Od wprowadzenia na rynek w 2008 r. do końca czerwca 2011 r. sprzedano ok. 731 tys. szt. na świecie i 123 tys. w Europie.
Zalety, dzięki którym obecna Mazda3 jest najpopularniejszym modelem marki, zostały zachowane i jeszcze bardziej zaakcentowane w wersji po faceliftingu. Nowa wersja Mazdy3 została zaprojektowana tak, by wzbudzać jeszcze więcej emocji. Ma nowy, bardziej sportowy (i opływowy) przód, węższy tylny zderzak i koła o wygiętych ramionach. We wnętrzu, Mazda3 facelift daje jeszcze większe odczucie jakości niż wcześniej - dzięki nowym materiałom i kolorom, poprawionej ergonomii miejsca kierowcy i tablicy przyrządów. Dopracowano także tłumienie drgań i hałasu dzięki poprawionej izolacji akustycznej spodu i ramie usztywniającej przednią część nadwozia, która jest masywniejsza i ma więcej punktów zgrzewczych.
Konstruktorzy udoskonalili właściwości dynamiczne Mazdy3. Skoncentrowali się na zapewnieniu prowadzenia, przy którym samochód lepiej i płynniej reaguje na polecenia kierowcy. By to uzyskać, specjalne wzmocnienie przedniej poprzeczki nadwozia, stosowane wcześniej w Maździe3 MPS, jest obecnie standardem we wszystkich modelach (poza wersją z silnikiem wysokoprężnym MZR-CD 2,2). Konstrukcję dodatkowo uzupełniono o nową nakładkę usztywniającą w przedniej części spodu nadwozi wszystkich wersji. Wprowadzono nowe amortyzatory poprawiając komfort jazdy a układ kierowniczy EHPAS Mazdy3 facelift został zmodernizowany przez zastosowanie sztywniejszych kół. Liczne ulepszenia aerodynamiki nadwozia, w tym nowy przedni zderzak, sprzyjają poprawie stabilności.
Mazda3 facelift ma osiem wersji układu napędowego, w tym nową z silnikiem benzynowym i skrzynią automatyczną po raz pierwszy wprowadzoną na rynek europejski. Silniki benzynowe to wysokich osiągów turbodoładowany MZR 2,3 DISI (w Maździe3 MPS), mocny, ale oszczędny MZR 2,0 DISI z układem i-stop, MZR 2,0 z 5-biegową skrzynią automatyczną oraz wyróżniający się małym zużyciem paliwa MZR 1,6 ze skrzynią 5-biegową. Ofertę wersji benzynowych zamyka MZR 1,6 współpracujący z nową, 4-stopniową skrzynią automatyczną Activematic. Jeśli chodzi o diesle, klienci mogą wybrać dwie wersje mocnego i oszczędnego turbodiesla MZR-CD 2,2 lub lekkiego, zużywającego mało paliwa turbodiesla MZ-CD 1,6, wszystkie z ręcznie sterowaną 6-biegową skrzynią.
Lista wyposażenia Mazdy3 Facelift jest obecnie dłuższa i obejmuje również wskaźnik zmiany biegu oraz nowy, przystępny układ nawigacyjny bazujący na technologii TomTom®. Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo bierne i czynne zostały przeniesione z dotychczasowego modelu. Układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM) dostępny w Maździe3 otrzymał nagrodę Euro NCAP Advanced na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie.
Zmiany stylizacyjne
Zewnętrzne
- Nowy kształt przedniego zderzaka zapewnia lepszą aerodynamikę, a światła przeciwmgłowe są teraz okrągłe.
- Nowy, węższy zderzak tylny (tylko w hatchbacku) ułatwiający przeładunek bagażnika i zmniejszający wymiary auta (nie dotyczy wersji MPS).
- Tylne lampy są mocno przesunięte na boczne ściany, nadając mocny, atletyczny wygląd (tylko w wersji hatchback).
- Nowe koła 16- i 17-calowe z zakrzywionymi ramionami w celu zwiększenia dynamiki sylwetki
- 8 kolorów nadwozia, w tym nowy mikowy Autumn Bronze
- Dwa rodzaje nadwozia: sportowy 5-drzwiowy hatchback z tylnym spojlerem dachowym i elegancki 4-drzwiowy sedan
- „Flagowy” model o wysokich osiągach - Mazda3 MPS .
