precyzyjnej reakcji na ruchy kierownicy, konstruktorzy skupili się na dopasowaniu wysokich osiągów technologii SKYACTIV do kierowcy, używając tzw. cyklu PDCA, czyli głębokiej analizy etapów prowadzenia.

W pierwszej kolejności, zespół projektowy skupił się nad stworzeniem miejsca kierowcy, najbardziej odpowiedniego do przekazywania jego zamierzeń. W celu zapewnienia bezpośredniego działania, zoptymalizowali każdy punkt kontaktu pomiędzy pojazdem i kierowcą: pozycję do prowadzenia, pedały, kierownicę, podtrzymywanie ciała przez fotele i widoczność. Następnie analizowane są informacje przekazywane przez samochód. Kierowcy testowi sprawdzali tę właściwość zadając sobie pytanie „czy ja steruję samochodem tak, jak zamierzałem?” i „czy potrzebuję zmiany sposobu, w jaki samochód reaguje?”. W celu poprawy jakości komunikacji kierowca-samochód, zespół starał się, by reakcja auta była w pełni przewidywalna. Celem było umożliwienie kierowcy zmiany kierunku jednym ruchem, przy wyeliminowaniu konieczności jakichkolwiek poprawek i stworzeniu pełnej synchronizacji między kierowcą a pojazdem. Jako uzupełnienie, zespół dodał ogólny cel projektowy: stworzenie idealnych warunków, przy których sygnały sterujące kierowcy i odpowiedź samochodu są w całkowitej harmonii w pełnym zakresie ruchów: przy jeździe na wprost, manewrach i zatrzymywaniu.

Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 5 Nowe podwozie i nadwozie Mazda SKYACTIV

  • CX-5 ma nowo opracowane kolumnowe zawieszenie przednie i wielowahaczowe tylne. Geometria wahaczy zawieszenia i sztywność tulei są tak dobrane, by zapewnić lekką, bezpośrednią reakcję na ruch kierownicą przy małych i średnich prędkościach oraz doskonałą stabilność przy dużych prędkościach. Tylne amortyzatory pochylono nieco do przodu, poprawiając komfort jazdy nawet na nierównych nawierzchniach.
  • Nowo opracowane elektryczne wspomaganie kierownicy gwarantuje precyzyjne sterowanie zależne od prędkości jazdy. Na małych i średnich prędkościach zapewnia naturalne sprzężenie i bezpośrednią odpowiedź na sygnały sterujące. Przy dużych prędkościach, zapewniono stabilność zwiększającą zaufanie do właściwości jezdnych samochodu.
  • Hamulce zapewniają łatwo kontrolowaną, precyzyjną i wystarczającą skuteczność przy dużych i małych prędkościach.
  • Lekka, ale sztywna struktura nadwozia SKYACTIV-BODY została zoptymalizowana pod kątem stabilności prowadzenia, ograniczenia drgań i hałasu oraz doskonałej odporności kolizyjnej. Przyczynia się ona do przyjemnej, komfortowej i łatwej jazdy CX-5.
  • Ograniczono hałas i drgania. Hałas podzielono na pochodzący od nierówności nawierzchni i od zespołu napędowego. Dla każdego z nich rozpoznano nieprzyjemne niskie, średnie i wysokie częstotliwości, eliminując je skutecznie i uzyskując wyciszoną kabinę.
  • W celu uzyskania płynnego przepływu pod samochodem i ograniczenia formowania za nim wirów, powietrze jest kierowane do góry dzięki nowej budowie podwozia. Zespół projektowy skutecznie obniżył opór przepływu pod podłogą i zoptymalizował kształt górnej części nadwozia, zmierzając do uzyskania doskonałego współczynnika oporu Cx=0,33.

    Zupełnie nowe zespoły napędowe Mazda SKYACTIV
    Silniki benzynowe SKYACTIV-G 2,0 mają największy na świecie stopień sprężania 14,0:1, a ich układ wylotowy 4-2-1 zapobiega spalaniu stukowemu i zapewnia bardzo duży moment przy niskich prędkościach obrotowych, a tym samym przyspieszenie dokładnie odpowiadające życzeniom kierowcy. Samochody z tym silnikiem mają niskie zużycie paliwa, szybko reagują na przyspieszenie i zapewniają najwyższy komfort prowadzenia. W wersji z napędem 4x2 - maksymalny moment to 210 Nm przy 4000 obr./min, a maksymalna moc 121 kW (165 KM) W wersji 4x4 – maksymalny moment to 208 Nm przy 4 000 obr./min, a moc maksymalna 118 kW (160 KM) przy 6000 obr./min.

    Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 6 Silniki diesla SKYACTIV-D 2,2 mają najniższy na świecie stopień sprężania 14,0:1, a wydajne dwustopniowe turbodoładowanie zapewnia płynne przyspieszenie oraz dynamikę jazdy pozostawiające w tyle konwencjonalne pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Uzyskują one również doskonałą ekonomikę paliwową, przy bardzo niskiej emisji spełniającej wymagania Euro 6 bez potrzeby stosowania jakiegokolwiek układu usuwania tlenków azotu (NOx) ze spalin. Na rynku dostępne będą dwa warianty tego silnika:

    • Wersja High Power o maksymalnym momencie 420 Nm przy 2000 obr./min i maksymalnej mocy 129 kW (175 KM) przy 4500 obr./min
    • Wersja Standard Power o maksymalnym momencie 380 Nm przy 1800-2600 obr./min i maksymalnej mocy 110 kW (150 KM) przy 4500 obr./min.

