Elegancki i uniwersalny model kontynuuje pasmo sukcesów zapoczątkowane przez pierwszą Corsę w 1982 roku. Do dziś wyprodukowano już ponad 13 milionów egzemplarzy Corsy wszystkich generacji.
„Corsa, na którą przypada około jednej czwartej sprzedaży Opla, jest jednym z naszych najważniejszych modeli w Europie. W zależności od wersji jest to doskonały samochód dla singli i par, a nawet dla całych rodzin” — mówi Peter Küspert, wiceprezes ds. sprzedaży i obsługi posprzedażnej w firmie Opel.
Przez lata Corsa nie tylko zyskała sympatię klientów, ale także zdobyła wiele nagród i tytułów, w tym ostatnio: „Mały Samochód Roku 2016” w Irlandii, „Eko Samochód Roku 2016” na Łotwie, „Najrozsądniejszy Samochód 2015” i „Mistrz Wartości 2015” w Niemczech, a także AUTOBEST w kategorii samochodów, które warto kupić w Europie („Best Buy Car of Europe”) w 2015 roku. Opel Corsa jest więc prawdziwą Europejką.
O sukcesach modelu zadecydowało szereg czynników: Corsa oferuje przyjemną i elegancką atmosferę oraz radość z jazdy dzięki najlepszym rozwiązaniom technicznym zapożyczonym z samochodów wyższej klasy. W małym bestsellerze koncepcja stylistyczna Opla, czyli „połączenie rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją”, spotyka się z najwyższym komfortem i nowoczesnymi systemami wspomagającymi kierowcę, a także najlepszymi opcjami łączności zapewnianej przez system multimedialny IntelliLink i system Opel OnStar. Imponująco przedstawia się także gama mocnych i oszczędnych turbodoładowanych silników benzynowych i wysokoprężnych oraz przystosowanych do spalania LPG. Wyjątkowo korzystna jest również relacja ceny Corsy do jej osiągów. Podstawową wersję Corsy z trzydrzwiowym sportowym nadwoziem i silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 51 kW/70 KM (zużycie paliwa wg NEDC: 6,7–6,6[1] l/100 km w cyklu miejskim, 4,6–4,51 l/100 km poza miastem, 5,4–5,31 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 126–1241 g/km) można kupić już za 42 100 zł (sugerowana cena detaliczna z VAT w Polsce). Do pięciodrzwiowej przestronnej wersji rodzinnej trzeba dopłacić zaledwie 1 100 zł.
Opel Corsa: Historia sukcesu w pięciu aktach
Akt pierwszy: 1982–1993
Corsa A jako „młodsza siostra Kadetta” zadebiutowała z wyrazistym nadwoziem o długości zaledwie 3,62 metra. Samochód wyróżniał się wyjątkowo niskim, być może nawet rekordowym współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,36, a także mocno zarysowanymi nadkolami w rajdowym stylu. Główny projektant Erhard Schnell stworzył mały sportowy samochód o prostych i zdecydowanych liniach, który szczególnie przypadł do gustu „panom domu”. Flagową wersją była stukonna Corsa GSi, ale ten model Opla oferowano także z silnikami wysokoprężnymi. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A sprzedawała się znakomicie — w sumie do klientów trafiło 3,1 miliona egzemplarzy tego modelu.
Akt drugi: 1993–2000
Pomimo sukcesu pierwszej Corsy w Rüsselsheim zdecydowano, że jej następca powinien zostać „ulubieńcem pań”. Do pracy zabrał się Hideo Kodama. Jego dziełem była bardziej zaokrąglona i łagodniejsza Corsa z urokliwymi „szeroko otwartymi oczami” reflektorów. Corsa B była o 10 centymetrów dłuższa od poprzedniczki i znacznie bardziej przestronna w środku. Zastosowano w niej także — po raz pierwszy w tej klasie samochodów — wyższe standardy bezpieczeństwa, w tym hamulce z ABS, wzmocnienia boczne oraz czołowe poduszki powietrzne. Na niektórych rynkach oprócz wersji hatchback Opel ponownie zaoferował nadwozie typu sedan, a także kombi i wersję pick-up. Silniki benzynowe zostały wyposażone we wtrysk paliwa i katalizatory, wersja GSi otrzymała 16‑zaworową głowicę, a silniki wysokoprężne — turbodoładowanie. Corsa drugiej generacji odnosiła sukcesy na całym świecie, a sprzedaż sięgnęła 4 milionów egzemplarzy.
Akt trzeci: 2000–2006
O zaprojektowanie kolejnej Corsy ponownie poproszono Hideo Kodamę. Styl generacji oznaczonej literą C wyraźnie nawiązywał do udanej poprzedniczki. Nowa Corsa wydłużyła się o kolejne 10 centymetrów. Zwiększono także rozstaw kół i osi, dzięki czemu w środku zrobiło się znacznie luźniej. Po raz pierwszy nadwozie zostało w całości ocynkowane. Zaawansowane technicznie czterozaworowe silniki benzynowe ECOTEC oraz nowe turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa zapewniały wysoką moc przy niewielkim spalaniu i emisji. Wszystkie wersje były zgodne z rygorystyczną normą emisji spalin Euro 4. Corsa C odniosła podobny sukces jak jej poprzedniczki — sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy.
Akt czwarty: 2006–2014
Podobnie jak w przypadku Corsy B odmiany trzy- i pięciodrzwiowa podążyły własnymi drogami. Sportowe gusta klientów miała zaspokoić trzydrzwiowa Corsa o charakterystycznej sylwetce przypominającej coupé, tak jak oryginalna Corsa A. Odmiana pięciodrzwiowa stała się zaś przestronnym i w pełni funkcjonalnym samochodem rodzinnym. Corsa D mierzyła prawie 4 metry długości. Jednostki napędowe Corsy wyróżniały się niskim zużyciem paliwa między innymi dzięki technologii ecoFLEX Opla oraz systemowi Start/Stop. Corsę czwartej generacji sprzedano w liczbie 2,8 miliona egzemplarzy.
Akt piąty: od 2014 r.
Corsa piątej generacji, którą zamówiło dotychczas 750 000 klientów, również jest produkowana w zakładach Opla w Saragossie i Eisenach, w wersjach z nadwoziem trzy- i pięciodrzwiowym. W Eisenach produkowany jest też Opel ADAM — mniejszy brat Corsy, co przywodzi na myśl jej niegdysiejsze pokrewieństwo z Kadettem.
[1] Z oponami o obniżonych oporach toczenia.