Opel Corsa Rally Electric to niezawodny długodystansowiec

Opel Corsa Rally Electric to niezawodny długodystansowiec13.09.2023
Po trzech sezonach ADAC Opel Electric Rally Cup "powered by GSe", najważniejsza konkluzja jest taka, że rajdy samochodów elektrycznych się sprawdzają.

Od 2021 roku Opel udowadnia to zapewniając samochody, infrastrukturę ładowania i organizując same rajdy. To sporty motorowe, które przynoszą frajdę i koncentrują się na przyszłości. Pod względem technicznym to samo dotyczy samochodów Opel Corsa Rally Electric o mocy 100 kW/136 KM, które są solidne, szybkie i niezawodne, a rywalizacja między nimi jest niezwykle zacięta.

Pozytywny odbiór pierwszego na świecie jednomarkowego rajdowego pucharu samochodów elektrycznych jest coraz większy. W tym sezonie uczestnicy z siedmiu różnych krajów (Niemiec, Austrii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Szwecji i Rumunii) walczą o punkty, nagrody pieniężne i trofea. Rajdy odbywają się w pięciu krajach (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja i Czechy). Kandydaci do kolejnych międzynarodowych startów w 2024 roku dosłownie ustawiają się w kolejce.

Opel Corsa Rally Electric

Imponujące osiągi i wysoka niezawodność

Szybkie samochody elektryczne Opla osiągają imponujące wyniki zarówno na szutrze, jak i na asfalcie. Dzięki momentowi obrotowego równemu 260 Nm i dobrze wyważonym właściwościom jezdnym, czasy na odcinkach specjalnych startujących w pucharze pojazdów są często na tym samym poziomie, co samochody Rally5, które mają o około 30 kW/40 KM więcej mocy. Podczas czerwcowego rajdu Vosges Grand-Est Corsa Rally Electric traciła średnio tylko dwie sekundy na kilometr w stosunku do samochodów Rally4 z konwencjonalnym napędem o mocy ponad 154 kW/210 KM!

Wytrzymałość Opla Corsy Rally Electric jest również niesamowita. Do tej pory ADAC Opel Electric Rally Cup odbył się 20 razy. Wliczając różne starty, w których pojazd występował w charakterze samochodu rajdowego oraz testy dla zespołów, pokonanych zostało około 2.000 km odcinków specjalnych i ponad 5.000 km po drogach pomiędzy tymi odcinkami. „Długodystansowiec” w terenie, samochód testowy Opel Motorsport okazjonalnie startujący również w zawodach, pokonał 13.000 km z prędkościami rajdowymi. Jak dotąd te komponenty, które nie zostały zmienione w stosunku do modelu produkcyjnego, typu akumulator, falownik DC i silnik elektryczny, okazały się wyjątkowo niezawodne.

W szczególności akumulator wysokiego napięcia dobrze poradził sobie z obciążeniami związanymi z trudną eksploatacją rajdową. Analiza akumulatora o pojemności 50 kWh w samochodzie testowym Opel Motorsport wykazała, że pozostała pojemność akumulatora wynosi 96%. Spekulacje osób postronnych, że trzeba będzie wymienić akumulator po dwóch latach lub nawet szybciej, okazały się bezpodstawne.

Opel Corsa Rally Electric

„Zakładamy, że akumulatory wystarczą, aby pokonać 20.000 km odcinków specjalnych. Jednakże zgodnie z aktualną wiedzą może to być nawet więcej. Średnio oznacza to co najmniej 15 lat rajdów lub ośmiokrotność liczby kilometrów przejechanych w normalnej, codziennej eksploatacji. Akumulator zdecydowanie nie jest czynnikiem ograniczającym” – podkreślił dyrektor Opel Motorsport, Jörg Schrott.

Ciągły rozwój samochodu i koncepcji

Od swojego rajdowego debiutu, Corsa Rally Electric jest nieustannie rozwijana. Wysoki i natychmiast dostępny moment obrotowy jednostki seryjnej, a także niezwykle duże obciążenia spowodowane skokami, nierównościami i koleinami podczas jazdy rajdowej, spowodowały konieczność modyfikacji skrzyni biegów. Zamiast początkowo używanego mechanizmu różnicowego Torsen, zamontowano mechanizm różnicowy wielopłytkowy. Również osie napędowe zostały wzmocnione. Ponadto, znacznie ulepszono oprogramowanie samochodu, w szczególności w zakresie zarządzania akumulatorem. „Utrzymując akumulatory w optymalnej temperaturze, mogliśmy nie tylko zwiększyć zasięg naszych samochodów, ale także poprawić wydajność ładowania” – wyjaśnił Schrott. Proces ładowania od 20 do 80% „stanu naładowania” zajmuje teraz około 25 minut.

Koncepcja i wdrożenie innowacyjnej infrastruktury ładowania było jednym z najważniejszych zadań wspólnej pionierskiej współpracy ADAC i Opla.

„Nieustanny rozwój wszystkich komponentów projektu był złożonym i wielowarstwowym procesem, zwłaszcza jeśli chodzi o ładowanie”, powiedział Schrott: "Wyciągaliśmy wnioski z każdego wydarzenia i każdego przebytego kilometra. Dzięki temu, gdy dzisiaj przyjeżdżamy na stację ładowania, infrastruktura jest już gotowa, zespół podłącza kable do źródła zasilania i prąd zaczyna płynąć z mocą 100 kW. Wszystko działa bez zarzutu – w całej Europie i w stale zmieniających się warunkach rajdowych, a także w sytuacjach lokalnych.”
Opel Corsa Rally Electric

W ciągu czterech lat od pojawienia się pierwszego szkicu, ambitny pionierski projekt stał się bardzo atrakcyjnym jednomarkowym pucharem rajdowym, który zachwyca zarówno widzów, jak i zespoły. Poza wszystkimi faktami i liczbami, pozostaje jeszcze jedno ważne odkrycie: rajdy samochodów elektrycznych nie tylko się sprawdzają, to także świetna zabawa!

Źródło: Opel