Bolonia. Nowa wersja Opla Astra z nowymi, ekonomicznymi silnikami, odmłodzonym wizerunkiem, doskonałymi technologiami i poszerzoną gamą wyposażenia będzie dostępna u dealerów od lutego 2007. Skorzysta na tym cała rodzina modelowa Astry od wersji pięciodrzwiowej i kombi po sportowe trzydrzwiowe GTC oraz dynamiczny i elegancki kabriolet coupé TwinTop. Nowy Opel Astra ma swoją światową premierę podczas salonu samochodowego w Bolonii (7-17 grudnia) i można go już zamawiać u dealerów za niemal tę samą atrakcyjną cenę od 16 160 euro.
Dzięki sprzedaży ponad 1,2 miliona egzemplarzy tego modelu od marca 2004 roku, trzecia generacja Astry zajmuje wiodącą pozycję w bardzo konkurencyjnym segmencie samochodów kompaktowych i w europejskich statystykach sprzedaży. Ten bestseller będzie obecnie dostępny z jedenastoma nowymi silnikami o mocy 90 i 240 KM.
"Astra to nasz najlepiej sprzedający się model i, co ma ogromne znaczenie, z sukcesem zajmujący czołową pozycję w tym bardzo konkurencyjnym segmencie rynku. Z oczywistych powodów przykładamy do niego ogromną wagę. W efekcie ten jeden z najbardziej atrakcyjnych modeli jest teraz jeszcze bardziej wartościowy i ważny. Istotne korzyści dla klientów, takie jak lepsze osiągi, komfort, bezpieczeństwo i wygląd, pomogą umocnić pozycję Astry w Niemczech i w Europie" - Carl-Peter Forster, Prezes GM Europe
Nowa gama silników: większa moc, niższe zużycie paliwa
Dzięki dwóm nowym silnikom benzynowym 1.6 i dwóm wysokoprężnym turbo 1.7 CDTI z systemem wtrysku bezpośredniego common-rail (dostępnym od wiosny 2007), gama silników Astry oferuje dodatkowe, propozycje o wysokiej wydajności, które już obecnie technologicznie są zdolne spełnić wymagania przyszłości pod względem emisji spalin.
Nowy silnik 1.6 ECOTEC o mocy 85 kW/115 KM oferuje jeszcze lepsze właściwości jezdne dzięki dodatkowym 10 KM i 5 Nm momentu obrotowego w porównaniu z podstawową wersją 1.6 TWINPORT (77 kW/105 KM). W wersji z nowym silnikiem Astra GTC przyspiesza od zera do 100 km/h w 11,6 s i osiąga prędkość maksymalną 193 km/h. Nowe, lekkie jednostki napędowe wykorzystują technologię zmiennych faz rozrządu, dzięki której praca silnika dostosowuje się do warunków jazdy przy pomocy hydraulicznej regulacji łopatkowej. Dynamicznie dostosowuje ona działanie zaworów po stronie dolotowej i wylotowej do każdej sytuacji, co jeszcze bardziej przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa i poziomu emisji spalin. Z silnikiem o mocy 115 KM i opcjonalnie dostępną skrzynią biegów Easytronic, pięciodrzwiowa Astra zużywa zaledwie 6,3 litra paliwa na 100 km w miejsce uprzednich 6,5 litra.
Podobną równowagę pomiędzy osiągami a spalaniem osiąga jednostka 1.6 turbo o mocy 132 kW/180 KM, która zastępuje silnik 2.0 turbo o mocy 125 kW/170 KM. Jest ona lżejsza, co ma także wpływ na obniżenie opodatkowania dzięki mniejszej pojemności skokowej, i zużywa średnio 7,7 litra na 100 km przy lepszych osiągach (prędkość maksymalna Astry GTC: 223 km/h; przyspieszenie od zera do 100 km/h w 8,2 s). W porównaniu z poprzednią wersją zużycie paliwa spadło o 1,3 litra, czyli o ponad 13 procent.
