Opel ma idealne samochody z napędem na wszystkie koła na tegoroczny sezon sportów zimowych. Nowy Opel Grandland Hybrid4, czyli największy SUV w ofercie marki, Opel Insignia oraz rasowy Opel Insignia GSi dostarczają mnóstwa frajdy z jazdy po lodzie i śniegu. Najnowocześniejsze systemy napędu na wszystkie koła (AWD) we flagowych Oplach zapewniają także wysoki poziom bezpieczeństwa. Klienci mają do wyboru innowacyjnego zelektryfikowanego SUV‑a AWD oraz limuzynę lub kombi Sports Tourer z takim napędem i wektorowaniem momentu obrotowego.
Nowy Opel Grandland Hybrid4: najlepsze cechy obu napędów
W nowym Oplu Grandlandzie Hybrid4 turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra połączono z dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu to nawet 221 kW (300 KM). Część elektryczną stanowią dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi.
Moc przedniego i tylnego silnika elektrycznego wynosi odpowiednio 81 kW (110 KM) i 83 kW (113 KM). Przedni silnik elektryczny przekazuje moc na przednie koła za pośrednictwem sterowanej elektrycznie ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Drugi silnik, wraz z mechanizmem różnicowym, jest zintegrowany z tylną osią.
Tylny silnik elektryczny zapewnia Grandlandowi Hybrid4 stały napęd na wszystkie koła, gwarantujący optymalną przyczepność nawet na śliskiej nawierzchni. Ponadto wysoki moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia. Hybryda plug-in rozwija maksymalną prędkość 235 km/h.
Cztery tryby jazdy w Grandlandzie: przyczepność w górach, oszczędność w mieście
Kierowca Grandlanda Hybrid4 może wybierać spośród czterech trybów jazdy, zgodnie z własnymi preferencjami i potrzebami:
- W trybie napędu na wszystkie koła (AWD) napęd w Grandlandzie Hybrid4 jest przekazywany na przednie i tylne koła.
- Tryb sportowy umożliwia łączenie mocy silnika spalinowego i silników elektrycznych w trakcie szczególnie dynamicznej jazdy.
- W trybie elektrycznym Grandland Hybrid4 jest napędzany wyłącznie elektrycznością. W większości sytuacji napęd zapewnia tylny silnik elektryczny, a podobny silnik na przedniej osi jest załączany, gdy kierowca operujący pedałem przyspieszenia zażąda większej mocy. Przy dynamicznym przyspieszaniu (kick-down) tymczasowo uruchamiany jest także silnik spalinowy w celu zapewnienia maksymalnej mocy. Prędkość maksymalna w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi 135 km/h.
- W trybie hybrydowym najważniejsze jest jak najniższe zużycia paliwa. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny (jeden lub oba) pracują jednocześnie lub naprzemiennie, w zależności od warunków i stylu jazdy.
W samochodzie działa system przechwytywania energii kinetycznej w czasie hamowania, która w przeciwnym razie ulegałaby rozproszeniu w postaci ciepła. Użytkownik ma do wyboru dwa tryby pracy układu odzyskiwania energii, w których silniki elektryczne działają jak generatory, a wytworzona energia elektryczna wraca do akumulatora o pojemności 13,2 kWh.
Opel Insignia GSi: napęd na wszystkie koła Twinster i zawieszenie FlexRide
Opel Insignia z turbodieslem o mocy 128 kW (174 KM) i maksymalnie dynamiczna Insignia GSi z turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwijającym moc 169 kW (230 KM), są wyposażone w najnowocześniejszy napęd na wszystkie koła Twinster, w którym na tylnej osi zamiast mechanizmu różnicowego zastosowano układ dwóch sprzęgieł.
Moment obrotowy może być przekazywany na jedno lub obydwa tylne koła niezależnie, co umożliwia wektorowanie momentu obrotowego w całym zakresie osiągów samochodu. Podczas pokonywania zakrętów większy moment obrotowy przekazywany jest na zewnętrzne tylne koło. Insignia Grand Sport (limuzyna) i Sports Tourer (kombi) skręcają dzięki temu z jeszcze większą precyzją, reagując jeszcze bardziej spontanicznie na polecenia kierowcy.
W montowanym standardowo w Oplu Insignii AWD mechatronicznym zawieszeniu FlexRide dostosowanie charakterystyki amortyzatorów i układu kierowniczego zajmuje ułamki sekund. System FlexRide modyfikuje także charakterystykę pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w ośmio- (Insignia) lub dziewięciostopniowej (GSi) automatycznej skrzyni biegów. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy: „Standard”, „Tour”, „Sport” oraz „Competition” (dostępny wyłącznie w GSi).
Dwukrotne naciśnięcie przełącznika „ESP off” pozwala szczególnie doświadczonym kierowcom całkowicie zrezygnować z opieki ESP, by poznać granice dynamicznych możliwości Insignii GSi. Dziewięciobiegową automatyczną przekładnią można sterować za pomocą manetek przy kierownicy, co zachęca do jeszcze aktywniejszego stylu jazdy.
Opel Insignia z zaawansowanym napędem na wszystkie koła Twinster i adaptacyjnym zawieszeniem FlexRide doskonale radzi sobie z pokrytymi śniegiem górskimi drogami i oblodzoną nawierzchnią poza miastem.