Niemiecki producent samochodów uczestniczy w przedsięwzięciu „Ko-HAF — Kooperatives hochautomatisiertes Fahren”. Wyniki osiągnięte na półmetku tego niemieckiego projektu badań nad systemem kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy zostały zaprezentowane 18 maja w Aschaffenburgu w Niemczech.
Systemy kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy nie muszą być ciągle monitorowane przez kierowcę. Kierujący może zająć się innymi czynnościami, ale na wezwanie systemu powinien być w stanie przejąć kontrolę nad pojazdem w ciągu ustalonego czasu. Pojazd musi zatem „przewidywać” sytuację z większym wyprzedzeniem niż pozwalają na to zamontowane w nim czujniki. Tego właśnie dotyczy inicjatywa Ko‑HAF: pojazdy wysyłają na „serwer bezpieczeństwa” dane dotyczące aktualnej sytuacji na trasie, w tym informacje o lokalizacji robót drogowych, zatorów ulicznych czy wypadków. Informacje te są zbierane i kompresowane na serwerze, który na żądanie udostępnia je innym pojazdom, w formie precyzyjnej mapy. Działa to jak sztuczny horyzont dostarczający wysoce szczegółowego podglądu sytuacji na drodze.
W ramach projektu Ko‑HAF Opel koncentruje się na skomputeryzowanych mapach oraz procedurach wyłączania trybu jazdy zautomatyzowanej i przejmowania kontroli nad pojazdem przez kierowcę. Inżynierowie z Rüsselsheim zaprojektowali architekturę, interfejsy i protokoły serwera bezpieczeństwa, które są obecnie testowane.
Dodatkowym, ale równie ważnym zadaniem było opracowanie procedury samolokalizacji pojazdu. Firma Opel zaprojektowała algorytmy wizualnego mapowania i lokalizacji, które następnie są łączone z informacjami z map zapisanych na serwerze i w systemach pokładowych, czujników ruchu oraz globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS). Procedura lokalizacji jest weryfikowana w testowym Oplu Insignii w Centrum Testowym Opla oraz na autostradach wokół Frankfurtu nad Menem, przez które poprowadzono trasę testową Ko‑HAF.
Drugi obszar, na którym skupia się Opel, to działania kierowcy. Inżynierowie firmy opracowali oprogramowanie i system czujników mających wykrywać i klasyfikować zachowanie kierowcy w czasie, w którym samochód porusza się w trybie automatycznym.
Opel buduje prototyp pojazdu, który pozwoli zademonstrować na autostradzie najważniejsze funkcje systemu kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy — takie jak automatyczne wjeżdżanie na autostradę i włączanie się do ruchu, jazda autostradą i manewry wyprzedzania oraz automatyczne opuszczanie autostrady. Pokaz możliwości prototypowego Opla w rzeczywistym ruchu autostradowym jest planowany na wrzesień 2018 roku jako część końcowej prezentacji wyników programu Ko‑HAF.
Z uwagi na złożoność zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, niezbędnych do realizacji kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy, weryfikacja projektowanego rozwiązania w rzeczywistym ruchu drogowym wymagałaby pokonania niewyobrażalnej liczby kilometrów. Dlatego firma Opel opracowuje nową strategię badań, w której jak najwięcej testów w warunkach rzeczywistych można by zastąpić symulacjami.