    Wszystkie CX-5 są wyposażane w dwa typy nowych skrzyń biegów:

    • 6-biegową automatyczną SKYACTIV-DRIVE zapewniającą liniowe przyspieszenie i bezpośrednie przełączanie podobne jak przekładnie dwusprzęgłowe.
    • 6-biegową ręcznie sterowaną SKYACTIV-MT, o zwartej i wzmocnionej budowie przekładni, zapewniającej lekkie i pewne przełączanie znane z MX-5. Obie te cechy wpływają na efektywność paliwową i wysoką jakość prowadzenia CX-5.

    Właściwości środowiskowe i bezpieczeństwo
    W CX-5 użyto całego zestawu technologii SKYACTIV, by uzyskać doskonałą ekonomikę paliwową i niskie oddziaływanie na środowisko bez poświęcania radości z jazdy. Co do bezpieczeństwa, zasadniczym celem Mazdy jest „zapewnienie kierowcy zaufania do samochodu, by zwiększyć radość z prowadzenia”. W myśl tej zasady, konstruktorzy Mazdy pracowali nad poprawą podstawowych właściwości przy „jeździe, zakręcaniu i zatrzymywaniu”, oraz nad widocznością i łatwą obsługą. Dzięki lekkiemu i sztywnemu nadwoziu SKYACTIV-BODY, CX-5 zapewnia najwyższą odporność kolizyjną, która powinna zyskać najwyższe oceny w testach zderzeniowych na całym świecie.

    Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 7 Osiągi środowiskowe

    • Silnik benzynowy SKYACTIV-G 2,0 ze skrzynią 6-biegową ręcznie sterowaną i układem i-stop, z przednim napędem powinien zużywać średnio jedynie 6,0 litra paliwa na 100 km przy emisji CO2 139 g/km.
    • Silnik wysokoprężny SKYACTIV-D 2,2 ze skrzynią 6-biegową ręcznie sterowaną i układem i-stop, z przednim napędem ma docelowe średnie zużycie paliwa 4,5 litra na 100 km i emisję CO2 jedynie 119 g/km.
    • Silnik SKYACTIV-D spełnia wymagania Euro6 bez kosztownego układu oczyszczania spalin z NOx.
    • Skrzynia automatyczna SKYACTIV-DRIVE ma nową blokadę sprzęgła, działającą niemal w pełnym zakresie warunków jazdy. Znacznie zmniejsza to poślizg w przekładni, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa. Skrzynia jest dostępna zarówno do silników benzynowych, jak i diesla.
    • Układ start-stop Mazdy, i-stop, jest dostępny do CX-5 zarówno z silnikami SKYACTIV-G, jak i D. Poprzednio stosowano je tylko w modelach z silnikami benzynowymi. Z nowym, bardziej zaawansowanym układem sterującym, i-stop wyłącza silnik znacznie częściej, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa.
    • Technologia pojedynczych nanocząstek w katalizatorze poprawia sprawność konwersji spalin przy zmniejszonym zużyciu metali szlachetnych.
    • CX-5 jest jednym z najlżejszych i najbardziej opływowych pojazdów w swojej klasie, co ma wpływ na bardzo niskie zużycie paliwa i emisję CO2.

    Bezpieczeństwo
    Podstawę słupków A zoptymalizowano tak, by zapewnić doskonałą widoczność do przodu na krętych drogach i skrzyżowaniach. Lusterka zewnętrzne zamontowano na drzwiach, by stworzyć szczelinę między lusterkami a słupkami, przez którą kierowca może sprawdzić otoczenie.

    Zestaw najnowocześniejszych urządzeń wspomaga czujność kierowcy:

    • Smart City Brake Support (SCBS) – system automatycznego hamowania - jest standardem w średnich i wysokich wersjach wyposażenia (po raz pierwszy w segmencie kompaktowych SUV-ów). Korzysta z nowych czujników radarowych, aby zapobiec lub zmniejszyć skutki kolizji czołowej przy małej prędkości (do 30 km/h) przez automatyczne hamowanie pojazdu.
    • Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki 8

    • Ulepszony układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM) wykrywa pojazdy nadjeżdżające z tyłu lub znajdujące się w martwym polu widzenia, ostrzegając kierowcę (teraz od prędkości 30 km/h zamiast od 60 km/h, by zwiększyć bezpieczeństwo jazdy w mieście).
    • Lane Departure Warning – system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu - zmniejsza ryzyko przypadkowego opuszczenia pasa jazdy, używając kamery do wykrycia białych pasów oznakowania na jezdni i ostrzeżenia kierowcy o możliwości zboczenia z toru jazdy.
    • High-Beam Control (HBC) automatycznie zmienia światła z drogowych na mijania podczas jazdy nocnej, by nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

    Lekkie, ale zarazem sztywne nadwozie SKYACTIV-BODY zapewnia doskonałą odporność na kolizję i zostało zaprojektowane z myślą o zdobyciu najwyższych ocen w testach zderzeniowych na całym świecie. Struktura z wieloma drogami rozprowadzenia sił przy kolizji oraz przednia belka o przekroju z dużą zdolnością do pochłaniania energii dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo przy zderzeniach czołowych, bocznych i tylnych. Konstrukcja oparć i zagłówków przednich siedzeń pomaga zapobiec kontuzjom kręgów szyjnych przy uderzeniu od tyłu. W przednich drzwiach są dwie belki wzmacniające. Górna ma przekrój okrągły, podczas gdy dolna jest usztywniona przez dwa kołnierze. Dolna belka z tyłu również ma przekrój z dwoma kołnierzami, zwiększający wytrzymałość.

Źródło: Mazda Motor Poland