"Pomimo wyższej mocy i większego momentu obrotowego ponownie udało się nam znacznie obniżyć poziom zużycia paliwa naszych już wyjątkowo wydajnych silników. Jestem pewien, że to dobre informacje dla środowiska i portfeli kierowców" - Roger Johansson, wiceprezes GM Powertrain Europe
Uwzględniając nowe jednostki, obecnie dostępnych jest siedem wersji z silnikiem benzynowym - taka gama to nowość w tej klasie pojazdów. Obejmuje ona wyjątkowo oszczędną jednostkę 1.4 TWINPORT ECOTEC o mocy 66 kW/90 KM, która, podobnie do silnika 1.6 o mocy 105 KM, wykorzystuje opracowaną przez Opla technologię TWINPORT. Wprowadzony na rynek w listopadzie 2005 roku silnik 1.8 ECOTEC o mocy 103 kW/140 KM cieszy się dużą popularnością wśród właścicieli Astry. W celu zmniejszenia zużycia paliwa i uzyskania lepszych osiągów stosuje on technologię zmiennych faz rozrządu, podobnie jak nowa jednostka 1.6 o mocy 115 KM. Gama silników benzynowych Astry obejmuje również nowoczesny silnik 2.0 turbo o mocy 147 kW/200 KM, i najmocniejszą jednostkę 2.0 o mocy 177 kW/240 KM i momencie oborowym 320 Nm, zarezerwowaną wyłącznie dla wyczynowej wersji OPC, co wprowadza ją do klasy samochodów sportowych. Astra OPC przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,4 s i oferuje prędkość maksymalną 244 km/h ? przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 9,2 litra na 100 km. W zależności od wersji silnikowej dostępna jest pięcio- lub sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów, pięciobiegowy Easytronic lub czterobiegowa przekładnia automatyczna.
Równie wszechstronna jest gama silników wysokoprężnych nowej wersji Astry. Została ona poszerzona o jednostki 1.7 CDTI o mocy 81 kW/110 KM lub 92 kW/125 KM. Te dwa nowe silniki, standardowo współpracujące z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i wyposażone w bezobsługowy filtr cząstek stałych – standard we wszystkich wysokoprężnych odmianach Astry – zastąpią jednostki 1.9 CDTI o mocy 74 kW/100 KM i 1.9 CDTI o mocy 88 kW/120 KM z manualną skrzynią biegów wiosną 2007 roku. Wersja 1.9 CDTI o mocy 120 KM z sześciobiegową automatyczną przekładnią będzie nadal dostępna. Podobnie jak silniki benzynowe, jednostki wysokoprężne oferują zużycie paliwa i niższy poziom emisji spalin w porównaniu z poprzednikami. Oba szesnastozaworowe silniki 1.7 CDTI korzystają z bezpośredniego układu wtrysku common-rail i technologii kontrolowanego zawirowania zapewniającej lepszą pracę, szybsze reakcje i wyjątkową oszczędność. Pięciodrzwiowa Astra zużywa aż o 0,5-0,9 litra oleju napędowego mniej na 100 km.
Nowoczesne silniki wysokoprężne Astry 1,3 CDTI o mocy od 66 kW/90 KM do 1.9 CDTI o mocy 110 kW/150 KM to najszersza gama takich jednostek w tej klasie pojazdów. Podobnie jest w przypadku skrzyń biegów. W zależności od silnika klient może wybrać skrzynię manualną o sportowym zacięciu, zautomatyzowany Easytronic i wygodną – sześciobiegową – przekładnię automatyczną.
Bardziej wyrazisty design oznacza silniejszą tożsamość modelu i marki
Nowa Astra wyróżnia się wśród konkurentów bardziej ekscytującym, sportowym wyglądem, a zespół stylistów nadał jej przodowi jeszcze bardziej wyrazistego charakteru. Astra trzeciej generacji zadebiutowała w 2003 roku podczas międzynarodowego salonu IAA we Frankfurcie gdzie spotkała się z ciepłym przyjęciem zwiedzających i krytyków. Dzięki ewolucyjnemu charakterowi obecna wersja jest wciąż łatwo rozpoznawalna jako członek rodziny, a styliści mogli jednocześnie wzmocnić tożsamość zarówno modelu jak i marki. Elementy stałe, takie jak ostro zarysowane "brwi" nad imitacją wlotów powietrza, są stałym znakiem marki. Poza tym zderzak został zintegrowany z dynamicznym przodem Astry.
Dominujący wygląd przodu jest również zasługą osłony chłodnicy. W wersji pięciodrzwiowej i kombi efekt ten jest dodatkowo wzmocniony przez zastosowanie poszerzonej chromowanej listwy z logo Opla. Wyraziste elementy dekoracyjne zmniejszają przerwę między maską a charakterystycznym przełamaniem maski, przenosząc go na osłonę chłodnicy, która także jest chromowana. Odnosząc się do dynamicznej linii Astry, szef projektantów, Friedhelm Engler, mówi: "Delikatny spadek wlotów powietrza i osłony chłodnicy nadaje jej silnego wyglądu i nawet, gdy stoi, wydaje się, że linia ta wznosi się ku górze. Dzięki mocnym proporcjom i aerodynamicznej linii nadwozia (cd = 0.32) Astra kojarzy się z biegaczem czekającym w blokach startowych".
