Rüsselsheim. Podczas Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze (Hala 12, stoisko C 12, 21 – 28 września) Opel prezentuje zwiedzającym nowe wersje modeli Vivaro i Movano oraz uaktualniony program dostawczego modelu AstraVan. Vivaro wchodzi na rynek z odmłodzonym wyglądem, nowymi, mocniejszymi silnikami (zgodnymi z wymaganiami normy emisji spalin Euro 4), udoskonalonymi rozwiązaniami technologicznymi, dwiema nowymi wersjami z opuszczanymi burtami oraz z poszerzonym zakresem wyposażenia. Movano także otrzymało nowe, mocniejsze silniki i jest teraz wyposażone w system ESPPlus. Vivaro pojawi się u dealerów w październiku, zaś Movano w listopadzie. Dzięki tym nowym wersjom Opel zwiększy swoje zaangażowanie w rozwijającym się segmencie pojazdów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony. Wraz z brytyjską marką siostrzaną ,Vauxhall, Opel ponad dwukrotnie zwiększył sprzedaż w Europie Zachodniej i Środkowej w latach 2001-2005 – od ponad 80 000 do ponad 180 000 pojazdów. Ten imponujący sukces sprawia, że firma jest najszybciej rozwijającym się producentem samochodów dostawczych w Europie.
Inną ciekawostką Salonu w Hanowerze jest filia GM, Allison Transmission (stoisko G 52), która prezentuje dwusystemowy układ hybrydowy wykorzystywany w autobusach w USA od 2004 roku, a który będzie obecnie dostarczany producentom europejskim.
Światowa premiera: nowy Opel Vivaro
Opel zachował podstawową, bardzo udaną koncepcję modelu Vivaro z charakterystycznym dachem "Jumbo", ale poddał ją dalszym pracom rozwojowym.
Nowo zaprojektowane reflektory i chromowana listwa z logo Opla na osłonie chłodnicy w oczywisty sposób identyfikują Vivaro jako członka rodziny Opla, zaś atrakcyjny design uzupełniają nowe światła tylne. Nowe Vivaro otrzymało też liczne modyfikacje techniczne. Całkowicie odnowiona gama silników obejmuje trzy turbodoładowane jednostki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim common-rail i jedną jednostkę benzynową o pojemności skokowej 2,0 litrów. Wszystkie silniki spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 4. Poprzednie silniki o pojemności 1,9 litra zostają zastąpione dwoma nowymi jednostkami 2.0 CDTI (66 kW/90 KM i 84 kW/114 KM). Mają one lepsze osiągi i moc wyższą nawet o 26 procent od poprzedników, a zużywają przy tym praktycznie taką samą ilość paliwa. Wersja 2.5 CDTI osiąga obecnie moc 107 kW/146 KM i moment obrotowy 320 Nm, o 10 KM i 10 Nm więcej niż uprzednio. Od października 2006 roku najsilniejsza jednostka wyposażona będzie standardowo w bezobsługowy filtr cząstek stałych i będzie opcjonalnie dostępna ze zautomatyzowaną sześciobiegową, ręczną skrzynią biegów Tecshift, która przyczynia się do obniżenia poziomu spalania paliwa nawet o sześć procent. Standardową przekładnią dla wszystkich silników jest zmodyfikowana ręczna skrzynia sześciobiegowa.
Nowe Vivaro dostępne jest w jeszcze większej liczbie odmian: poprzednia gama – Kombi, Tour, Life i van panelowy – została poszerzona o dwa modele z opuszczanymi burtami. Wersja z niską platformą ładunkową jest przeznaczona do transportu ciężkich i dużych towarów, gdyż wysokość progu do załadunku wynosi zaledwie 640 mm – to rzadkość w tym segmencie. Istotną innowacją wersji Kombi jest to że model ten może być teraz zamawiany z podwójnymi drzwiami przesuwnymi. Opel jeszcze bardziej uatrakcyjnił swój bestseller, wzbogacając jego wnętrze, wyposażając go w nowe elementy pakietu bezpieczeństwa, jak system wspomagania nagłego hamowania i rozszerzając gamę opcji dotyczących komfortu jazdy i stylistyki, szczególnie interesujących w wersjach osobowych.
Publiczny debiut: nowy Opel Movano
Nowe Movano oferowane jest z trzema nowymi, mocniejszymi, turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi o pojemności 2,5 litra (moc od 74 kW/100 KM do 107 kW/146 KM).
Standardowa, sześciobiegowa skrzynia biegów radzi sobie z tą mocą tak samo dobrze jak opcjonalnie dostępna, zautomatyzowana przekładnia Tecshift, oferowana początkowo z silnikami o mocy 100 KM i 120 KM. Bezobsługowy filtr cząstek stałych jest opcjonalnie dostępny z silnikiem 2.5 CDTI o mocy 120 KM i standardowo z jednostką o mocy 146 KM.
Nową pozycją w pakiecie bezpieczeństwa vana panelowego i Kombi jest elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESPPlus, który może wyhamować nawet trzy koła jednocześnie, aby ustabilizować pojazd w sytuacjach krytycznych. Większą wszechstronność i komfort zapewniają nowe schowki i mocowania wewnątrz pojazdu.
Szeroka gama mocnych modeli dostawczych
Opel umocnił swoją pozycję rynkową i stał się jednym z ważniejszych graczy w segmencie samochodów dostawczych. Oprócz nowych wersji przestronnych Vivaro i Movano oferuje szeroką gamę kompaktowych vanów.
W niektórych krajach europejskich obok wszechstronnego małego modelu Combo dostępna jest również CorsaVan i AstraVan. Gamę produktów poszerza także oferta samochodów specjalnego przeznaczenia firmy Opel Special Vehicles GmbH (OSV) i innych uznanych specjalistów od przeróbek pojazdów fabrycznych. Wszechstronność i elastyczność dostawczych modeli daje Oplowi możliwość zapewnienia idealnego spełnienia dowolnych potrzeb transportowych w klasie do 3,5 tony DMC. Silniki wszystkich samochodów dostawczych Opla – wysokoprężne i benzynowe oraz oferowana w modelu Combo bardzo ekonomiczna i przyjazna dla środowiska jednostka na sprężony gaz ziemny 1.6 CNG – korzystają z technologii ECOTEC, zapewniającej doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa, a przez to bardzo niski koszt eksploatacji.
GM wprowadza przełomowy, dwusystemowy napęd hybrydowy w Europie. Podczas Salonu IAA filia GM, Allison Transmissionm zaprezentuje dwusystemowy układ napędowy, który będzie teraz dostępny w transporcie pasażerskim w Europie. Jest on z powodzeniem wykorzystywany od 2004 roku w USA i Kanadzie w ponad 500 autobusach. Opracowano go na bazie połączenia konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z opatentowanym hybrydowo-elektrycznym napędem, tworząc pierwszy na świecie hybrydowy układ dwusystemowy. Dzięki elektrycznie sterowanej, bezstopniowej skrzyni biegów (EVT, elektryczna przekładnia o zmiennych przełożeniach) uznano go za układ dwusystemowy dzięki dwóm trybom działania – jednemu przeznaczonemu do niskich prędkości i drugiemu do wysokich. Napęd ten jest podstawą współpracy GM-BMW-DaimlerChrysler, zmierzającej do szybkiego opracowania systemu hybrydowego do samochodów osobowych. Pierwszym masowo produkowanym samochodem GM z dwusystemowym napędem będzie Chevrolet Tahoe, który pojawi się na amerykańskim rynku w 2007 roku.