Sprzedaż firmy Opel Automobile GmbH wraz z jej markami Opel i Vauxhall przez General Motors Grupie PSA została sfinalizowana.
„To historyczna data” — powiedział dyrektor generalny Opel Automobile GmbH, Michael Lohscheller. „Jesteśmy dumni z dołączenia do Grupy PSA. Otwieramy właśnie nowy rozdział w naszej historii po 88 latach z General Motors. Nadal będziemy udostępniać niemiecką technologię szerokiemu gronu klientów. Łącząc nasze atuty, sprawimy, że Opel i Vauxhall staną się rentownymi i samofinansującymi się przedsiębiorstwami. Wyznaczyliśmy sobie jasny cel przywrócenia rentowności do 2020 roku”.
„Jesteśmy dziś świadkami narodzin prawdziwego europejskiego czempiona” — podkreślił prezes zarządu PSA Carlos Tavares. „Pomożemy Oplowi i Vauxhallowi w odzyskaniu rentowności, starając się wspólnie stworzyć nowe wzorce dla branży. Wykorzystamy siłę obu kultowych marek i ogromny potencjał obecnej kadry. Opel pozostanie niemiecki, a Vauxhall — brytyjski. Obie marki doskonale uzupełniają nasze obecne portfolio francuskich marek Peugeot, Citroën i DS Automobiles”.Udział rozszerzonej Grupy PSA w europejskim rynku wynosi około 17 procent, co daje nam drugą lokatę wśród największych producentów na kontynencie oraz pierwsze lub drugie miejsca na największych rynkach.
Jak już zapewniano przy okazji podpisania umowy w marcu, wszystkie prawa pracowników do współdecydowania zostaną utrzymane.
W ciągu 100 dni zarząd firmy Opel/Vauxhall opracuje plan na przyszłość.
„Jesteśmy gotowi do podjęcia prac nad planem przy wsparciu PSA oraz oczywiście z udziałem naszych partnerów z rady zakładowej i związków zawodowych” - powiedział dyrektor generalny firmy Opel Michael Lohscheller.Ważną rolę będą odgrywały synergie z Grupą PSA, na przykład w dziedzinie zakupów i rozwoju. Połączony podmiot będzie mógł zrealizować znaczne ekonomie skali i synergie w zakupach, produkcji oraz projektach badawczo-rozwojowych. Ich wartość w obecnych realiach jest szacowana na 1,7 miliarda euro. Celem jest wygenerowanie nadwyżki w przepływach pieniężnych w działalności operacyjnej do 2020 roku oraz osiągnięcie marży operacyjnej na poziomie 2 procent do 2020 roku oraz 6 procent do 2026 roku.
Dzisiejszej inauguracji nowej ery towarzyszą ważne zmiany w zarządzie firmy.
„Mam przyjemność poinformować, że do zarządu wchodzą cztery nowe osoby” - powiedział dyrektor generalny Michael Lohscheller.
- Christian Müller - wcześniej wiceprezes Global Propulsion Systems - Europe, w firmie Opel od 1996 roku - zastąpi Williama F. Bertagniego na stanowisku wiceprezesa ds. inżynierii. Jego zadaniem będzie integracja struktur działów inżynierii i zespołów napędowych.
- Rémi Girardon - wcześniej starszy wiceprezes ds. strategii przemysłowej grupy w Grupie PSA - zastąpi Philipa R. Kienle’a na stanowisku wiceprezesa ds. produkcji.
- Philippe de Rovira - wcześniej kontroler grupy w Grupie PSA - przejmie stanowisko dyrektora finansowego firmy Opel od Michaela Lohschellera.
- Michelle Wen - dyrektor sieci zarządzania łańcuchem dostaw grupy w Vodafone Procurement - dołączy do zarządu firmy Opel z dniem 1 września, zastępując Katherine Worthen na stanowisku wiceprezesa ds. zakupów i łańcucha dostaw. Wszystkie pozostałe zmiany wchodzą w życie ze skutkiem natychmiastowym.
„Dziękujemy Katherine Worthen, Williamowi F. Bertagniemu i Philipowi Kienle’owi za ich dotychczasową pracę w firmie Opel i życzymy im dalszych sukcesów na nowym etapie ich kariery w General Motors” - powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Michael Lohscheller. „Serdecznie witamy Michelle Wen z Vodafone oraz Remi’ego Girardona i Philippe’a de Rovira z Grupy PSA. Cieszę się, że będą mógł współpracować z nowymi osobami, które wzmocnią potencjał zespołu zarządzającego firmą”.
Michael Lohscheller planuje znacznie uproszczoną strukturę zarządzania, w tym ograniczenie liczby bezpośrednich podwładnych.
„Zmniejszamy złożoność i zwiększamy tempo” - zadeklarował Lohscheller. „Mam nadzieję, że wraz z nowym zespołem zarządzającym będę mógł kształtować nowy rozdział w historii Opla i Vauxhalla oraz prowadzić naszą firmę ku przyszłym sukcesom. Korzyści z silniejszych marek Opel i Vauxhall odniosą nie tylko ich właściciele oraz pracownicy firmy, ale także nasi klienci”.
PSA współpracuje z Oplem i Vauxhallem już od 2012 roku. Owocem tej kooperacji są między innymi cztery modele Opla. Pierwszy z nich - Opel Crossland X - jest dostępny u dealerów od końca czerwca. Opel Grandland X, reprezentujący kolejny, wyższy segment samochodów sportowo-użytkowych, pojawi się na rynku jesienią. Premierę rynkową następcy lekkiego samochodu użytkowego Opla Combo zaplanowano na przyszły rok, a nowa generacja bestsellerowego Opla Corsy zadebiutuje w 2019 roku.
Opel i Grupa PSA będą w przyszłości kontynuować współpracę z General Motors. Oprócz rozwijania napędów elektrycznych, firma Opel zamierza także produkować pojazdy dla należących do GM marek Buick i Holden.
Jednocześnie trwa przejmowanie europejskiego oddziału GM Financial, które wymaga weryfikacji i zatwierdzenia przez różne organy regulacyjne. Finalizacja tej części transakcji jest planowana na drugą połowę 2017 roku.