Nowa Mokka będzie dostępna u dealerów marki Opel od początku 2021 roku. Obecnie na drodze można spotkać tylko zakamuflowane pojazdy testowe, które nie pokazują jeszcze ostatecznego wyglądu tego samochodu. Jeden z nich odsłonięto w nowym filmie na Youtube.
Zielony wzór kamuflażu Mokki, który pobudza wyobraźnię, ponownie odgrywa ważną rolę w nowym wideo Opla. Najważniejszym kierowcą testowym pojazdów przedprodukcyjnych jest Jürgen Klopp. Ambasador marki Opel miał możliwość przejechania kilku kilometrów w pełni elektrycznym Oplem Mokką-e. Wniosek był jednoznaczny.
„To kapitalny samochód, że nawet sobie tego nie wyobrażacie” - zachwyca się Klopp po pierwszej znajomości z nowym Mokką w filmie.
Nowy Opel Mokka
Kolejna generacja Opla Mokki to zupełnie nowa konstrukcja oparta na wysokowydajnej platformie wieloenergetycznej CMP (Common Modular Platform). Ten modułowy zestaw oferuje maksymalną elastyczność w projektowaniu pojazdów. Platforma CMP umożliwia również zastosowanie w pełni elektrycznych napędów akumulatorowych, jak również silników spalinowych. Klient ma wybór. Dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałych odmian stali, masa pojazdu jest niewielka, a stabilność nadwozia wysoka. Nowa Mokka waży nawet do 120 kilogramów mniej niż poprzedni model – przy prawie takim samym rozstawie osi i rozmiarach opon.
Nowa Mokka po raz pierwszy wprowadza przyszły kokpit Opla
Mokka kolejnej generacji jasno i odważnie pokazuje, jak będą wyglądać nowe modele Opla z lat 2020 – czyste, precyzyjne, minimalistyczne. Wiceprezes ds. stylistyki marki Opel, Mark Adams i jego zespół opracowali filozofię charakterystycznego niemieckiego języka projektowania, która łączy przejrzystość z odważną wyrazistością. Filozofia ta odnosi się zarówno do wnętrza, jak i do wyglądu zewnętrznego nowej generacji Mokki. Kierowca patrzy teraz na Pure Panel, zaawansowany technologicznie kokpit, który jest zarówno w pełni cyfrowy, jak i skoncentrowany – pozbawiony wszystkiego, co zbędne.
„Dzięki nowej Mokce po raz pierwszy udostępniamy naszym klientom Opel Pure Panel. Duże wyświetlacze, płynnie zintegrowane w jednym poziomym formacie informacyjnym, minimalna liczba fizycznych elementów sterujących i przejrzyste informacje cyfrowe, pozbawione wszystkiego, co zbędne – wszystko to razem składa się na optymalną obsługę użytkownika” – powiedział wiceprezes ds. stylistyki marki Opel, Mark Adams.
Nowy Opel Mokka
Struktura panelu Opel Pure Panel, wzdłuż szeroko rozciągniętych ekranów, sprawia, że mnogość przycisków i elementów sterujących jest zbędna. Dostarcza on najnowsze technologie cyfrowe i najważniejsze informacje dla kierowcy, na przykład zarządzanie energią zgromadzoną w akumulatorze elektrycznego Opla Mokki, bez żadnych irytujących bodźców wzrokowych. Minimalna liczba przycisków i elementów sterujących zapewnia właściwą równowagę pomiędzy cyfryzacją a czysto intuicyjną obsługą, bez konieczności przechodzenia w głąb menu. Czysty panel w modelu Mokka w imponujący sposób pokazuje, jak Opel wykorzystuje innowacyjne technologie, aby ułatwić życie klientom.
Nowy Opel Mokka na drodze do produkcji
Dynamika, wydajność i wysoka jakość: to tylko niektóre z celów, które przyświecały podczas prac nad zupełnie nowym Oplem Mokką. Niemieccy inżynierowie z typową dla siebie precyzją dopracowują kolejną generację tego bestsellera. W Centrum Testowym Rodgau-Dudenhofen w Niemczech wprowadzają obecnie ostatnie ustawienia parametrów nowej Mokki, tak by zapewnić optymalny komfort akustyczny we wnętrzu, doskonałe bezpieczeństwo jazdy przy dużych prędkościach oraz typowe dla Opla czucie kierownicy i pedałów. Od lutego eksperci Opla w dziedzinie podwozi, układów napędowych, elektroniki i oświetlenia wykorzystują arktyczną zimę do dostrojenia podwozia i systemów wspomagania na zamarzniętych jeziorach i wąskich wiejskich drogach szwedzkiej Laponii.
Nowy Opel Mokka
Kolejna generacja Opla Mokki to zupełnie nowa konstrukcja oparta na wysokowydajnej platformie wieloenergetycznej CMP (Common Modular Platform). Ten modułowy zestaw oferuje maksymalną elastyczność w projektowaniu pojazdów. Platforma CMP umożliwia również zastosowanie w pełni elektrycznych napędów akumulatorowych, jak również silników spalinowych. Klient ma wybór. Dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałych odmian stali, masa pojazdu jest niewielka, a stabilność nadwozia wysoka. Nowa Mokka waży nawet do 120 kilogramów mniej niż poprzedni model – przy prawie takim samym rozstawie osi i rozmiarach opon. W elektrycznym Oplu Mokka-e akumulatory są montowane głęboko w podłodze pojazdu, co obniża środek ciężkości i jednocześnie zwiększa sztywność skrętną o kolejne 30 procent – to doskonałe warunki do dynamicznej jazdy. Klienci mogą liczyć na bardzo zwinną Mokkę drugiej generacji, która będzie dostępna w salonach sprzedaży od początku 2021 roku. Do tego czasu testy będą kontynuowane na pełnych obrotach.