Także stylowe obudowy reflektorów odzwierciedlają wysoką jakość. Astra Sport, jak również wersje z reflektorami ksenonowymi lub adaptacyjnymi, jest łatwa do rozpoznania dzięki ciemnym obudowom reflektorów. Inne cechy nowej Astry to przedni zderzak ze zintegrowanymi belkami ochronnymi (wersja pięciodrzwiowa i kombi), a także tylne światła w układzie trójwymiarowym (wersja pięciodrzwiowa), charakterystyczne do tej pory dla wersji GTC. Astra ma ponadto praktyczne relingi dachowe wykończone aluminium. Astra GTC została wyposażona w osłonę chłodnicy w kształcie plastra miodu, co jeszcze bardziej podkreśla jej sportowy charakter.
Masowa ekskluzywność i indywidualność
Nowa wersja Astry oferuje wnętrze o jeszcze wyższej jakości wyglądu konsoli środkowej, z dodatkowymi chromowanymi obwódkami wlotów powietrza i przełączników radia oraz nowym wykończeniem panelu instrumentów i drzwi. Najwyższa wersja Cosmo wykorzystuje w wykończeniach lakier fortepianowy, widoczny na wstawkach na środkowej konsoli i kierownicy. Te zarezerwowane zazwyczaj dla samochodów wyższych klas dodatki tworzą szersze możliwości personalizacji. Dzięki kaszmirowej lub brązowej tapicerce w wersji GTC, wnętrze Astry można w pełni samodzielnie urządzić. System audio-informacyjny CD 30 MP3, najpopularniejszy wśród użytkowników Astry, dostępny będzie od lutego w wersji z przyciskami sterowania na kierownicy i zewnętrznym gniazdem stereo do urządzeń takich jak iPod.
Najlepszym przykładem niespotykanych w tej klasie rozwiązań jest dach panoramiczny Astry. Nowa wersja Cosmo GTC jest w niego wyposażona standardowo. Ma on powierzchnię niemal 1,8 m2 i rozciąga się aż do słupka środkowego. W przeciwieństwie do innych szklanych dachów widoku nie przesłania żadna belka, co zapewnia kierowcy, pasażerowi z przodu i pasażerom z tyłu doskonałą widoczność, podobną do tej, jaką ma pilot sportowego samolotu. Wyposażenie standardowe obejmuje ponadto sportowy układ jezdny IDS w wersji Astra Sport, system informacji pokładowych (BID) w wersji Sport, Cosmo i OPC, nowe, szesnastocalowe felgi w wersji Edition, Sport i Cosmo. Wersja Cosmo jest teraz także standardowo wyposażona w światła przeciwmgielne.
Użytkownicy Astry, którzy pragną zindywidualizować swój samochód mają teraz większy wybór opcji. Gama starannie dobranych akcesoriów obejmuje obecnie takie pozycje, jak osłony przeciwsłoneczne na tylnej szybie i bocznych oknach z tyłu czy odtwarzacz DVD z siedmiocalowym ekranem. Solidny boks dachowy o pojemności 480 litrów czy fotelik dziecięcy Opel DUO ISOFIX dla dzieci o wadze 9-18 kg nie sprawiają kłopotu przy montażu. Zestaw wyposażenia OPC 1 dostępny jest wyłącznie w modelu Astra GTC i obejmuje przedni spoiler, progi boczne, tylny, górny i dolny spoiler oraz szeroką gamę felg aluminiowych.
Zaawansowany system stabilizacji toru jazdy przyczepy
Układ jezdny Opla Astry jest i tak jednym z najlepszych w tym segmencie, ale inżynierowie nie spoczęli przez to na laurach. Wprowadzili oni udoskonalenia w układzie sterowania systemu stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA). Ten najnowszej generacji system bezpieczeństwa po raz pierwszy dostępny jest w tym segmencie rynku jako opcja wersji pięciodrzwiowej, GTC i kombi. W porównaniu z poprzednimi generacjami, system jest bardziej czuły, a dokonywane przez niego obliczenia w czasie rzeczywistym są dokładniejsze. Lepiej zmniejsza to niestabilność układu samochód-przyczepa oraz eliminuje konieczność nagłego zatrzymania w normalnych warunkach drogowych, które mogłoby zakłócić jazdę innych samochodów. System współpracuje z układem ESPPlus i wykrywa potencjalne wychylenia przyczepy, po czym aktywnie im przeciwdziała poprzez selektywne hamowanie. Poryw wiatru, koleiny, zbyt gwałtowny manewr czy za duża prędkość - elektronika ma odpowiedź na każdą sytuację. W początkowej fazie reakcji system TSA zapobiega wychylaniu, selektywnie hamując kołami po prawej lub lewej stronie pojazdu. A jeśli to nie wystarczy, hamowanie jest przeniesione na wszystkie koła, a moc silnika zredukowana.
