...dzięki której kierowca może także zmieniać biegi ręcznie bez konieczności przełączania w tryb manualny, używając specjalnych łopatek zamontowanych przy kierownicy. Takie rozwiązanie pozwala na zachowanie sportowych wrażeń z jazdy i przydaje się zwłaszcza podczas pokonywania wzniesień, zakrętów i przy wyprzedzaniu. Automatyzacja jednak zobowiązuje i odciąża kierowcę – gdy system kontrolujący przekładnię stwierdzi, że pojazd nie musi już jechać dalej na niższym biegu, sam przywróci pracę w trybie automatycznym.
System Direct Activematic obejmuje również funkcję Active Adaptive Shift (AAS) analizującą pochylenie drogi i geometrię zakrętów, docisk pedału gazu i hamulca, przyspieszenie pojazdu i sposób, w jaki kierowca nim kieruje. Na podstawie analizy tych danych ustala optymalną strategię zmiany biegów. Mazda oferuje więc opcję łączącą sportową jazdę z wygodą charakterystyczną dla przekładni automatycznej.
W zestawieniu z automatem silnik MZR rozwija moc 150 KM/118 kW przy 6700 obr./min. maksymalny moment obrotowy 188 Nm przy 5000 obr./min (obroty ograniczono fabrycznie do maks. 7000/min.) Mazda MX-5 z 6-biegową skrzynią automatyczną zużywa średnio 7,9 l paliwa na 100 km i emituje 188 g CO2 na kilometr.
Nowa przekładnia automatyczna jest dostępna w Mazdzie MX-5 w wersji wyposażeniowej Sport, którą uzupełniono także o alarm antywłamaniowy i system monitorowania ciśnienia w oponach. Za zautomatyzowaną Mazdę MX-5 trzeba będzie zapłacić niecałe 113 000 złotych.