Wnętrze
Dynamika jazdy
- Rozwiązanie Toitsukan czyli: płynne przejścia od przyspieszenia, przez siły boczne do opóźnienia, tak by przy każdym rodzaju jazdy – na wprost, przy manewrach i hamowaniu zapewnić bezpośrednią, liniową reakcję samochodu.
- Sztywniejsze koła w celu zapewnienia lepszej stabilności przy jeździe na wprost
- Strukturę spodu usztywnia wzmocnienie przedniej poprzeczki wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości przy większej liczbie zgrzein oraz nowa pojedyncza nakładka zwiększająca sztywność na zginanie.
- Sztywność owiewek przednich kół jest zwiększona o 50% w celu poprawy stabilności
- Zwiększono poczucie stabilności jazdy optymalizując parametry amortyzatorów.
- Nowa charakterystyka pompy układu wspomagania kierownicy EHPAS zapewnia szybką reakcję i wyczucie drogi przy średnich i dużych prędkościach.
- Współczynnik oporu powietrza Cx zmniejszono do jedynie 0,27 w sedanie (poprzednio 0,28) i 0,29 w hatchbacku (poprzednio 0,30) dzięki: nowemu kształtowi przedniego zderzaka, który jest bardziej opływowy i lepiej kieruje przepływem powietrza, sztywniejszym owiewkom przednich kół, nie ulegającym odkształceniom, nowej osłonie spodu, większej o 10% dla poprawy przepływu powietrza
- Zmniejszono hałas i drgania, poprawiając płynność jazdy, dzięki grubszej ramie usztywniającej spodnią część nadwozia mocowanej większą liczba zgrzein oraz grubszej izolacji spodu ograniczającej przenikanie hałasu od nawierzchni drogi do kabiny.
- Przednie zawieszenie na kolumnach MacPherson, tylne wielowahaczowe (jak w dotychczasowym modelu)
- Przednie hamulce tarczowe wentylowane, tylne tarczowe o średnicy tarcz 278/265 mm (wersje z silnikami 1,6), 300/280 mm (wszystkie wersje 2,0-litrowe) i 320/280 mm (MPS); jak w dotychczasowym modelu.
Układ napędowy
- Nowy zderzak przedni zmniejsza opór powietrza, oba zderzaki są lżejsze, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji wersji po faceliftingu
- Gama wersji napędu zwiększona do 8 po wprowadzeniu 4-stopniowej skrzyni Activematic współpracującej z silnikiem benzynowym MZR 1,6
Silniki diesla
O wysokich osiągach, ale oszczędny turbodiesel MZR-CD 2,2 w dwóch wersjach, z 6-biegową skrzynią ręcznie sterowaną:
- High Power: 136 kW (185 KM) przy 3500 obr./min i 400 Nm maksymalnego momentu przy prędkości 1800-3000 obr./min w połączeniu ze średnim zużyciem paliwa 5,4 l/100 km (3,6% mniej niż w modelu, który zastępuje) i emisją CO2 144 g/km (mniej o 3,4%).
- Standard Power: 110 kW (150 KM) przy 3500 obr./min i 360 Nm momentu maksymalnego przy 1800-2600 obr./min i średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km (mniej o 3,7%) z emisją CO2 jedynie 139 g/km (mniej o 3,5%).
- Turbodiesel MZ-CD 1,6 rozwija moc 85 kW (115 KM) i moment 270 Nm w zakresie 1750-2500 obr.min; ze skrzynią 6-biegową hatchback zużywa średnio jedynie 4,3 litra paliwa na 100 km (2,3% mniej niż poprzednio) i emituje tylko 115 g CO2/km (mniej o 1,7%).
