"To największy salon samochodowy w tym regionie, zaś Turcja jest jednym z najważniejszych rynków sprzedaży klasycznych, kompaktowych sedanów" –twierdzi Alain Visser, Dyrektor Europejskiego Marketingu Opla. Nowy model dostępny będzie z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi o mocy od 90 do 140 KM. W sprzedaży pojawi się jesienią 2007 roku.
Nowa Astra sedan jest kontynuacją dawnej tradycji. Obie pierwsze generacje tego modelu dostępne były w wersji czterodrzwiowej z dużym, wydzielonym bagażnikiem. Astra sedan będzie produkowana w Polsce w Gliwicach, które są idealnym miejscem, jeśli uwzględnić fakt, że samochód powstał z myślą przede wszystkim o rynkach Europy Środkowej i Wschodniej.
Poprzednia wersja sedana, Astra Classic ll, będzie również nadal produkowana w tym zakładzie. Nowy model powstał w należącym do General Motors Europe Międzynarodowym Ośrodku Rozwoju Technicznego w Rüsselsheim we współpracy z General Motors Brazil. Tradycyjne czterodrzwiowe sedany odgrywają ważną rolę także w Brazylii, największym rynku Ameryki Południowej.
Nowy sedan uosabia progresywny, proporcjonalnie wyważony design Astry, dynamiczną linię i doskonałą charakterystykę jezdną oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Konstruktorzy nowego modelu przejęli z wersji kombi długi rozstaw osi (2703 mm), co zapewniło dużą przestrzeń z tyłu i obszerny bagażnik. Dzięki długości 4618 mm i pojemności przestrzeni bagażowej wynoszącej 500 litrów ten czterodrzwiowy sedan o szerokości 1754 mm i wysokości 1458 mm zalicza się do górnej strefy segmentu samochodów rodzinnych.
Napęd i układ jezdny: cztery silniki, duża elastyczność i wysoki poziom bezpieczeństwa W nowej wersji Astry dostępne będą cztery nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne z rodziny ECOTEC o pojemności skokowej od 1,3 do 1,8 litra i mocy od 90 do 140 KM. Najmocniejszą jednostką będzie silnik benzynowy 1.8 o mocy 140 KM ze zmiennymi fazami rozrządu.
Gama skrzyń biegów obejmuje pięcio- i sześciobiegowe skrzynie ręczne, czterobiegową przekładnię automatyczną oraz unowocześnioną, zautomatyzowaną ręczną skrzynię biegów Easytronic.
Astra oferuje dużą zwinność i precyzję prowadzenia, a przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa, którego podstawą jest interaktywny układ jezdny IDS z kolumnami McPhersona z przodu i objętą ochroną patentową belką skrętną z tyłu. Standardowy pakiet bezpieczeństwa wszystkich odmian Astry obejmuje tarcze hamulcowe z przodu, układ ABS, system kontroli hamowania na zakrętach (CBC), wspomaganie nagłego hamowania Brake Assist oraz elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (EKMS).
Ważniejsze elementy wyposażenia: zaawansowana technologia w klasie kompakt Astra sedan zaspokaja potrzeby wymagających użytkowników dzięki bogatemu wyposażeniu standardowemu. Opcjonalnie dostępne są również bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak reflektory biksenonowe, system wspomagania ruszania pod górę (HSA), system elektrycznego ogrzewania "Quickheat" i czujniki parkowania Park Pilot.
Nowa Astra dostępna będzie w trzech wersjach wyposażenia: Essentia, Enjoy i Cosmo. Już wersja Essentia fabrycznie wyposażona jest w szeroką gamę funkcji związanych z bezpieczeństwem, w tym przednie i boczne poduszki powietrzne oraz system ABS. Standardowe wyposażenie związane z komfortem i praktycznym charakterem auta obejmuje centralny zamek, elektryczne okna z przodu i oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcjach 60:40. Astra Enjoy to jeszcze szerszy pakiet wyposażenia – klimatyzacja, regulacja wysokości fotela kierowcy oraz sprzęt audio CD 30 – radio z odtwarzaczem płyt CD.
Najlepsza wersja – Cosmo – wyróżnia się dodatkowym wyposażeniem, jak 16-calowe felgi aluminiowe, wykończenie konsoli centralnej lakierem fortepianowym czy obleczona skórą kierownica. Najnowsze dziecko rodziny Astra można jeszcze lepiej dostosować do osobistych potrzeb dzięki czterem pakietom wyposażenia: * Światło i widoczność (wycieraczki przedniej szyby wyposażone w czujnik deszczu, fotochromatyczne lusterko wsteczne, system automatycznej kontroli świateł ALC) * Zima (podgrzewane fotele z przodu, system czyszczenia reflektorów) * Komfort (regulacja lędźwiowa fotela kierowcy) * Skórzane fotele (wraz z pakietem Komfort: przednie fotele sportowe, podgrzewanie foteli)
Alternatywnie do zwykłej klimatyzacji, standardowo oferowanej od wersji Enjoy, dostępny jest system elektronicznej kontroli klimatu (ECC) z czujnikiem jakości powietrza. Typową cechą Astry jest również bogata oferta systemów audio-informacyjnych. Mogą one obejmować system nawigacji lub funkcję odczytywana plików MP3. Dostępna jest ponadto konsola telefonu komórkowego z interfejsem Bluetooth i kontrolą głosową, jak również wersja Twin Audio, oferująca oddzielny system audio pasażerom podróżującym z tyłu.
