Rüsselsheim. Nowy Opel Astra z odświeżoną stylistyką i nowymi, bardziej kompaktowymi, oszczędniejszymi i mocniejszymi silnikami będzie dostępny u dealerów od lutego 2007 roku. Dzięki sprzedaży ponad 1,2 miliona egzemplarzy od debiutu w marcu 2004 roku Astra trzeciej generacji stała się liderem w europejskich statystykach. Nowa Astra będzie miała światową premierę podczas salonu samochodowego w Bolonii (7–17 grudnia 2006 r.), a zamawiać ją będzie można od 20 listopada.
W przyszłości nabywcy Astry będą mogli wybrać jeden spośród jedenastu silników o mocy od 90 KM do 240 KM. Ich gama została poszerzona o dwie nowe i wydajne jednostki benzynowe 1.6 i dwie wysokoprężne turbodoładowane 1.7 CDTI z wtryskiem bezpośrednim common-rail, spełniające już przyszłe ograniczenia w zakresie emisji spalin.
Nowe, lekkie silniki 1.6 TWINPORT ECOTEC (moc 85 kW/115 KM) ze zmiennymi fazami rozrządu dołączają do doskonale sprzedającej się jednostki 1.6 TWINPORT (o mocy 77 kW/105 KM). Z silnikiem o mocy 115 KM i pięciobiegową skrzynią biegów Easytronic Astra zużywa zaledwie 6,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Źródłem dobrych osiągów jest przede wszystkim stała kontrola faz wałków rozrządu. Dzięki systemowi "Cam-Phase" czas otwarcia zaworów jest regulowany w zależności od szybkości i obciążenia szesnastozaworowej jednostki, co zapewnia optymalne osiągi i zużycie paliwa. Nowy silnik 1.6 turbo (moc 132 kW/180 KM), który zastępuje jednostkę 2.0 o mocy 125 kW/170 KM i współpracuje standardowo z sześciobiegową skrzynią biegów, jest jeszcze bardziej oszczędny. W porównaniu do poprzednika spala o ponad 13 procent mniej paliwa czyli 7,7 litra na 100 km.
Nowe silniki 1.7 CDTI o mocy 81 kW/110 KM i 92 kW/125 KM współpracują z sześciobiegową, manualną skrzynią i są wyposażone w układ wtrysku bezpośredniego common-rail, cztery zawory na cylinder, system kontroli mieszanki oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych. Będą dostępne od wiosny 2007 roku i zastąpią silniki 1.9 CDTI o mocy 74 kW/100 KM i 88 kW/120 KM. Dzięki momentowi obrotowemu podwyższonemu o 20 Nm i 40 Nm silniki 1.7 CDTI oferują większą moc i niższy poziom emisji spalin.
Uwzględniając pozytywną reakcję publiczności na nowoczesny język stylistyki modelu Astra, który zadebiutował w 2004 roku, konstruktorzy skoncentrowali się na dopracowaniu detali nowej wersji. Wersja pięciodrzwiowa i kombi otrzymały szerszą chromowaną listwę z logo Opla. Ten wyróżniający się element dekoracyjny przejmuje kształt przełamania maski silnika i rozciąga się na osłonę chłodnicy, która w tych modelach jest chromowana. Przerwa maski silnika została optycznie zmniejszona. Opływowe zagłębienia świateł przeciwmgielnych integrują zderzak z dynamicznie zarysowanym przodem w kształcie litery "V". Inną nowością wyróżniającą Astrę są tylne światła w trójwymiarowym układzie blokowym oraz chromowane obudowy reflektorów, stanowiące alternatywę dla przyciemnianych kloszy zarezerwowanych dla wersji Astra Sport. W przyszłości dostępne będą również reflektory ksenonowe oraz AFL z dynamicznym doświetlaniem zakrętów. Astra GTC wyposażona jest obecnie w osłonę chłodnicy w kształcie plastra miodu, która jeszcze lepiej podkreśla sportowy charakter tego nawiązującego do wersji coupé samochodu. W przyszłości wersja kombi zostanie wyposażona w eleganckie relingi dachowe z aluminium.
Wnętrze pojazdu otrzymało dodatkowe chromowane obwódki przełączników klimatyzacji i radia oraz nowe wykończenie panelu instrumentów i drzwi. Wersja Cosmo obejmuje dodatkowo luksusowy lakier fortepianowy na konsoli środkowej i dekoracyjne panele. Od wiosny 2007 roku dostępny będzie popularny system audio-informacyjny CD 30 MP3, wyposażony w zewnętrzne gniazdo połączeniowe do takich urządzeń, jak na przykład iPod.
Nowa generacja Astry to również mnóstwo nowości technicznych, wciąż rzadko spotykanych w tym segmencie samochodów. Na przykład Astra GTC to jedyny seryjnie produkowany samochód osobowy wyposażony w szybę panoramiczną. Rozciąga się ona nad głowami pasażerów aż do słupka środkowego, zapewniając całkowicie nowe postrzeganie przestrzeni i widoczność. Wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo są efektem wyposażenia pojazdu w opcjonalnie dostępny system IDSPlus z elektronicznym układem stałej kontroli amortyzacji (CDC). Czujniki i sterowniki tego spotykanego raczej w samochodach luksusowych i sportowych systemów ESPPlus, ABS i CDC stale wymieniają się danymi, co powoduje natychmiastową optymalizację ustawień układu jezdnego we wszystkich warunkach drogowych. Dzięki modelowi Astra w segmencie aut kompaktowych debiutują biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL z dynamicznym doświetlaniem zakrętów. Także podwyższona stabilność jazdy z przyczepą nowej generacji Astry nie jest często spotykana w tej kategorii pojazdów wśród innych marek. System monitoruje wychylenie zestawu samochód-przyczepa. Jest ono stabilizowane układami elektronicznymi, sterującymi hamulcami kół po lewej lub prawej stronie pojazdu.