Zwiedzający będą mogli zapoznać się w dniach od 1 do 14 grudnia z tym przyjaznym dla środowiska elektrycznym samochodem koncepcyjnym, zasilanym układem napędowym E-Flex z silnikiem diesla.
Wystawa, odbywająca się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (Pawilon nr 5), ma na celu wsparcie międzyrządowego procesu poszukiwania skutecznych sposobów redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz poszukiwania odpowiedzi na wyzwania wynikające z ciągłych zmian klimatu. Jest to pierwsza taka ekspozycja towarzysząca światowej Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu COP 14, w której udział biorą delegacje rządowe ze 190 krajów. Jej celem jest prezentacja najważniejszych i najbardziej spektakularnych przykładów urządzeń, instalacji, mechanizmów oraz całych technologii, które pozwalają na redukcję emisji gazów cieplarnianych.
Auto koncepcyjne Opel Flextreme, charakteryzuje się dynamicznym nadwoziem typu monocab oraz przyjaznym dla środowiska napędem E-Flex, a także zawiera wiele innowacyjnych detali. Flextreme stanowi rozwinięcie nowego podejścia do projektowania samochodów. Tylne drzwi z zawiasami umieszczonymi z tyłu, które zapewniają wygodny dostęp do wnętrza samochodu, duży przezroczysty dach oraz podwójne drzwi przedziału bagażowego, otwierające się z boku i odchylające do góry - wszystkie te cechy tworzą wyjątkowo elastycznie, praktycznie i atrakcyjnie wyglądające nadwozie. Dotyczy to także dodatkowego przedziału bagażowego umieszczonego pod podłogą FlexLoad® oraz dodatkowego bagażnika tylnego FlexFix. Wielką niespodzianką jest umieszczenie dwóch nowoczesnych, elektrycznych transporterów osobistych, genialnie zapakowanych pod podłogą przedziału bagażowego. Pojazdy te można wykorzystać w miejscach, gdzie samochód nie może dojechać, dzięki czemu użytkownik auta zyskuje na mobilności.
Układ napędowy Flextreme stanowi dobry przykład pośredniego rozwiązania, zapewniającego swobodną jazdę przy niskiej emisji spalin. Został on zbudowany w oparciu o technologię architektury pojazdu E-Flex opracowanej przez General Motors i charakteryzuje się stałym napędem elektrycznym. Źródłem energii jest akumulator, a dodatkowe zasilanie zapewnia, w miarę potrzeb, silnik wysokoprężny 1,3 CDTI. Silnik ten nie napędza pojazdu bezpośrednio, a służy tylko do ładowania akumulatorów w przypadku ich wyczerpania oraz braku możliwości podładowania ze źródła zewnętrznego, dzięki czemu zasięg ruchu pojazdu został istotnie zwiększony. Silnik wysokoprężny zastosowany w aucie koncepcyjnym zbudowano zgodnie z najnowszą technologią, która zapewnia dalsze zmniejszenie ilości spalin i hałasu emitowanych przez napęd. Proces spalania w silniku jest kontrolowany przez układ zamkniętej pętli z pomiarem ciśnienia w cylindrach.
Strategia E-Flex oparta jest na połączeniu różnych źródeł zasilania napędu w ramach architektury jednego pojazdu, co pozwala na korzystanie z tego źródła, które jest aktualnie dostępne w danym obszarze. Koncepcja ta została już przedstawiona w dwóch innych wersjach: podczas Salonu Samochodowego w Detroit w styczniu 2007 zaprezentowano 1,0-litrowy silnik benzynowy, przystosowany do zasilania benzyną lub mieszanką E85 (mieszanka 85 procent etanolu i 15 procent benzyny). Podczas Salonu Samochodowego w Szanghaju w kwietniu 2007 GM zaprezentował elektryczne auto koncepcyjne zasilane ogniwami paliwowymi. Pojazd ten, zasilany wyłącznie energią elektryczną, posiada zasięg około 55 kilometrów.
Auto Flextreme o długości 4796 mm zostało zaprojektowane zgodnie z mottem efektywności technologicznej: masa pojazdu oraz jego aerodynamika są zoptymalizowane przy użyciu zaawansowanych materiałów i technik symulacyjnych. Rezultatem jest szeroka gama innowacyjnych rozwiązań, takich jak gniazdko wbudowane w panel maski silnika, umożliwiające ładowanie pojazdu z dowolnego źródła zasilania. Tylko trzy godziny trwa całkowite naładowanie akumulatorów ze źródła 220V.
Kolejną innowacją Flextreme jest system drzwi kierowcy i pasażerów, o nazwie FlexDoors®: o ile drzwi przednie otwierają się w sposób tradycyjny, drzwi tylne posiadają zawiasy umieszczone z tyłu. A ponieważ nie ma w tym samochodzie słupka centralnego (słupek B), po otwarciu drzwi powstaje szeroki, wygodny dostęp do jego wnętrza. Obszerny dostęp z boku pojazdu w znacznie większym stopniu ułatwia rodzicom prawidłowe zabezpieczenie dzieci na tylnych siedzeniach.
We wnętrzu Flextreme zastosowano wiele elementów o strukturze plastra miodu, która charakteryzuje się niską wagą i wysoką sztywnością. Taką funkcjonalną, geometryczną strukturę można znaleźć w dolnej części panelu przyrządów, podłodze kabiny pojazdu, podłodze przedziału bagażowego oraz nad tunelem centralnym, gdzie znajdują się akumulatory litowo-jonowe.