"Nowa generacja systemu stabilizacji toru jazdy przyczepy nie tylko zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego zestawu samochód-przyczepa. Korzystają z niego również kierowcy jadący z tyłu, ponieważ system reaguje w sposób kontrolowany i zrównoważony, zmniejszając ryzyko kolizji tylnych" - Jürgen Schöwer, Szef Projektu, układy kontrolne nowej Astry
Nowa wersja Astry oferuje lepsze osiągi i wyższy poziom bezpieczeństwa jazdy. Zalety te pomogły jej wygrać liczne testy organizowane przez dziennikarzy europejskich pism motoryzacyjnych jak również zwyciężyć w różnych badaniach opinii publicznej. Podstawą tak doskonałych osiągów jest interaktywny układ jezdny IDS z kolumnami McPhersona w przednim zawieszeniu i objętą ochroną patentową belką skrętną w zawieszeniu tylnym. Na wielu rynkach nowa Astra jest standardowo wyposażona w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESPPlus, system kontroli trakcji TCPlus, tarcze hamulcowe w przednich i tylnych hamulcach, system ABS, system wspomagania hamowania na zakrętach (CBC), dodatkowe wzmocnienie hamulców Brake Assist i elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego.
Unikalne rozwiązania techniczne zapewniają wyższe bezpieczeństwo i komfort
Wyjątkowym przykładem równowagi pomiędzy komfortem jazdy a bezpieczeństwem aktywnym jest po raz kolejny opcjonalnie dostępny układ jezdny IDSPlus z systemem stałej kontroli amortyzacji CDC. Wykorzystuje on stałą wymianę danych pomiędzy układami i czujnikami ESPPlus, ABS i CDC, i został po raz pierwszy wprowadzony w klasie kompaktowej właśnie w modelu Opel Astra. Kierowcy korzystają z układu IDSPlus również wtedy, gdy jazda ma być przyjemnością: włączany jednym przyciskiem tryb sportowy zapewnia bardziej bezpośrednie reakcje układu zawieszenia, kierowniczego i hamulcowego oraz zmienia punkty zmiany biegów w przypadku automatycznej przekładni i skrzyni biegów Easytronic.
Astra jest także liderem pod względem widoczności i oświetlenia. Opel jako pierwszy producent zaoferował w klasie kompaktowej biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL współpracujące z układem kierowniczym i oferujące funkcję dynamicznego zakrzywiania promienia światła. Reflektory te obracają się w kierunku zakrętu w stopniu zależnym od prędkości jazdy i promienia skrętu, zwiększając doświetlenie nawet o 90 procent w porównaniu z reflektorami nieruchomymi. Podczas jazdy z wyższą prędkością po prostej drodze automatyczna regulacja szerokości promienia światła zapobiega oślepianiu kierowców jadących z przeciwnego kierunku, wzmacniając jednocześnie zasięg świateł mijania.
Bezpieczeństwo pasażerów na pięć gwiazdek
Organizacja konsumencka Euro NCAP uznała poziom bezpieczeństwa biernego nowej Astry ? podobnie jak w przypadku poprzedniego modelu – za najwyższy. Astra otrzymała najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w kategorii bezpieczeństwa pasażerów. Dzięki 34 punktom, które zdobyła, Euro NCAP uznało ją za jeden z najbezpieczniejszych sedanów w klasie kompaktowej (małe samochody rodzinne). Astra uzyskała również dobre wyniki w klasie bezpieczeństwa dzieci: wersja pięciodrzwiowa zdobyła cztery gwiazdki i 39 punktów.
Astra jest standardowo wyposażona w system bezpieczeństwa SAFETEC, który obejmuje adaptacyjne poduszki boczne z przodu. Są one uzupełnieniem przednich poduszek powietrznych oraz kurtyn powietrznych rozciągających się na całej długości kabiny. Zewnętrzne fotele tylnej kanapy wyposażone są standardowo w mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX.