Podczas gdy kierowcy z obszarów nizinnych spodziewają się dopiero nocnych przymrozków, w górach spadł już pierwszy śnieg. Co można więc lepszego zrobić niż zaplanować zimowe ferie w górach? Trzy topowe modele należące do submarki GSe Opla są idealnymi towarzyszami zimowych wycieczek. GSe to skrót od „Grand Sport electric”.
Opel Astra GSe, Astra Sports Tourer GSe i Grandland GSe spełniają wszelkie oczekiwania – są zelektryfikowane, wyposażone w specjalne podwozie z technologią KONI FSD (Frequency Selective Damping), a jako najwyższej klasy hybrydy typu plug-in o mocy systemowej do 221 kW/300 KM zapewniają wyjątkowo mocne osiągi. Dzięki temu unikalnemu połączeniu, kierowca i pasażerowie modeli Opla GSe mogą podróżować w sportowy, dynamiczny i odpowiedzialny sposób. Przede wszystkim jednak, trio to zapewnia doskonałą przyjemność z jazdy i najwyższy poziom bezpieczeństwa – zwłaszcza na lodzie i śniegu!
Podwozie GSe z technologią FSD: dynamiczne, komfortowe i stabilne
Aby zapewnić dobre osiągi na drodze w każdych warunkach pogodowych, inżynierowie z Rüsselsheim pod kierownictwem dr Christiana Hartwega skupili swoją uwagę przede wszystkim na podwoziu i układzie kierowniczym modeli GSe.
„Samochody GSe oferują optymalną równowagę między właściwościami jezdnymi a komfortem jazdy. Wyposażyliśmy je w specjalne amortyzatory z technologią KONI FSD i obniżyliśmy Astrę GSe o 10 milimetrów” – mówi dr Christian Hartweg, podsumowując najważniejsze kwestie.
W zależności od sytuacji, nawierzchni drogi i stylu jazdy, specjalne sprężyny i amortyzatory z technologią KONI FSD umożliwiają zmienne charakterystyki tłumienia, zapewniając komfortową jazdę przy wysokich częstotliwościach – czyli w przypadku krótkich uderzeń w trakcie jazdy po bruku czy po pokrywach studzienek – oraz oferując sportowy, ambitny styl jazdy, gdy kontakt z drogą jest bardziej bezpośredni przy niskich częstotliwościach.
Modele w topowych wersjach wyposażenia reagują niemal błyskawicznie i bezpośrednio na każde polecenie kierowcy, zachowując typową dla Opla stabilność przy hamowaniu oraz pokonywaniu łuków nawet przy dużych prędkościach autostradowych.
„Amortyzatory mają dodatkowy zawór i drugi obwód hydrauliczny” – wyjaśnia Hartweg. „W zależności od tego, czy zawór jest otwarty czy zamknięty prowadzenie samochodu jest wówczas albo bardziej komfortowe, albo bardziej sportowe”.
Dynamiczną jazdę zelektryfikowanej Astry GSe i Astry Sports Tourer GSe zapewnia układ o mocy 165 kW/225 KM (zużycie paliwa według WLTP: 1,3 l/100 km, emisja CO2 30-29 g/km) i moment obrotowy wynoszący 360 niutonometrów. Obniżone podwozie i wynikające z tego obniżone położenie środka ciężkości, zapewniają wersji GSe dwóch bestsellerów klasy kompaktowej szczególnie dobrą przyczepność na drodze. Oznacza to, że samochody trzymają się drogi i pozostają stabilne nawet w zimowych warunkach drogowych.
Topowy wariant Grandland GSe: 221 kW/300 KM i najnowocześniejszy system napędu na wszystkie koła (AWD)
Opel Grandland GSe oferuje łączną moc aż do 221 kW/300 KM (zużycie paliwa wg WLTP wartości ważone, w cyklu mieszanym: 1.2 l/100 km, emisja CO2 na poziomie 28-27 g/km) i niezwykle potężny maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm. Topowy SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,1 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 235 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym).
Turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 147 kW/200 KM w Grandlandzie GSe współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi. Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi rozwijają moc odpowiednio do 81 kW/110 KM i 83 kW/113 KM. Grandland GSe to zatem model ze stałym elektrycznym napędem na wszystkie koła i optymalną trakcją. Dla kierowcy oznacza to możliwość wyboru spośród czterech trybów jazdy, zgodnie własnymi potrzebami. W zależności od preferencji, Grandland GSe jest szybki na autostradzie, bezpieczny na wzniesieniach i lokalnie bezemisyjny w mieście:
- Elektryczny: W trybie elektrycznym Grandland GSe jest napędzany wyłącznie energią elektryczną, to idealne rozwiązanie dla lokalnie bezemisyjnej jazdy po mieście. Gdy kierowca wciśnie do końca pedał przyspieszenia (kick-down), włącza się silnik spalinowy i przedni silnik elektryczny. Prędkość maksymalna w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi 135 km/h.
- Napęd na wszystkie koła (AWD): W trybie napędu na wszystkie koła (AWD), napęd w Grandlandzie GSe jest przekazywany na przednie i tylne koła. Gwarantuje to najlepszą przyczepność w każdej sytuacji na drodze i na każdej nawierzchni – oferując jednocześnie mnóstwo frajdy z jazdy i wyjątkowe poczucie bezpieczeństwa. Pojazd oferuje stały elektryczny napęd na wszystkie koła i porusza się wyłącznie w trybie elektrycznym do prędkości 80 km/h. Jeśli któreś koło zabuksuje i potrzebna jest większa moc lub spada stan naładowania akumulatora, wówczas włącza się silnik spalinowy, także przy większych prędkościach.
- Sport: Aby zapewnić sportowy styl jazdy połączony z dynamicznym charakterem, tryb Sport łączy moc silnika spalinowego i silników elektrycznych. Grandland GSe oferuje moc systemową 221 kW/300 KM.
- Tryb hybrydowy: W tym trybie najważniejsze jest jak najniższe zużycia paliwa. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny pracują jednocześnie lub naprzemiennie, w zależności od warunków i stylu jazdy; w hybrydowym SUV-ie dzieje się to automatycznie.
Różne opcje napędu – wraz z technologią KONI FSD – nie tylko zapewniają wiele przyjemności z jazdy w każdych warunkach, ale także sprawiają, że Grandland GSe jest bardzo wydajny. Zjeżdżając ze wzniesienia, dwa silniki elektryczne stają się generatorami i przekształcają energię hamowania w energię elektryczną. Akumulator o pojemności 14,2 kWh jest wtedy ładowany bezkosztowo i zapewnia rezerwę na kolejne podjazdy.