Silniki benzynowe
- MZR 2,3 DISI turbodoładowany silnik benzynowy o wysokich osiągach z 6-biegową skrzynią ręcznie sterowaną (tylko Mazda3 MPS) ma moc 191 kW (260 KM) przy 5500 obr./min i moment obrotowy 380 Nm przy 3000 obr./min, a zużywa 9,6 litrów paliwa na 100 km i emituje 224 g CO2/km. Ten model ma prędkość maksymalną 250 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s (identycznie jak poprzednik)
- Silnik benzynowy MZR 2,0 DISI i-stop z przekładnią 6-biegową rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 6200 obr./min i moment 191 Nm przy 4500 obr./min, potrzebuje 6,7 litra paliwa na 100 km (poprzednio 6,8 l/100 km) i emituje 157 g CO2/km (poprzednio 159 g)
- Wolnossący silnik benzynowy MZR 2,0 z 5-biegową skrzynią automatyczną rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 6500 obr./min i moment 187 Nm przy 4000 obr./min, zużywając średnio 7,6 litra paliwa na 100 km i emitując 175 g CO2/km (jak w dotychczasowym modelu)
- Wolnossący silnik benzynowy MZR 1,6 z 5-biegową skrzynią ręcznie sterowaną rozwija moc 77 kW (105 KM) przy 6000 obr./min i 145 Nm momentu przy 4000 obr./min, zużywając średnio 6,4 litra paliwa na 100 km i emitując 147 g CO2/km (poprzednio 149 g)
- Nowy silnik benzynowy MZR 1,6 z 4-biegową skrzynią Activematic potrzebuje tylko 7,4 litra paliwa na 100 km i emituje 171 g CO2/km (sedan). W hatchbacku średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 l/100 km, a emisja 176 g CO2/km. Activematic pracuje w trybie całkowicie automatycznym lub przy ręcznym sterowaniu sekwencyjnym, uwzględniając pochyłości drogi oraz przy zoptymalizowanej redukcji biegu z 4. na 2. w odpowiedzi na pełne wciśnięcie pedału gazu („kick down”).
Wyposażenie i bezpieczeństwo
- Nowy, przystępny cenowo zintegrowany układ nawigacyjny Mazdy bazujący na technologii TomTom® * z pamięcią 4 GB i 18 językami, dużym 5,8-calowym ekranem dotykowym, telefonem głośnomówiącym Bluetooth® i podłączeniem audio z zewnętrznym mikrofonem
- Nowy wskaźnik zmiany biegu w celu optymalnego połączenia przyjemności z jazdy i oszczędności paliwa (przy ręcznie sterowanej skrzyni biegów i silnikach benzynowych MZR 1,6 i MZR 2,0 DISI oraz wszystkich dieslach)
- Dźwignia hamulca ręcznego obszyta skórą standardem we wszystkich modelach
- Nowa obszyta skórą dźwignia zmiany biegów (wyższe poziomy wyposażenia i MPS)
- Fotele ze skórzaną tapicerką z 3 ustawieniami w pamięci i 2 kolejnymi zapisanymi w nadajniku układu bezkluczykowego wejścia i rozruchu
- 10-głośnikowy wysokiej jakości system nagłośnienia Bose® z układem kompensacji zakłóceń AudioPilot2® i układem surround Centerpoint® (przeniesione z poprzedniego modelu)
- zestaw głośnomówiący współpracujący z wszystkimi telefonami komórkowymi z Bluetooth® oraz przenośnymi odtwarzaczami (przeniesione z poprzedniego modelu)
- Zaawansowany układ rozprowadzania i pochłaniania energii kolizji IDAS zapewnia sztywne i bezpieczne nadwozie (przeniesione z poprzedniego modelu)
- Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne standardowe na wszystkich rynkach
- Aktywne przednie zagłówki chroniące kręgi szyjne przed urazami przy najechaniu od tyłu
- Pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami i ograniczeniem siły napięcia
- Rozłączający się pedał hamulca, podkładki absorpcyjne pod stopami, kolumna kierownicy pochłaniająca energię
- Miękkie, absorbujące energię nakładki w każdym narożniku kabiny
- Pokrywa komory silnika, mocowanie błotników i belka zderzaka zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa pieszego
- ABS, EBD, DSC, asystent hamowania i układ kontroli trakcji (TCS) w standardzie
- Układ monitorowania tyłu pojazdu, który otrzymał nagrodę Euro NCAP Advanced na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie.
- Czujniki parkowania
- Reflektory biksenonowe z ruchomymi światłami adaptacyjnymi
- Układ Emergency Stop Signal (ESS) ostrzegający pojazdy z tyłu o nagłym hamowaniu przez automatyczne włączenie świateł awaryjnych, w standardowym wyposażeniu.
Bezpieczeństwo bierne (przeniesione z poprzedniego modelu)
Bezpieczeństwo czynne (przeniesione z poprzedniego modelu)