Niebywale elastyczne, przestronne wnętrze i atrakcyjny design w połączeniu z kompaktowymi wymiarami – oto nowy Opel Meriva, który będzie miał swoją światową premierę w trakcie salonu samochodowego w Paryżu pod koniec września bieżącego roku. Produkcja Merivy rozpocznie się na początku 2003 roku w Saragossie. Opel spodziewa się, że nowy model powtórzy sukces Zafiry w nowym segmencie. Oba jednobryłowe pojazdy oferują możliwość zmiany samochodu osobowego na dostawczy bez konieczności wyjmowania foteli. O ile większa Zafira, wyposażona w system Flex7, może pomieścić siedmiu pasażerów w trzech rzędach, mniejszą Merivą może podróżować pięć osób w dwóch rzędach. Dzięki zastosowanemu w niej systemowi, fotele tylnego rzędu są regulowane oddzielnie dla zapewnienia komfortu i odpowiedniej przestrzeni dla pasażerów.
Nowa Meriva będzie początkowo oferowana z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi o pojemności od 1,6 do 1,8 litra (55 kW/75 Km do 92 kW/125 KM). Jej najważniejszą cechą jest rewolucyjny system tylnych foteli. Jako pojazd pięciomiejscowy, mniejszy brat Zafiry ma w tylnym rzędzie trzy fotele. Po usunięciu jednego z nich, Meriva (jak jej poprzednik, pojazd koncepcyjny "Concept M" zaprezentowany w Genewie w marcu br.) przeistacza się w wyjątkowo przestronny samochód czteroosobowy, w którym wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji tyle samo przestrzeni, ile w średniej wielkości sedanie.
Jeżeli potrzebna jest większa przestrzeń bagażowa, w kilka chwil można przesunąć obydwa tylne fotele do przodu lub całkowicie je złożyć. Trzeci fotel jest w tej konfiguracji w pełni złożony.
To pomysłowe rozwiązanie uwzględnia fakt, że kompaktowe vany są najczęściej wykorzystywane przez jedną lub dwie osoby, a bardzo rzadko przez więcej niż cztery. Podstawą wyjątkowej elastyczności Opla Merivy jest rozstaw osi wynoszący 2630 milimetrów, niemal tyle, ile w Zafirze (2694 mm). Jednak różnica pomiędzy gabarytami obydwu pojazdów jest znacząca. Przy długości 4042 mm, Meriva jest o 27,5 centymetra krótsza od "większego brata".
"Wprowadzenie Merivy jest kolejnym, ważnym krokiem do celu, jakim jest zwiększenie udziału nowoczesnych modeli koncepcyjnych wśród wszystkich oferowanych przez nas samochodów do 40 procent" - wyjaśnia Prezes i Dyrektor Generalny Opla - Carl-Peter Forster. "Podobnie jak Zafira, Meriva stworzy dla Opla nowy segment rynku, a przez to ukaże kreatywność i świeże spojrzenie na konstruowane przez nas obecnie samochody." Jednocześnie model ten będzie stanowił naturalne połączenie pomiędzy Zafirą a Agilą, liderami w swoich segmentach rynkowych w Niemczech.
"Meriva to nowy akcent w stylu konstruktorskim Opla. Wykorzystuje ona doskonałe jakościowo wykończenie wnętrza nowej Vectry i potwierdza, że nasi inżynierowie odgrywają przodującą rolę na świecie w opracowywaniu technik optymalnego zagospodarowania przestrzeni", powiedział Hans Demant, Dyrektor ds. Technicznych.
Koncepcja Merivy została opracowana w Międzynarodowym Ośrodku Rozwoju Technicznego Opla w Rüsselsheim i Centrum Konstrukcji i Działań Technicznych w Sao Paulo w Brazylii, należącym do GM. Oba modele są odpowiedzią na potrzeby swoich segmentów rynku, różniąc się napędem, systemem foteli oraz cechami, takimi jak wykończenie wnętrza i wyposażenie. Chevrolet Meriva będzie produkowany w zakładzie w Sao Jose dos Campos i pojawi się na rynku we wrześniu 2002 roku.