Rynek: niemal 65 procent wszystkich samochodów kompaktowych to sedany Sieć detaliczna Opla w Europie Środkowej i Wschodniej wzrosła z 320 autoryzowanych dealerów w 2002 roku do 380 w 2006 i zapewnia tak samo wysoki poziom obsługi, jak w pozostałych częściach Europy. Nowa Astra sedan będzie istotnym dodatkiem do gamy modeli oferowanych na konkurencyjnych rynkach tego regionu. 67 procent klientów w Turcji decydujących się na samochód klasy kompaktowej wybiera wersję sedan. W Rosji wartość ta wynosi 65 procent, zaś średnia w Polsce i Europie Południowo-Wschodniej to 15 procent. W Europie Zachodniej ta wersja nadwozia odgrywa znacznie mniejszą rolę w sprzedaży samochodów klasy kompaktowej – jej udział w rynku wynosi około pięciu procent.
Wersje modelu Astra: ponad milion sprzedanych samochodów od wiosny 2004 roku Astra sedan to piąta wersja nadwozia kompaktowego bestsellera Opla. Od rynkowego debiutu obecnej generacji, który miał miejsce wiosną 2004 roku, sprzedano ponad milion egzemplarzy tego modelu. Obecnie co dziesiąty nowo rejestrowany samochód kompaktowy w Europie to Opel. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2006 roku sprzedaż Astry w Europie Środkowej i Wschodniej wzrosła do niemal 60 000 egzemplarzy, czyli o 20 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Ponad 10 000 z tych pojazdów sprzedano w Turcji. Opel spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży na tych rynkach w efekcie wprowadzenia do oferty czterodrzwiowego sedana.
Design tego wszechstronnego rodzinnego modelu odgrywa istotną rolę w zdobytej przez niego popularności. Swoim imponującym, pełnym dynamizmu wyglądem Astra wyróżnia się na tle konkurencji i jasno definiuje swoją pozycję w klasie kompakt. Dobrze wyważone proporcje są podstawą pełnej harmonii, dynamicznej linii nadwozia. W połączeniu z pełnymi napięcia powierzchniami, śmiałymi liniami, technicznie stylizowanymi detalami i wyróżniającymi się elementami układu graficznego proporcje pojazdu mocno podkreślają jego sylwetkę.
Design wnętrza jest w przypadku Astry bardzo ważny. Można to poznać nie tylko po jego wyglądzie, ale również po bardzo wysokiej jakości zastosowanych materiałów wykończeniowych. Wnętrze charakteryzuje się dynamicznymi formami, doskonale zharmonizowanymi ze stylem designu zewnętrznego. Elementy ergonomicznej deski rozdzielczej Astry, obejmują środkową konsolę z dużymi, przyjaznymi dla użytkownika pokrętłami, trójwymiarowe wskaźniki i łatwy w odczycie kolorowy wyświetlacz o przekątnej 6,5 cala, umieszczony dla bezpieczeństwa dokładnie nad konsolą środkową.
Astra zadebiutowała w marcu 2004 roku jako pięciodrzwiowy hatchback. Najbardziej praktyczna wersja kombi pojawiła się na rynku jesienią. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu aż 2,7 metra oferuje ona ponadstandardową przestrzeń na nogi z tyłu i do 1590 litrów przestrzeni bagażowej – to najlepsze wyniki w tej klasie pojazdów. Detale takie jak przeznaczony do użytku w bagażniku system FlexOrganizer zapewniają maksymalną wszechstronność.
Astra GTC (Gran Turismo Compact), zapewne najbardziej ekscytująca odmiana tego modelu, jaka pojawiła się na rynku, dostępna jest w sprzedaży od marca 2005 roku. Z kolei jesienią tego samego roku w salonach zadebiutowała odmiana najmocniejsza – osiągająca prędkość maksymalną 244 km/h ekskluzywna, wyczynowa Astra OPC z silnikiem turbo o mocy 240 KM. Uderzający design trzydrzwiowej wersji GTC charakteryzuje się sportowymi proporcjami i smukłą sylwetką o łukowatej linii dachu i wyrazistej, zwężającej się części przedniej i tylnej. Unikalny charakter tej odmiany podkreśla kolejna innowacja na światową skalę: opcjonalnie dostępna, panoramiczna, szyba przednia, rozciągająca się od maski aż po słupki środkowe i zapewniająca całkowicie nowe poczucie przestrzeni i widoczności.
Sportowa, elegancka Astra cabrio-coupé – odmiana TwinTop – pojawiła się w rodzinie w maju 2006 roku. Dzięki innowacyjnej konstrukcji trzyczęściowego, stalowego dachu zmienia się ona po naciśnięciu przycisku z wersji coupé w kabriolet, co nie zajmuje jej nawet 30 sekund. Inne charakterystyczne elementy czteromiejscowej wersji TwinTop to duża przestrzeń na bagaż (205-440 litrów) czy innowacyjny system ładowania "Easy Load".