Etap 1: testowanie i dostrajanie na kole podbiegunowym
Inżyniera Opla Gunnara Neesa nigdy nie męczy robienie w kółko okrążenia po okrążeniu na lodzie. Regularnie zatrzymuje się na kilka minut. Sięga po laptopa, odczytuje zmierzone wartości, rejestruje każdy przejechany kilometr. Na rozległych arktycznych pustkowiach, w marcu jest jeszcze zimno. Są to idealne warunki, aby zapewnić harmonię pomiędzy ABS, ESP, systemami wspomagania i resztą nowego podwozia Opla Mokka.
Nowy Opel Mokka
Auta testowe nadal chowają się za zielono-czarnym kamuflażem, z grafiką przypominającą 3D, która rozmywa kontury pojazdu. Inżynier za kierownicą przyjechał na daleką Północ, aby ustawić podwozie. Jak każdy Opel, nowa Mokka musi precyzyjnie reagować na dane z układu kierowniczego i dawać dobrą informację zwrotną, być wygodna, a jednocześnie zapewniać wystarczająco stabilną jazdę. Opel nie może wykazywać niekontrolowanych ruchów nadwozia, na przykład podczas jazdy przez duży wybój przy średniej prędkości. Filozofia firmy Opel zakłada bezpieczną i relaksującą jazdę na autostradzie. Opel musi być łatwy do kontrolowania w każdej sytuacji i jednocześnie sprawiać przyjemność podczas jazdy.
Cechy te muszą być obecne w każdych warunkach pogodowych na całym świecie – na lodowatym kręgu polarnym, jak również w szczycie lata nad Morzem Śródziemnym. Nic nie powinno jednak ulec zmianie, jeśli chodzi o precyzję prowadzenia i konsekwentnie dobre zachowanie podczas jazdy. Części, podzespoły i układy są stale dopracowywane przez inżynierów Opla: amortyzatory, sprężyny, układ kierowniczy. Ponadto dostosowywane jest oprogramowanie sterujące, aby zapewnić idealne wyczucie pedału gazu podczas przyspieszania i hamowania, odpowiednią siłę wspomagania układu kierowniczego oraz współdziałanie wszystkich systemów wspomagania.
Etap 2: jazda z dużą prędkością po niemieckich torach testowych
Z powrotem w Niemczech: ten sam inżynier testowy pilotuje na rodzimym gruncie prototyp Mokki w Centrum Testowym Rodgau-Dudenhofen. Karsten Bohle, koordynator projektu dla Mokki drugiej generacji, dołącza do Gunnara Neesa.
„Nie możemy się już doczekać, aby zobaczyć nowego Opla Mokkę na drodze, prowadzonego przez klientów. Napędy testowe działają jak w zegarku, również dlatego, że nasze nowe dziecko, dzięki niewielkiej wadze i kompaktowym wymiarom zewnętrznym, dobrze reaguje na modyfikacje. Prowadzenie i komfort są świetne. Mokka to radość z jazdy”, powiedział Bohle, „praca nad jej rozwojem była świetną zabawą”.
Nowy Opel Mokka
Nowa Mokka jest gotowa do końcowych testów w Centrum Testowym. Mimo wstrząsów, komfort jazdy i akustyka wnętrza muszą pozostać niewzruszone – nawet podczas jazdy testowej po torze zwanym ścieżką tortur. Tutaj, niedaleko siedziby Opla w Rüsselsheim, tory są replikami najtrudniejszych nawierzchni drogowych w Europie. Inżynierowie firmy Opel testowali tu samochody przez dziesięciolecia i zgromadzili ogromne bogactwo doświadczeń. Inżynierowie wielokrotnie regulowali sprężyny i amortyzatory, stale ulepszając równowagę między reaktywnością a sportową precyzją. Nowa Mokka charakteryzuje się szczególnie niskim poziomem hałasu na drodze, zapewniającym optymalny komfort akustyczny, który dodatkowo zwiększają wysokiej jakości materiały we wnętrzu. Nie ma pobłażania dla skrzypienia i grzechotania.
Na torze Dudenhofen układ kierowniczy i zawieszenie otrzymały charakterystyczne dla Opla „czucie prowadzenia”. Dwa drążki kierownicze w kolumnach McPhersona są standardowym wyposażeniem; zapewniają dodatkową sztywność w przedniej części, zwiększając precyzję i zwinność. Nowa Mokka wchodzi chętnie w zakręty, jest łatwa w prowadzeniu przy wartościach granicznych, a systemy wspomagania działają doskonale. Następnie przechodzimy do ostatniego wyzwania – szybki owal ze stromym zboczem, po którym następuje długa prosta. Ten test wymaga solidnej jak skała stabilności przy każdej prędkości. W rzeczywistości oznacza to również ogromną korzyść dla bezpieczeństwa podczas manewrów omijania przy mniejszych prędkościach. Inżynierowie Opla przyznają pieczęć zatwierdzenia dla niemieckiej autostrady (autobahn) dopiero wtedy, kiedy wrócą zadowoleni z szybkiej jazdy po owalu. Nowy Opel Mokka przeszedł już ten test z pozytywnym wynikiem. Jednak testy, testy i jeszcze testy będą trwały do lata. Kiedy Mokka osiągnie gotowość produkcyjną, samochody zaczną zjeżdżać z linii montażowej pod koniec roku.